تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۱۱۰۷۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از سوی معاون اتکایی و امور بین‌الملل مطرح شد

برنامه بیمه کوثر در پوشش اتکایی

می متالز - بیمه اتکایی، یکی از حوزه‌های مهم صنعت بیمه به شمار می‌رود که با تقسیم ریسک‌های بزرگ بین شرکت‌های بیمه‌گر داخلی و خارجی، باعث می‌شود هزینه و ریسک صنعت بیمه کاهش یابد.
برنامه بیمه کوثر در پوشش اتکایی

به گزارش می متالز، به عبارتی فلسفه شکل‌گیری بیمه‌های اتکایی تقسیم ریسک‌های پروژه‌های بزرگ و کوچک بین شرکت‌های بیمه‌گر است. بیمه اتکایی می‌تواند پاشنه آشیل شرکت‌های بیمه باشد چون در صورت نداشتن پوشش مناسب ریسک‌های بزرگ، شرکت بیمه می‌تواند با یک حادثه متحمل ضرر زیادی شود. اگرچه این نوع بیمه در کشور ما در سال‌های اخیر به علت تحریم‌ها و کاهش مناسبات بین‌المللی، روندی نزولی را طی کرده است، اما شرکت بیمه کوثر با وجود تمامی ‌محدودیت‌ها و موانع ناشی از تحریم، تلاش کرده تا دراین حوزه اقدامات مناسبی انجام دهد و به دستاوردهای خوبی در حوزه بیمه اتکایی برسد.

 

بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی

محسن امیری‌زاده، معاون اتکایی و امور بین‌الملل شرکت بیمه‌کوثر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه شرکت بیمه کوثر بعد از تحریم‌هایی که بر بخش‌های مختلف کشور از جمله  صنعت بیمه سایه انداخت، نتوانست ‌با شرکت‌های بیمه‌ای خارجی به شکل گسترده تعامل داشته باشد و ریسک‌های بیمه‌های اتکایی داخل را به شرکت‌های مطرح خارجی واگذار کند، ادامه داد: با کاهش ظرفیت مبادلات بیمه‌ای ایران با شرکت‌های بیمه‌ای مطرح خارجی، بازار بیمه اتکایی به بیمه‌های داخلی و برخی شرکت‌های حوزه CIS محدود شد.

وی با بیان اینکه از آنجا که سایه تحریم‌ها همواره از سال‌ها پیش برسر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران بوده است، این محدودیت و مانع در صنعت بیمه هم باعث شد چند سال پیش ظرفیتی تحت عنوان صندوق تحریم در بیمه مرکزی ایجاد شود تا در نبود شرکت‌های مطرح بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه داخلی بتوانند با کمک این صندوق ریسک‌های بزرگ را پوشش دهند. ظرفیتی که از سال‌ها پیش تاکنون وجود دارد و ریسک‌های بزرگ همچون پتروشیمی‌ها، هواپیمایی‌ها و ایرلاین‌ها با کمک این صندوق پوشش داده می‌شود.

امیری‌زاده با بیان اینکه وضعیت بیمه‌کوثر در حوزه بیمه اتکایی جدا از آنچه بر کل صنعت بیمه می‌گذرد، نیست، تاکید کرد: تحریم‌ها سبب شده در حوزه بیمه اتکایی توانایی شرکت بیمه کوثر هم با محدودیت‌هایی در پوشش ریسک مواجه شود؛ بیمه‌کوثر با وجود محدودیت‌هایی که در تعاملات بین‌المللی وجود دارد تلاش خود را برای توسعه بیمه‌اتکایی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی و صندوق تحریم، مضاعف کرده و حتی با چند شرکت و کارگزاری خارجی نیز در واگذاری ریسک همکاری و تعامل برقرارکرده که درصورت رفع تحریم‌ها می‌تواند توسعه خوبی پیدا کند.

