تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۷
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۰۹۶۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران:

افت تولید، معادن زغال‌سنگ را به نقطه زیان رساند

می متالز - دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران گفت: معادن زغال‌سنگ از اواسط اسفند تا اوایل اردیبهشت تعطیل بودند اما از اوایل اردیبهشت که موجودی زغال‌سنگ کشور کم شد معادن مجددا با تدابیری راه اندازی شدند و این وقفه باعث افت تولید و زیان معادن شد.
افت تولید، معادن زغال‌سنگ را به نقطه زیان رساند

به گزارش می متالز، سعید صمدی با بیان مطلب در ادامه افزود: از اوایل اردیبهشت، معادن زغال‌سنگ مجبور شدند با ظرفیت کمتری مجددا به چرخه تولید برگردند و تعداد افراد حاضر در هر شیف کاری را نیز کاهش دهند که این موارد منجر به کاهش میزان توناژ تولید زغال‌سنگ در کشور می شود.

به گفته وی، معادن زغال‌سنگ تقریبا 80 درصد از نیاز کشور را به این ماده معدنی تامین می‌کنند و ما شاهد بودیم که شیوع ویروس کرونا نیز تاثیری بر مصرف زغال‌سنگ کشور نداشت و میزان تقاضا را کاهش نداد.

صمدی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته از سوی معادن زغال‌سنگ این بود که حدالامکان کارگری در شرایط شیوع کرونا اخراج نشود، یعنی از 3 هزار کارگر معادن زغال‌سنگ تعداد بسیار اندکی کم شده اند. اکنون قرار بر این شده تا در پایان خرداد ماه آمار تولید گرفته و مشخص شود که چه اندازه تولید زغال سنگ افت کرده است.

به گفته وی، این افت تولید باعث شده تا برخی معادن به نقطه زیان برسند چرا که هزینه‌های ثابت برای معادن وجود دارد اما درآمد کاهش پیدا کرده است اما در نهایت در آخر فصل بهار مشخص می شود که شرایط به چگونه است.

وی با بیان این مطلب گفت: مهم ترین و عمده مصرف کننده زغال سنگ کشور ذوب آهن اصفهان است و با شرایط فعلی پیش آمده اکنون زنگ خطر برای تامین مواد اولیه واحدهای مصرف کننده به گوش می رسد.

دبیر انجمن زغال سنگ کشور ادامه داد: دولت در ابتدا قول‌هایی به معادن زغال‌سنگ مبنی بر ارائه برخی تسهیلات داد. به عنوان مثال اینکه معادن زغال‌سنگ را جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار دهد تا فعالان در این بخش بتوانند لیست بیمه را با 3 ماه تاخیر بدهند یا مالیات ارزش افزوه را به همین شکل پرداخت کنند تا اجازه دهد معادن از بحران خارج شوند که این اتفاق هم نیافتاد و در لیست مشاغل آسیب دیده قرار نگرفت.

به گفته وی، اکنون معادن در حال کار هستند و مورد فوتی ناشی از کرونا و یا حوادث معدنی منجر به فوت نیز در 3 ماهه نخست امسال نداشته ایم.

عناوین برگزیده