تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۲۹
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۰۹۵۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن زغال سنگ ایران:

ما زغال‌ سنگ را با هتلداری و گردشگری مقایسه نمی‌کنیم/ با وجود کرونا هیچ کس در بخش استخراج زغال سنگ بیکار نشد

می متالز - صنایع کشور هر یک با توجه به میزان آسیبی که از شیوع کرونا متحمل شده اند، با پیامدهای آن در کشمکش هستند. در این بین گفته‌های دبیر انجمن زغال سنگ حکایت از آن دارد این بخش با شیوع ویروس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ نیروی انسانی شاغل در این بخش به دلیل شیوع بیماری شغل خود را از دست نداده است.
ما زغال‌ سنگ را با هتلداری و گردشگری مقایسه نمی‌کنیم/ با وجود کرونا هیچ کس در بخش استخراج زغال سنگ بیکار نشد

به گزارش می متالز، با شیوع کووید 19، در میان بخش‌های گوناگون معدنی کشور استخراج‌کنندگان زغال سنگ اصرار زیادی بر دریافت تسهیلات دولتی داشتند. در امتداد همین اصرارها، انجمن زغال سنگ ایران در روز 17 فروردین سال جاری دو نامه مجزا خطاب به خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)  و داریوش اسماعیلی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، منتشر کرد.

امروز و پس از گذشت دو ماه از انتشار نامه‌های فوق، کشور و بنگاه‌های گوناگون اقتصادی هنوز با تبعات شیوع ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی به گفته سعید صمدی، دبیر انجمن یادشده معادن زغال سنگ کشور، از اوایل اردیبهشت کار خود را شروع کرده اند.

او تصریح کرد: معادن زغال سنگ هیچ گونه تعدیل نیرویی را نداشتند و تولید و فروش همانند گذشته برقرار است. این شرایط در حالی گزارش می‌شود که بیشتر تولیدکنندگان زغال سنگ ایران در قالب بخش خصوصی، فعالیت دارند.

با این تفاسیر، این سوال پیش می‌آید که در شرایطی که بحرانی مانند کرونا شماری از صنایع را از پای درآورده است، اصرار بخش زغال سنگ کشور برای دریافت تسهیلات از دولت با چه استدلالی صورت می‌گرفت؟

صمدی در پاسخ به این سوال گفت: ما زغال سنگ را با صنایعی مانند هتلداری و یا گردشگری و یا صنف تالارهای عروسی مقایسه نمی‌کنیم. اصرار ما بر برخورداری از حمایت‌ها به این دلیل بود که وضعیت زغال سنگ در مقایسه با دیگر فعالیت‌های معدنی آسیب‌پذیرتر است و در نتیجه نیاز به حمایت دارد.

او افزود: البته با وجود اصرارها این بخش از هیچ تسهیلاتی برخوردار نشد و هیچ رقمی برای پیشبرد کار دریافت نکرد. در نظر داشته باشید با شیوع کرونا قیمت تمام شده تولید زغال سنگ 30درصد افزایش داشته است.

دبیر انجمن زغال سنگ در تشریح شرایط کنونی معادن زغال سنگ کشور گفت: معادن زغال سنگ از اوایل اردیبهشت به تدریج فعالیت خود را شروع کردند، پیش از این زمان، شماری به طور کامل بسته و شماری همچنان به تولید مشغول بودند.

او اضافه کرد: این بخش مجبور به تعدیل نیرو نشد و این صنعت تغییر چندانی در شرایط کار و شمار نیروی انسانی تجربه نکرد.

عناوین برگزیده