 

بیمه کوثر مجوز قبولی اتکایی گرفت

وی در ادامه  یکی از دستاوردهای مهم این شرکت در حوزه بیمه اتکایی را دریافت مجوز قبولی اتکایی در ماه‌های پایانی سال گذشته عنوان کرد و گفت: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران با توجه به بررسی عملکرد سال‌های گذشته شرکت در بخش‌های بیمه‌گری، سودآوری و خدمت‌رسانی، بهمن‌ماه سال گذشته مجوز قبول اتکایی را برای بیمه کوثر صادر کرد که اتفاق بسیار خوبی برای شرکت به شمار می‌آید، چرا که دریافت این مجوز عامل گستردگی فعالیت بخش اتکایی و امور بین‌الملل شرکت خواهد شد.

امیری‌زاده تاکید کرد: بیمه کوثر هفتمین شرکت بیمه‌ای کشور است که این مجوز را دریافت کرده ‌است و با توجه به سرمایه‌ و توانگری مالی ششمین شرکت قدرتمند بیمه‌ای کشور در ظرفیت قبول اتکایی محسوب می‌شود. دریافت این مجوز در کنار اعتباربخشی به شرکت، موجب خواهد شد بیمه کوثر بتواند سهم و ظرفیت بیشتری از فروش در صنعت بیمه کشور داشته باشد.

معاون اتکایی و امور بین‌الملل شرکت بیمه‌کوثر ادامه داد:  با اخذ مجوز قبولی چند شرکت بیمه‌ای در سال گذشته، ظرفیت‌های خوبی در صنعت بیمه ایجاد شده است که منجر به این شد تا در این زمینه پوشش ریسک‌های بزرگ در داخل با سهولت بیشتری انجام شود و تقسیم ریسک‌ها مطلوب‌تر شود؛ دراین راستا یکی از دستاوردهای مهم در بیمه کوثر در حوزه بیمه‌های اتکایی، تقسیم ریسک‌های بزرگ با شرکت‌های دیگر بیمه‌ای بوده است که این مهم سبب می‌شود در سوانح بزرگ کشور، شرکت متحمل زیان هنگفت نشود.

امیری‌زاده در ادامه تصریح کرد: درحال حاضر با اقداماتی که در حال انجام است، بیمه کوثر توانسته حتی ریسک‌های چندهزارمیلیاردی را در حوزه پتروشیمی ‌پوشش دهد. به این ترتیب می‌توان گفت که تقریبا۹۰ درصد واگذاری اتکایی بیمه کوثر در داخل انجام می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد ریسک پروژه‌های بزرگ به خارج از کشور واگذار می‌شود.
 حفظ سطح یک توانگری مالی بیمه ‌کوثر

این فعال بیمه در ادامه به جایگاه بیمه کوثر در حوزه اتکایی در صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: در بحث سطح توانگری مالی، شرکت بیمه‌‌ کوثر برای ۵ سال متوالی توانست جایگاه خود را سطح یک توانگری حفظ کند و در دوسال گذشته با افزایش نسبت آن، به عدد ۱۲۰ درصد برسد. وی گفت: بی تردید این امر موجب افزایش اعتماد بیمه‌گذاران، ذی‌نفعان شرکت و همچنین فعالان بخش‌های اقتصادی خواهد شد.

امیری‌زاده در ادامه با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشور و بالا بودن احتمال بروز سوانح طبیعی دیگر مثل سیل و آتش‌سوزی در کشور به‌دلیل اقلیم متنوع و وجود صنایع نفتی، پالایشی و پتروشیمی ‌تصریح کرد: این موضوع سبب شده در شرایط محدودیت‌های تحریم، نیاز به تقسیم ریسک پوشش بیمه این سوانح در داخل کشور بیشتر احساس شود که در این زمینه بیمه کوثر تلاش کرده در پوشش چنین ریسک‌هایی همواره پیشرو باشد. بیمه کوثر در زلزله‌ سال‌های اخیر و سیل سال گذشته که خسارت‌های زیادی را وارد کرد، توانست بیشترین پرداخت خسارت را در این حوزه در صنعت بیمه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته پوشش ۶۰ ‌درصد خسارت‌های سوانح بزرگ بیمه‌ کوثر با بیمه اتکایی انجام شده است، گفت: امسال هم در این خصوص قراردادهایی را امضا کردیم تا بتوانیم در زمان بروز سوانح طبیعی پوشش اتکایی مناسبی داشته باشیم تا از این بابت زیانی وارد شرکت نشود.

عناوین برگزیده