تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۱۰۲۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ی صنعت؛

پدیده‌ای که نفس تولید را می‌گیرد دلالی است/ هر سهامدار جدیدی که وارد هپکو می شود به دنبال فروش زمین و ساخت‌وساز است

می متالز - حامد صفی خانی پژوهشگر حوزه ی صنعت گفت: یکی از مشکلات کشور این است که برخی مسوولین علیرغم دغدغه‌های رهبر انقلاب به تولید اعتقادی ندارند و این همان تفکری است که هپکو را هم زمین زده است.
پدیده‌ای که نفس تولید را می‌گیرد دلالی است/ هر سهامدار جدیدی که وارد هپکو می شود به دنبال فروش زمین و ساخت‌وساز است

به گزارش می متالز، به منظور آسیب‌شناسی پیرامون مسائل و مشکلات صنعت کشور و استان مرکزی گفتگوی زنده ویدئویی با حضور حامد صفی خانی عضو هیات‌علمی دانشگاه اراک و فعال در حوزه صنعت و به میزبانی سید سعید میرنظامی استاد دانشگاه و دبیر جامعه اسلامی مدیران استان مرکزی برگزار شد.

صفی خانی در این گفتگو با اشاره به اینکه دانشگاهیان و رسانه‌ها باید به حوزه‌های مطالبه گری پیرامون وضعیت نامناسب صنعت کشور ورود کنند گفت: بر اساس تجربه می‌توانیم بگوییم پاسخ همه‌ی مشکلات در حوزه‌ی صنعت، اقتصاد و تولید در داخل کشور وجود دارد اما متأسفانه با این‌ وجود آمارها نشان می‌دهد ۶۰ درصد صنایع کشور راکد هستند.

پدیده‌ای که نفس تولید را می‌گیرد دلالی است

این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه صنعت با تاکید بر اینکه در حوزه‌ی مسائل کشور موارد و موضوعات مهمی مغفول واقع‌شده است افزود: یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها بیماری‌های داخلی اقتصاد همانند دلالی و سوداگری است، پدیده‌ای که نفس تولید را می‌گیرد دلالی است و این موضوع با بحث تجارت و بازرگانی که اختیار تولید قرار دارد و باید تقویت هم بشود متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه امروز مساله‌ی دلالی در همه‌ی حوزه‌ها وجود دارد تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال طبق پژوهشی مشخص‌شده است که نسبت دلالی به تولید در بخش کشاورزی ۷ به ۱ است و این یعنی محصول یک کشاورز به‌طور متوسط هفت مرتبه دست‌به‌دست می‌شود تا به مصرف‌کننده برسد و جای گلایه است که چرا برای آسیب‌شناسی در این زمینه‌ها پژوهشی صورت نمی گیرد و پژوهشکده‌ای در کشور نداریم.

بسته شدن یک کارخانه فقط تبعات اقتصادی ندارد

صفی خانی بابیان اینکه اگر اقتصاد را شفاف و باثبات کنیم دیگر دلالی در آنجایی نخواهد داشت گفت: قطعاً یک از مصادیق تحریم‌های داخلی اقتصاد که بسیار جای بحث دارد و مردم، اقتصاد و تولید را زمین‌گیر کرده است رفتار نامناسب بانک‌هاست، چراکه درصد بسیار زیادی از تعطیلی واحدهای تولیدی به علت بدهی‌های بانکی است و اگر تولیدکننده نتواند اقساط را پرداخت کند بانک‌ها به‌راحتی تولید را متوقف می‌کنند درصورتی‌که بسته شدن یک کارخانه فقط تبعات اقتصادی ندارد، فلذا تقاضا داریم نمایندگان مجلس در دوره‌ی جدید با اصلاح قوانین به نفع تولید ترمز بانک‌ها را بکشند.

بی اعتقادی برخی مسوولان به تولید هپکو را زمین زد

این استاد دانشگاه به موضوع تولید و دیدگاه‌های متفاوت مسوولین در این زمینه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این است که برخی مسوولین علیرغم دغدغه‌های رهبر انقلاب به تولید اعتقادی ندارند و معتقدند همانند برخی کشورهای عربی باید نفت خام را بفروشیم و نیازهایمان را وارد کنیم و این همان تفکری است که هپکو  را هم زمین زده است.

وی همچنین موارد دیگری را در زمینه‌ی آسیب‌شناسی اقتصاد و صنعت کشور مطرح و تصریح کرد: یکی از مسائل ضعف در روش‌های هدایت نقدینگی است و نقدینگی خطرناک موجود به حال خود رهاشده است فلذا در شرایط بهبود کسب‌وکار کشور وضعیت مطلوبی را شاهد نیستیم و باید به موضوعاتی همچون مبارزه با قاچاق کالا، تولید روستایی که البته هم‌اکنون تعطیل‌شده است، اقتصاد دانش‌بنیان که مبحث عمیق و مهمی است توجه ویژه داشت.

این کارشناس و فعال حوزه‌ی صنعت به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که تقریباً در حد شعار باقی‌مانده است بحث اقتصاد مقاومتی است چراکه بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب فقط از مسوولین حرف شنیده‌ایم درحالی‌که این جملات باید به زیر ساخت ها شکسته و به گفتمان تبدیل شود.

مشکل اصلی در کشور و استان مرکزی عدم شایسته سالاری است

صفی خانی به آسیب‌شناسی صنعت در استان مرکزی پرداخت و ضمن برشمردن مواردی تصریح کرد: اولین مساله در استان و هم در کشور عدم شایسته‌سالاری است، به‌عنوان‌مثال می‌بینیم بااینکه متولی بهبود شرایط صنعتی در استان مرکزی قاعدتاً رئیس سازمان صنعت و معدن استان است اما متأسفانه دو رئیس قبلی این حوزه در استان مرکزی بنا به دلایلی دستگیرشده‌اند و این یعنی سطح انتظارات از یک رئیس که باید شرایط را اصلاح کند به‌جایی رسیده است که رئیسی بیایید که دستگیر نشود.

