تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۱۰۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی

83 درصد نیاز برنج امسال کشور از داخل تامین می شود

می متالز - کاهش یا توقف کشت محصولات آب بر بخصوص برنج در استان های کم آب از اقدامات دولت در سال های گذشته برای مدیریت مصرف آب در کشور بوده است.
83 درصد نیاز برنج امسال کشور از داخل تامین می شود

به گزارش می متالز، موضوع محدودیت کشت برنج در استان هایی به جز گیلان، مازندران از سال ۹۳ در دستور کار وزارت جهادکشاورزی بوده که به دنبال کاهش بارش ها و برای مدیریت مصرف آب در حوضه های آبریز کشور در مصوبه هیت دولت 97/08/15 به تصویب هئیت دولت رسید و به استان ها هم ابلاغ و نهایتا منجر به توقف کشت در این استان ها شد.
اما در سال زراعی ۹۷-۹۸ و به دنبال بهبود قابل توجه وضعیت بارندگی‌ها به ویژه در خوزستان اجرای این طرح متوقف شد و‌ مجددا به خوزستان اجازه کشت داده شد.  امسال هم با توجه به بارندگی های مناسب در سرتاسر کشور از جمله استان های جنوبی، دولت کشت دوباره برنج در استان های فارس و خوزستان را مصوب کرد.
هیات وزیران با هدف ایجاد زمینه بهره وری حداکثری از منابع آب و خاک کشور و استفاده از ظرفیت بالقوه بوجود آمده منابع آبی در استان خوزستان جهت تأمین بخش عمده نیاز کشور به محصول برنج، با اصلاح مصوبه مربوط به ممنوعیت و محدودیت کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران و الحاق یک تبصره به آن موافقت کرد.
به موجب تبصره مذکور، در صورت وجود شرایط منابع آب سطحی مناسب در هر سال در استان خوزستان، با پیشنهاد سازمان آب و برق خوزستان و تصویب کارگروه سازگاری با کم آبی استان، مناطق با منابع آب سطحی مناسب، از اجرای این تصویب نامه فقط برای همان سال معاف هستند.


* 70 درصد تولید برنج در استان های گیلان و مازندران


مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره صدور مجوز کشت دوباره برنج و همینطور پیش بینی میزان تولید در سال جاری و در گفت و گو با خبرنگار «ایران آنلاین» اظهار داشت:از آنجا که برنج گیاهی است آب بر و کشت آن عمدتا در مناطقی از دنیا رواج دارد که میانگین بارندگی آنها بیش از 600 میلی متر است لذا وزارت جهاد کشاورزی با توجه به میانگین 240 میلی متر بارندگی کشور و وضعیت محدودیت منابع آب صرفا بدنبال حفظ موجود از طریق افزایش بهره وری بویژه در آب است.
فرامک عزیز کرمی تصریح کرد:  ضمن اینکه با توجه به مصوبه هیئت محترم وزیران در مناطقی با محدودیت آب به دنبال توسعه کشت های جایگزین و کم آب  و برای افزایش بهره وری از آب و خاک بر اساس تحقیقات بعمل آمده به دنبال توسعه روش های جدید مانند خشکه کاری، آبیاری تناوبی، تغذیه متعادل و دیگر موارد مدیریت در مزرعه هستیم.
وی درباره میانگین سطح زیر کشت برنج در کشور نیز گفت: میانگین سطح زیر کشت برنج در سالهای 95 تا 97 بیش از 600 هزار هکتار با تولید 3 میلیون تن شلتوک و حدود 2 میلیون تن برنج سفید بوده است.
عزیز کرمی ادامه داد: اما در سال استثنایی 98 با توجه به بارندگی های مناسب سطح زیر کشت 230 هزار هکتار افزایش و به 830 هزار هکتار رسید. 90 درصد این افزایش سطح در دو استان خوزستان و گلستان محقق شد. لذا تولید سال 98 شتلوک بیش از 4.5 میلیون تن و برنج سفید بیش از 2.9 میلیون تن محقق گردید.  این مقدار تولید کفاف نیاز یکسال کشور را با سرانه مصرف 35 کیلوگرم برای هر ایرانی می دهد.
مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی درباره اینکه از این میزان تولید چه مقدار به  استان های شمالی و چه مقدار به خوزستان و دیگر استان ها اختصاص داشت، افزود:  علاوه بر مازندران و گیلان در 17 استان دیگر شامل خوزستان، گلستان، فارس، اصفهان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، ایلام، قزوین، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی نیز کشت برنج انجام می شود.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با " ایران آنلاین": 83 درصد نیاز برنج امسال کشور از داخل تامین می شود

وی خاطر نشان کرد: بطور میانگین حدود 70 درصد تولید برنج کشور از استان های گیلان و مازندران و 30 درصد از دیگر استان ها بدست می آید.
عزیز کریم در پاسخ به اینکه با توجه به وضعیت بارندگی امسال رویکرد وزارت جهاد در خصوص حمایت از تداوم کشت برنج در خوزستان چیست و ایا پیش بینی می کنید که میزان تولید سال گذشته در سالجاری هم محقق شود؟ نیز اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص سال قبل از جمله بروز سیل در استان های گلستان و خوزستان، با توجه به پیش بینی های به عمل آمده و منابع آب قابل دسترس در سالجاری حدود 780 هزار هکتار سطح کشت و تولید، حدود 2.5 میلیون تن برنج معادل 83 درصد نیاز کشور محقق خواهد شد.


