تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۳
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۱۰۰۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۹۰ درصد سود شستا را 30 شرکت می‌دهند/ شستا 150 هزار میلیارد تومان دارایی دارد

می متالز - مدیرعامل شستا گفت: اگر بنا بود به‌عنوان مدیرعامل شستا استراتژی‌های سرمایه‌گذاری این مجموعه را بنویسم احتمالا به‌جای 187 شرکت، در حدود 30 شرکت سرمایه‌گذاری می‌کردیم؛ چون 90 درصد سود مجموعه شرکت‌های شستا را همین 30 شرکت می‌دهند.
۹۰ درصد سود شستا را 30 شرکت می‌دهند/ شستا 150 هزار میلیارد تومان دارایی دارد

به گزارش می متالز، محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا گفت‎وگویی تفضیلی با روزنامه «فرهیختگان» داشته است که مهترین محورهای آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

در عرضه اولیه شستا دو میلیون و 70 هزار نفر سهام ما را خریداری کرده‌اند، لذا ما قرار است به‌جای اینکه مجمع را در یک اتاق کوچک چندنفره برگزار کنیم، تحت‌نظارت حداقل دو هزار نفر سهامدار قرار گرفته و مجمع را برگزار کنیم. به نظر شما در این وضعیت پاسخگویی افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟

براساس تعهدات اولیه، سازمان تامین اجتماعی مقرر کرده بود 12 درصد از سهام شستا را در بورس عرضه کند که 10درصد آن عرضه شد و دو درصد باقی مانده که عرضه آن قطعی است، اما زمان آن فعلا مشخص نیست. اگر ما بخواهیم شناوری سهم شستا به شکل مطلوب صورت بگیرد و اگر بخواهیم منابع برای طرح‌های توسعه‌ای سازمان تامین اجتماعی حاصل شود می‌توان درصد سهام بیشتری را در بورس عرضه کرد، ولی این تصمیم‌گیری در اختیار هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی است.

اساسا یکی از اهداف بازار سرمایه تامین مالی برای بنگاه‌هاست. پس اینکه شستا یا بنگاه دیگری برای تامین مالی به بازار سرمایه مراجعه می‎کند، این موضوع اساسا نه‌تنها اشکال ندارد بلکه عین مقصود است. اتفاقا سیاست بورسی کردن درمقابل سیاست شکست‌خورده خصوصی‌سازی، بهترین راهکار است.

از کل شرکت‌های شستا، 90 شرکت در قالب رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده‌ است. به‌عبارت دیگر مفهوم این جمله این است که اصلا شستا خودش ساختار لایه‌لایه (تودرتو) فعلی را انتخاب نکرده است.

اگر بنا بود محمد رضوانی‌فر به‌عنوان مدیرعامل شستا استراتژی‌های سرمایه‌گذاری این مجموعه را بنویسد و شرکت را از نو بسازد، احتمالا به‌جای 187 شرکت، در حدود 30 شرکت سرمایه‌گذاری می‌کردیم؛ چون 90 درصد سود مجموعه شرکت‌های شستا را همین 30 شرکت می‌دهند.

در راستای ایجاد شفافیت و بهره‌وری در زیرمجموعه شستا پنج برنامه کلی را انجام داده‌ایم: 1- برنامه ساماندهی (متشکل از ادغام، انحلال، واگذاری و بورسی کردن شرکت‌ها) 2- ارتقای عملکرد و افزایش راندمان شرکت‌ها 3- توسعه سامانه‌های هوشمند برخط در راستای شفاف‌سازی عملکرد 4- اصلاح ساختار مالی و 5- مولدسازی دارایی‌ها به‌ویژه دارایی‌های غیرمولد.

در راستای ساماندهی شرکت‌ها، ۱۴ شرکت را در هم ادغام کرد‎یم. ۲۹ شرکت را منحل و ۳ شرکت را واگذار کردیم که مراحل نهایی این کار درحال انجام است.

در سال گذشته ۳۸ درصد ارزش ریالی یا 35 درصد تعدادی عرضه اولیه‌های بورس ایران مربوط به زیرمجموعه‌های شستا بود. اما شاه‌بیت بورسی کردن شرکت‌ها، بورسی شدن شستا بود که امسال انجام شد.

استراتژی دوم ما در شستا، ارتقای عملکرد و افزایش راندمان شرکت‌ها بود. در سال ۹۷ سود تجمیعی شرکت‌های مدیریتی شستا حدود ۷ هزار میلیاردتومان بود که این میزان در سال ۹۸ به حدود 18 هزار میلیاردتومان رسیده است.

درخصوص افزایش راندمان و بهره‌وری شرکت‌ها در پایان سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد سال ۹۷ شرکت اصلی شستا ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود ایجاد کرد که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شد. در ۳۱ خرداد سال ۹۸ که بنده (رضوانی‌فر) 8-7 ماه افتخار حضور در این مجموعه را داشتم، سود خالص شرکت‌ها به چهار هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان رسید. برآورد من این است که در ۳۱ خرداد سال جاری سود خالص شرکت اصلی حدود 18 هزار میلیاردتومان باشد.

در سال‌های گذشته سود پرداختی شستا به سازمان تامین اجتماعی بین ۲ تا ۳ هزار میلیاردتومان بود که در سال ۹۸ میزان پرداختی شستا به سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۱ هزار میلیاردتومان شد.

سال 1396 شستا 40 شرکت زیان‌ده داشت و این 40 شرکت در سال 1397 به 28 شرکت و در سال 1398 به 14 شرکت کاهش پیدا کرد و امسال برنامه‌ریزی کردیم که تعداد شرکت‌های زیان‌ده را به سه شرکت برسانیم.

یکی از اقداماتی که طی سال گذشته انجام دادیم، انتقال دفاتر مرکزی شرکت‌ها بود. در این راستا دفتر مرکزی ۲۷ شرکت از تهران به محل کارخانه انتقال یافتند. در‌حال‌حاضر همه این دفاتر خالی بوده و آماده فروش هستند.

الان بهترین راهکار برای تسویه مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت همین است که این سازمان به‌جای مطالبات خود از دولت سهم یا شرکت دریافت کند و سپس این سهم یا شرکت را به قیمت منصفانه روز به شستا بدهد، منابع حاصل از آن را دریافت کند و اگر برای این دارایی در شستا ارزش‌افزوده ایجاد شود، بازهم 85 تا 90 درصد منابع برای سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

درست است که با واگذاری بخشی از سهام شستا، سهام سازمان تامین اجتماعی از 100 به 90 یا 85درصد می‌رسد، ولی همان دارایی (شستا) که زمانی ارزش آن دقیق مشخص نبود و مقدار آن را 20هزار و برخی 30هزار میلیارد تومان و عده‌ای 50 هزار میلیارد تومان ذکر می‌کردند، الان دیگر وضعیت فرق کرده و ارزش خالص دارایی (NAV) شستا به شکل شفاف به بیش از 150 هزار میلیارد تومان رسیده است.

عناوین برگزیده