تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۱۰۹۵۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پتانسیل بالای معدن انگوران برای گردشگری معدنی

می متالز - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: معدن انگوران جزو معدود معادن فعال کشور بوده و صنعت گردشگری را در برنامه‌های خود قرار داده است.
پتانسیل بالای معدن انگوران برای گردشگری معدنی

به گزارش می متالز، امیر ارجمند دیروز (۱۹ خرداد) در جلسه اعطای مجوز گردشگری معدنی، افزود: اولین مجوز گردشگری معدنی ایران و ژئوتوریست در استان زنجان به نام مجتمع سرب و روی انگوران صادر شد. معدن سرب و روی انگوران اولین مجموعه معدنی است که این مجوز را از وزارت میراث‌فرهنگی ایران کسب کرده است.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی طرح بازدید عمومی از معدن انگوران، فرصتی استثنایی برای گردشگران بوده و در کنار استخراج ماده معدنی برای کارخانه‌های سرب و روی کشور، به تازگی و با توجه به اینکه بسیاری از مردم به دنبال جلوه‌ها و تجربیات ویژه‌ و جدیدی برای بازدید و گردشگری هستند، گردشگری معدنی بسیار موثر است.

این مسوول ادامه داد: این شهرستان با وجود برخورداری از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری که در خود جای داده است، می‌تواند زمینه را برای جذب و ورود سرمایه‌گذار در قسمت‌های مختلف کشاورزی، معدنی، آبزی‌پروری، بوم‌گردی، ایجاد موزه و گردشگری منطقه فراهم آورده و قدم‌های مثبتی را در این خصوص بردارد.

فرماندار ماه‌نشان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: این شهرستان یکی از قطب‌های معدنی استان زنجان است که از نظر میزان تولید، اهمیت و ارزش و تاثیر در رشد و توسعه استان مقام اول و از نظر میزان ذخیره در رتبه سوم استان قرار دارد.

مجتبی نوری بیان کرد: با راه‌اندازی گردشگری معدنی، برنامه‌های خوبی برای اسکان و تغذیه گردشگران فراهم ‌می‌شود تا گردشگران در کنار مسیرهای دیگر، مسیر زنجان را برای بازدید انتخاب کنند، بر همین اساس این موضوع مورد استقبال بسیار مسئولان استان واقع شد.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های این شهرستان، فعالیت‌های معدنی است که غنی‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه و تنها معدن طلای فعال استان زنجان را در خود جای داده است.

این مسوول عنوان کرد: ماه‌نشان با معادن سرب و روی شناخته شده و با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که دارد، به عنوان یکی از کریدورهای گردشگری شمال‌غرب کشور و استان زنجان شناخته می‌شود، به همین خاطر از همه سرمایه‌گذاران و فعالان بخش معدن و صنایع معدنی دعوت به عمل می‌آید با حضور فعال خود در این شهرستان و انجام اکتشافات معدنی و نیز راه‌اندازی واحدهای تولیدی فرآوری مواد معدنی در رشد و توسعه این منطقه مستعد و آینده‌دار سهیم باشند.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران نیز گفت: معدن انگوران پتانسیل بسیار بالایی در بحث پذیرش گردشگر دارد.

امید فلاح افزود: مجتمع سرب و روی انگوران از ابتدای پارسال به صورت رسمی‌ وارد این حوزه شد، با توجه به اینکه این مجتمع بزرگ‌ترین معدن سرب و روی در خاورمیانه و دارای معدن سنگ عظیم تراورتن و معدن زیرزمینی با دو تونل به طول تقریبی هر کدام ۱۲۰۰ متر هم‌جوار، هم‌جواری با ورودی ییلاق ماه‌نشان که با توجه به وضعیت کوهستانی منطقه تنها راه ورود و خروج عشایر از این مسیر انجام می‌شود و از طرف دیگر مجتمع در مسیر راه زنجان به تکاب و بنای تاریخی تخت سلیمان قرار دارد، بنابراین مجتمع در اولویت اخذ مجوز جذب گردشگر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نزدیکی معدن انگوران، کارخانه بزرگ کالسیمین وجود دارد که مواد اولیه استخراجی از مجتمع انگوران را از طریق روپ وی (تله کابین) به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر تا کارخانه حمل می‌کند که در آینده می‌توان با برنامه‌ریزی‌ بعمل آمده، گردشگران با این تله کابین بخشی از مسیر را طی و بر فراز آن طبیعت زیبای منطقه ماه‌نشان و انگوران را مشاهده کنند.

این مسوول خاطرنشان کرد: هم‌جواری معدن انگوران با دو جاذبه طبیعی منحصر به فرد، ییلاق ماه‌نشان و پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان، از دیگر مزایای این معدن است.

عناوین برگزیده