*خوزستان می تواند صادر کننده برنج باشد


دبیر انجمن برنج کشور در همین رابطه گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب کشور بخصوص در استان های جنوبی پیش بینی ها حاکی از برداشت مناسب برنج در این استان ها بخصوص خوزستان است.
جمیل علیراده شایق با بیان اینکه پیش بینی ما از تولید برنج همانند سال قبل است، ادامه داد: سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است.
وی با اشاره به برنج خیز بودن 5 استان اظهار داشت: از ۱۶ استان کشور در۱۱ استان برنج کشت می شود اما کیفیت برنج این استان ها مطابق ذائقه همه مناطق کشور نیست. ضمن این ۵ استان مازندران، گیلان، گلستان، فارس و خوزستان برنج های با کیفیتی تولید می کنند.
علیزاده شایق درباره مجوز کشت دوباره برنج در خوزستان گفت:در سال های گذشته به دلیل کم آبی و کاهش بارندگی ها دولت دستور توقف کشت برنج در استان خوزستان و فارس را داد اما امسال با توجه به بارندگی های خوب امکان کشت برنج در خوزستان و فارس فراهم شده است.
دبیر انجمن تولید کنندگان برنج خاطر نشان کرد: البته نقش استان خوزستان در تولید برنج کشور را نمی توان نادیده گرفت. خوزستان و فارس که در سال های گذشته جزو استان های ممنوع کشت بودند سطح کشت برنج به گونه ای است که می توانند در تامین نیاز برنج کشور و گام برداشتن به سمت خودکفایی از تولید موثر باشند.همچنین رقم برنج تولیدی خوزستان با برنج مصرفی در کشور عراق و دیگر کشور های عربی هماهنگ است بنابراین تولید برنج در خوزستان امکان صادرات این محصول به کشورهای همسایه را نیز فراهم می کند که برای وجهه ملی کشور و اقتصاد این استان اتفاق خوبی است.


*پیش بینی قیمت برنج در سال جاری


دبیر انجمن برنج ادامه داد: تولید برنج در بقیه استان ها صرفا در حد تامین بخشی از نیاز محلی مردم آن استان تولید دارند وبه لحاظ کیفی و کمی در تامین برنج مورد نیاز کشور نقش موثر و قابل توجهی ندارد.
شایق درباره پیش بینی قیمت برنج در سال جاری با توجه به افزایش سطح زیر کشت این محصول در کشور تصریح کرد: وضعیت اقتصاد در کشور به گونه ای شده است که افزایش یا کاهش قیمت برخی کالاها رابطه مشخص و مستقیمی با وضعیت تولید و نظام عرضه و تقاصا ندارد و تولید کننده و فروشنده یک محصول برای قیمت گذاری محصول و کالای خود به قیمت کالا و خدمات و وضعیت تورم کلی در بازار نگاه می کند نه وضعیت تولید وعرضه و تقاضای آن محصول خاص.
وی ادامه داد: البته در مورد قیمت برنج و سایر محصولات کشاورزی یک نکته دیگرهم بر قیمت ها تاثیر گذار است، اینکه در سال جاری قیمت نهاده های کشاورزی ازجمله، بذر، سموم، کود، ماشین الات و خدمات بخش کشاورزی افزایش تا دو برابری داشته است و دولت هم نهاده های مورد نیاز کشاورزی را با قیمت مناسب و به اندازه نیاز تامین و توزیع نمی کند و کشاورز مجبور است از بازار آزاد بخرد. بنابراین مجموع این شرایط باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصول خواهد شد.


*موضوع پیش خرید برنج


شایق در پاسخ به اینکه برخی از خریداران برنج تولیدی مرداد و شهریور را در فروردین با ۲۰ درصد اختلاف قیمت از کشاورز پیش خرید می کنند نیز گفت: کشاورز محروم است و سرمایه زیادی هم ندارد بنابراین در گذشته برای تامین نیاز خود اقدام به پیش فروش برنج می کرد اما خوشبختانه موضوع پیش فروش در حال حاضر خیلی کمتر شده است.
وی ادامه داد:کشاورزان ما آگاه تر شده اند و مانند قبل اقدام به فروش یکجای محصول خود نمی کنند بلکه محصول خود را طی دو تا ۳ مرحله در طول سال به فروش می رسانند.
شایق البته گفت: کسانی که محصول را از کشاورز پیش خرید کرده که بعدا با قیمت بالاتر بفروشد در واقع نزول کرده و از شرایط سو استفاده می کند.

عناوین برگزیده