تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۴۵
بازدید: ۱۵۴۷
کد خبر: ۱۰۹۶۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
جذابیت‌های یک معدن برای گردشگران

استخراج در مقیاس بزرگ و به دو صورت روباز و زیرزمینی/ انتقال مواد معدنی با تله کابینی به طول 17 کیلومتر

می متالز - مجوز گردشگری برای معدن سرب و روی انگوران صادر شده و حالا این معدن می‌تواند به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین معادن سرب و روی جهان پذیرای علاقه‌مندان باشد. انگوران چه جاذبه‌هایی برای گردشگران خواهد داشت؟
استخراج در مقیاس بزرگ و به دو صورت روباز و زیرزمینی/ انتقال مواد معدنی با تله کابینی به طول 17 کیلومتر

به گزارش می متالز، معدن سرب و روی انگوران با دریافت مجوز گردشگری می‌تواند تبدیل به یک جاذبه گردشگری معدنی شود. این دومین معدن از مجموعه معادن در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که علاوه بر استخراج مواد معدنی کاربری گردشگری هم پیدا می‌کند. پیش از این، معدن پتاس خور و بیابانک از سوی این شرکت پذیرای گردشگران بود.

آیدین زینال‌زاده، کارشناس اکتشاف وزارت صمت و مجری پیشین طرح گردشگری معدنی ایران، در پاسخ به سوال در مورد پتانسیل‌های این معدن برای جذب گردشگر گفت: معدن سرب و روی انگوران یکی از معادن قدیمی و عظیم ایران، خاورمیانه و حتی دنیاست. این معدن در استان زنجان در مسیر جاده دَندی قرار گرفته است.

او افزود: در این معدن استخراج سرب و روی در مقیاس بزرگ و به دو صورت روباز و زیرزمینی انجام می‌شود، در نتیجه می‌تواند پدیده های جذابی را برای بازدید گردشگران بیافریند. همچنین در محوطه معدن اقامتگاهی به بزرگی یک هتل 4 ستاره و یک باشگاه ورزشی احداث شده است و برای پذیرایی گردشگران حتما امکانات دیگری هم در آن ایجاد می شود.

زینال‌زاده اضافه کرد: دیگر جاذبه برجسته معدن سرب و روی انگوران، آن است که حمل مواد معدنی در معدن علاوه بر اینکه با ماشین‌های بزرگ معدنی انجام می‌شود، با یک مسیر تله کابین به طول 17 کیلومتر هم صورت می‌گیرد و از این تله کابین برای انتقال مواد معدنی استفاده می‌شود. دیگر ویژگی معدن انگوران نزدیکی آن به مجموعه تاریخی و فرهنگی تخت سلیمان است.

گفتنی است؛ معدن سرب و روی انگوران و کارخانه تولید سرب و روی انگوران بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب و روی ایران و بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است. ذخایر معدن انگوران در بخش روباز 8 میلیون تن و در بخش زیرزمینی 4میلیون تن روی با عیار بالا است. این معدن از نظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر جهان به شمار می‌آید.

عناوین برگزیده