تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۸۰۷
کد خبر: ۱۰۹۹۹۰

فعالیت بیش از 150 شرکت دانش‌بنیان در حوزه آب و خشکسالی

می متالز - دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری از فعالیت بیش از 150 شرکت دانش‌بنیان در حوزه آب و خشکسالی خبر داد و گفت: در حوزه آب اولویت اصلی ستاد مدیریت مصرف آب، به‌کارگیری فناوری نوین، شناسایی، اکتشاف منابع آبی و کاهش آلاینده‌ها در این حوزه است تا از این طریق مصرف و تبخیر آب را کاهش دهیم.
فعالیت بیش از 150 شرکت دانش‌بنیان در حوزه آب و خشکسالی

به گزارش می متالز، جهانگیر پرهمت دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری، اظهار کرد: این ستاد برنامه‌های مختلفی را راستای مقابله با کم آبی، خشکسالی و محیط زیست انجام می‌دهد تا جایی که فعالیت‌های گسترده‌ای را در رابطه با بحث نمک‌زدایی و استفاده از آب‌های شور انجام داده است.

پرهمت با تاکید بر اینکه ستاد توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در زمینه توسعه فناوری‌های مرتبط با این سه محور برنامه‌هایی را در دستور کار دارد، گفت: در تلاش هستیم تا فناوری‌هایی را که به صورت هوشمند مصرف آب را کنترل می‌کنند، توسعه دهیم. در عین حال ما قطعا نیازمند شناسایی و استفاده از منابع جدید آب هستیم.

وی تصریح کرد: عمده فناوری‌هایی که برای این منظور در کشور وجود داشته، وارداتی است. به گونه‌ای که بیش از 70درصد فناوری‌هایی که برای تبدیل آب دریا به آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارداتی است؛ از این رو ستاد برنامه مفصل و جامعی را در این زمینه تهیه کرده و با اجرایی کردن این برنامه‌ها امیدواریم بیش از 70درصد از این فناوری‌ها در داخل تولید شود و کمتر از 30درصد آن وارداتی باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری تأکید کرد: هم‌اکنون بخش قابل توجهی از تجهیزات کلیدی در داخل کشور با همکاری ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی طراحی و ساخته شده است و مابقی نیز در دستور کار است امیدواریم که به زودی در این عرصه به مرحله خودکفایی و صادرات برسیم.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای روش‌های مدیریت مصرف آب، اظهار کرد: مسائلی چون میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، انتقال آب، کاهش تبخیر و کاهش هدر رفت آب از جمله مسایلی است که در مدیریت آب مطرح است.

پرهمت افزود: بیش از 150 شرکت دانش‌بنیان در چهار زمینه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست فعالیت می‌کنند که هدف اصلی این شرکت‌ها تمرکز بر تامین نیاز داخلی است و در صورت رفع نیاز کشور صادراتی را به کشورهای مختلف انجام خواهند داد.

دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی با تأکید براینکه ورود فناوری‌های نوین در بحث خشکسالی و مدیریت آب تاثیرگذار است، گفت: برای این امر مهم اولین مساله در بخش خشکسالی به جای مدیریت بحران باید مدیریت ریسک را بپذیریم تا بتوانیم در این حوزه‌ گام‌های مثبتی برداریم؛ زیرا استفاده از فناوری نوین و نرم‌افزارهای جدید زمینه را برای مدیریت بهینه مصرف آب فراهم می سازد.

وی ادامه داد: در حوزه آب اولویت اصلی ستاد مدیریت مصرف آب، به‌کارگیری فناوری نوین، شناسایی اکتشاف و منابع آب، استفاده از فناوری تصفیه آب و کاهش آلاینده‌ها در این حوزه است تا از این طریق مصرف آب و تبخیر آب را کاهش دهیم. همچنین در زمینه محیط‌زیست کارهایی مهمی در دستور کار است. به عنوان مثال استفاده از بازیافت پسماندها و کنترل ریزگردها که یک معضل برای کشور است. همچنین کاهش آلاینده در محیط‌زیست، آب یا بهره‌برداری بهینه از منابع آب نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه تمام فناوری‌های به روز توسط دانش‌بنیان‌ها طراحی و تولید می‌شود، گفت: برای اینکه جهش تولید در این چهار بخش اتفاق بیفتد باید مدیریت مصرف آب را در حوزه کشاورزی در دستور کار خود قرار دهیم؛ زیرا اقتصاد کشور وابسته به کشاورزی است، بنابراین مدیریت آب سبب افزایش تولید و رونق چرخه اقتصادی کشور خواهد شد. باید آب‌های غیرمتعارف را به آب مصرفی تبدیل کنیم همچنین کاهش آلاینده‌ها به محیط و کاهش خسارات ناشی از خشکسالی و سیل همه اینها مواردی است در بحث جهش تولید موثر است.

عناوین برگزیده