تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۱۰۵۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تنش‌های آمریکا و چین در جنگ تجاری دوباره آغاز می‌شود/ صادرات و واردات چین تحت الشعاع ویروس تاجدار

می متالز - با وجود تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات و واردات کشور چین، در اثر شیوع ویروس کرونا، تنش‌های چین و آمریکا دوباره در حال افزایش است، هرچند منابع می گویند رئیس جمهور امریکا انتخاب دیگری ندارد و اکنون برای توافق نامه تجارت وارد فاز 1 شده است.
تنش‌های آمریکا و چین در جنگ تجاری دوباره آغاز می‌شود/ صادرات و واردات چین تحت الشعاع ویروس تاجدار

به گزارش می متالز، ممکن است چین صادرات را به حالت انقباض برگردانده شود و بدترین میزان واردات در چهار سال گذشته داشته باشد.

صادرات چین در ماه مه به دلیل فشارهای جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا همچنان به ویرانی تقاضا منجر شد و سقوط شدیدتر از حد انتظار از واردات این کشورباعث شده تا به تولیدکنندگان فشار مضاعفی وارد کند.

تجارت ناخوشایند برای دومین اقتصاد جهان می‌تواند بر سیاستگذاران فشار بیاورد تا حمایت بیشتر از بخشی که برای معیشت بیش از 180 میلیون کارگر نقش دارد، از خود نشان دهند. چراکه کل تجارت این کشور حدود یک سوم اقتصاد را تشکیل می دهد.

داده های گمرک روز یکشنبه نشان داد پس از افزایش 3.5 درصدی در آوریل، محموله‌های خارج از کشور چین در ماه مه 3.3 درصد نسبت به سال گذشته سقوط کرده اند. این در مقایسه با پیش بینی افت 7درصدی در نظرسنجی رویترز است.

در حالی که صادرات کمی بهتر از حد انتظار بوده است، واردات در مقایسه با سال گذشته 16.7 درصد کاهش داشته و از افت 14.2 درصدی در ماه قبل خبر میدهد و از شدیدترین کاهش از ژانویه 2016 خبر می دهد. (پیش بینی می شد در ماه مه 9.7درصد سقوط کند.)

وانگ جون، اقتصاددان ارشد بانک Zhongyuan گفت: "صادرات از بازار ASEAN (انجمن ملل جنوب شرقی آسیا) و استهلاک نرخ ارز، سود می برد، در حالیکه واردات تحت تأثیر ناکافی تقاضای داخلی و کاهش قیمت کالاها قرار گرفته است."

در نتیجه، چین در ماه گذشته رکورد تجاری معادل 62.93 میلیارد دلار را در ماه گذشته به ثبت رساند. این در حالیست که پیش بینی و نظرسنجی ها برای مازاد 39 میلیارد دلاری و 45.34 میلیارد دلار مازاد در آوریل دیده شده بودند.

محاسبه رویترز بر اساس داده های گمرک نشان داد که مازاد تجارت چین با ایالات متحده در ماه مه به 27.89 میلیارد دلار افزایش یافته است.

هرچند منابع می گویند رئیس جمهور امریکا دونالد ترامپ انتخاب دیگری ندارد و اکنون برای توافق نامه تجارت وارد فاز 1 شده است.

عناوین برگزیده