وی ادامه داد: جای سؤال است که فردی بعد از دو ماه از انتصاب دستگیر شود اما علت آن است که این انتصابات فقط بر اساس لابی و روابط جناحی صورت می‌گیرد و نخبگان هرچقدر هم شایسته باشند جایگاهی در امور مدیریتی پیدا نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به یک مصداق در این زمینه بیان کرد: از این موارد در استان و کشور کم نیست در همین استانداری مرکزی مدیری داریم که ۱۵ سال است در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی مسوولیت دارد، درخواست داریم ایشان شفاف‌سازی کنند که در حوزه‌ی تولید چه نفعی برای استان مرکزی داشته‌اند.

اصل ۴۴ قانون اساسی ماهیتاً ایراد ندارد و نقص در اجراست/هر سهامدار جدیدی که وارد هپکو می شود به دنبال فروش زمین و ساخت‌وساز است

صفی خانی خصوصی‌سازی‌های پر فساد و غیراصولی را یکی دیگر از آسیب‌های جدی صنعت عنوان و تصریح کرد: اعتقاد داریم اصل ۴۴ قانون اساسی ماهیتاً ایراد ندارد بلکه یک قانون بسیار مترقی است اما مسائلی که در استان و کشور مانند هپکو و نیشکر هفت‌تپه دیده می شود به علت ایراد در نحوه‌ی اجرای این اصل است که متأسفانه قانون با اهمال و فساد اجراشده است.

وی به موضوع شرکت هپکو ورود کرد و دراین‌باره گفت: این واحد تولیدی قبل از واگذاری در سال ۲۰۰۰ دستگاه تولید داشته است اما امروز ۱۴ سال بعد از واگذاری به‌جایی رسیده که تقریباً تولیدی ندارد.

این فعال حوزه ی صنعت در ادامه با اشاره به مطالعه و بررسی اسناد هپکو گفت: در برهه‌ای شرکت هپکو که نگین صنعت آسیاست ۱۰ میلیون تومان فروخته‌شده است و در همین اسناد ملاحظه کردم درحالی‌که کارگران مظلوم و زحمت‌کش این شرکت ۶ ماه حقوق نگرفته بودند اما مدیر وقت شرکت با سرمایه هپکو ماشین یک و نیم میلیاردی خریداری کرده است.

وی ادامه داد: کارگران معتقدند هر سهامدار جدیدی که وارد این شرکت می‌شود به دنبال فروش زمین ۱۱۰ هکتاری آن و ساخت‌وساز و خریدوفروش است که البته نشان‌دهنده‌ی سستی سازمان خصوصی است و رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی به علت تکرار همین مصادیق چند ماه قبل بازداشت شده است.

سرمنشا شرکت های وارد کننده ماشین آلات راهسازی چه کسانی هستند؟

صفی خانی با اشاره به اینکه ۶۸ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم اخیراً درباره‌ی هپکو نامه‌ی خوبی تنظیم کرده‌اند افزود: امروزه شاهد واردات بی‌رویه‌ی محصولات مشابه تولیدات هپکو هستیم که اگر پیگیری کنیم می‌بینم سرمنشأ شرکت‌های واردکننده به چه کسانی می‌رسد، درحالی‌که اگر واردات این محصولات ممنوع شود و یا حداقل تعرفه‌های گمرکی آن اصلاح شود خواهیم دید که هپکو فقط در بازار داخلی برای چندین سال سفارش خواهد داشت علاوه بر اینکه ظرفیت‌های خوبی در کشورهای همسایه داریم که می‌تواند پروژه‌های هپکو را تأمین کند.

مسوولین پاسخ دهند چند درصد از وام های بنام تولید برای تولید هزینه شده است

این استاد دانشگاه یکی دیگر از آسیب‌های مرتبط با اقتصاد و نولید را مدیریت متمرکز کشور فقط در ستاد عنوان کرد و گفت:اختیار لازم برای بهبود شرایط تولید در استان‌ها وجود ندارد چراکه تمامی تصمیمات مهم در دولت و در ستاد گرفته می‌شود و استان‌ها فقط باید اجراکننده باشند و به همین ترتیب این معضل را در استان‌ها نسبت به روستاها داریم و این با مردمی کردن اقتصاد در تضاد است.

صفی خانی به موانع تولید در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: از دید کارشناسی اعتقاد داریم که در موضوعات اقتصادی و تولید اساساً بحث کمبود منابع نداریم چراکه یک نقدینگی عظیم در جامعه وجود دارد که البته در اختیار تولید نیست و به ضرر تولید عمل می‌کند ولی تفکری در طیفی از مسوولین وجود دارد که به هر بهانه‌ای وام را به تولیدکننده تجویز می‌کنند اما چرا هیچ‌وقت مسوولین اعلام نمی‌کنند چند درصد از این وام‌هایی که به نام تولید اخذشده برای تولید هزینه شده است، البته باید گفت در خوش بیانه ترین حالت ۱۰ درصد این وام‌ها در چرخه‌ی تولید قرار می‌گیرد.

همچنین سید سعید میرنظامی استاد دانشگاه و دبیر جامعه اسلامی مدیران استان مرکزی مطلبی را در خصوص آسیب‌شناسی پیرامون مسائل و مشکلات صنعت کشور و استان مطالبی را بیان کردند.

عناوین برگزیده