تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۴
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۱۰۹۷۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بحران در انتظار ماشین‌های سنگین معدنی

می متالز - به نظر می‌رسد چیزی شبیه به یک بحران در انتظار ماشین‌های سنگین معدنی کشور باشد. محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران به تازگی از افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت ماشین های معدنی در سال گذشته خبر داده است. در همین حال هپکو، شرکت تولیدکننده ماشین‌های سنگین کشور نیز اوضاع نا‌به‌سامانی دارد و این آشفتگی از امید به تولید داخلی می‌کاهد. به نظر می‌رسد همین ناآرامی‌ها شرکت‌های معدنی کشور را به استفاده از ماشین‌های وارداتی مستعمل و دست‌دوم ترغیب کرده است.
بحران در انتظار ماشین‌های سنگین معدنی

به گزارش می متالز، عبدالرضا صالحی دبیر انجمن واردکنندگان ماشین آلات معدنی در پاسخ به سوالی درباره دلایل این افزایش قیمت گفت: اصلی‌ترین دلیلی که سبب این افزایش بها شد، گران شدن ارز بود در سال گذشته ارز 4 تا 5 برابر جهش قیمت را تجربه کرد.

وی افزود: این ماشین‌ها وارداتی هستند، پس عجیب نیست با افزایش بهای ارز قیمت آنها تا این اندازه افزایش پیدا کند. همچنین با گران شدن قیمت ارز، شمار ارز موجود در بازار کم می‌شود و واردات از این سو نیز به مشکل برمی‌خورد، چون تقاضا برای ارز به منظور واردات وجود دارد ولی ارز کم است. در نتیجه واردات سخت می‌شود و قیمت ماشین‌ها کاهش پیدا می‌کند. مگر اینکه ماشین‌ها از طریق نمایندگی‌ها خریداری شود و وزارت صمت واردات را تنها به نمایندگی‌ها منحصر کند تا از شمار واسطه کم شود.

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با واگذاری هپکو به ایمیدرو به تولید داخلی ماشین‌های سنگین معدنی امیدوار بود، گفت: واگذاری هپکو به ایمیدرو می‌تواند در ابتدای امر کمک کند این شرکت در حمایت دولت از بدهی‌های خود بکاهد اما این در کوتاه‌مدت خوب است و دولتی ماندن این شرکت در طولانی مدت می‌تواند مشکلات دیگری بیافریند.

وی افزود: هپکو باید فعالیت تولیدی خود را با همکاری یک شرکت خارجی مجهز به فناوری‌های روز به پیش ببرد. ما در داخل از فناوری لازم برای ساخت ماشین‌های سنگین معدنی برخوردار نیستیم  و ساخت شماری از قطعات مانند موتور در داخل مقرون‌به‌صرفه نیست حتی تولیدکنندگان چینی و کره‌ای هم این قطعات را خود تولید نمی‌کنند.

عناوین برگزیده