تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۱۱۰۷۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صادرات کهگیلویه و بویراحمد اندر خم یک کوچه/ فاجعه؛ اگر «شیرین بیان» نبود!

می متالز - فقط در یک قلم وضعیت کارحانه سیمان مارگون را در بحث صادرات مد نظر قرار دهیم خواهیم فهمید که استان کهگیلویه و بویراحمد تا چه میزان در زیرساخت‌های صادراتی ضعیف است.
صادرات کهگیلویه و بویراحمد اندر خم یک کوچه/ فاجعه؛ اگر «شیرین بیان» نبود!

به گزارش می متالز، از استان کهگیلویه و بویراحمد به نام یکی از استان‌های محروم کشور یاد می‌کنند در حالی که این استان یکی از مناطق با استعداد و ظرفیت‌های فراوان در کشور به شمار می‌رود.

استانی که در دل خود معادن و مخازن بزرگ نفت و گاز را دارد و 25 درصد از انرژی نفت و گاز ایران از این جا سرچشمه می‌گیرد و خاستگاه 10 درصد از روان‌ آب‌های کشور است.

داروهای گیاهی و محصولات کشاورزی متنوع و با کیفیت این استان به اضافه محصولات باغی آن در کشور از با کیفیت‌ترین محصولات است و عسل کهگیلویه و بویراحمد در صورت توجه بیشتر مسوولان در دنیا حرف برای گفتن دارد.

در کنار همه این ظرفیت‌ها اما متاسفانه استان در محرومیت به سر می‌برد و به همه این مشکلات اگر سیاسی کاری‌ها اضافه شود استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان در حال درجا زدن است.

استانی که دخالت‌های بی جای این و آن در امورات باعث شده که مسوولان هم یه درستی وظایف خود را انجام ندهند و امروز وضعیت به گونه‌ای است که استان زرخیز کهگیلویه و بویراحمد در صادرات رتبه آخر کشور را از آن خود کرده و به قول رئیس اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد بازرگانی خارجی در استان مرده است.

حرف امروز ما در مورد صادرات کالا از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های دیگر است استانی که با داشتن همه ظرفیت‌ها تنها سه مورد کالا به سایر کشورها صادر می‌کند و اگر صادرات شیرین بیان نداشتیم چه باید می‌کردیم و با این اوضاع صادرات استان چگونه بود.

باید از مسوولان و نمایندگانی که سیاسی کاری را در راس برنامه‌های خود قرار داده‌اند بپرسیم آیا استان با داشتن این همه استعداد و ظرفیت تنها باید شیرین بیان و سیمان و موکت به سایر کشورها صادر کند پس وضعیت سیب و گردو و عسل استان چه می‌شود.

 این گونه است که جبار کیانی رئیس اتاق بازرگانی استان در نشست توسعه صادرات غیر نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در تولید با نگاه صادراتی ظرفیت های خوبی در استان داریم.

وی گفت: ظرفیت های استان بسیار فراتر از آماری است که در کارگروه گزارش می دهیم صادرات استان روی 3 تا 5 میلیون دلار است در حالی که تا 15 میلیون دلار می توانیم صادرات داشته باشیم در حالی که با استان بعد با 15 میلیون دلار دنیایی از فاصله داریم در حالی که با همه ظرفیت ها تا یک میلیارد دلار هم مجال صادرات داریم.

کیانی افزود: چه اتفاقی در استان ما افتاده است آخرین جلسه توسعه صادرات غیر نفتی کی بوده است زمانی کارگروه مظلوم واقع شد که دبیرخانه آن به سازمان برنامه سپرده شد همان موقع گفتیم سازمان برنامه چه ربطی به این کارگروه دارد.

وی خطاب به استاندار گفت: شما از ما بخواهید و از سازمان صنعت و معدن بخواهید که در ظرف 4 سال گذشته چه کردید حتی روز ملی صادرات را هم برگزار نکردیم باید صادرا کنندگان نمونه را مورد تقدیر قرار می دادیم الان میخواهیم تندیس بدهیم در حالی که باید با حضور یک مسوول کشوری  این کار می شد.

وی گفت: تمامی مصوبات گذشته از یاد رفته است سند توسعه صادرت غیر نفتی داشتیم که باید ارائه و نهایی شود تا به عنوان یک  نقشه راه جلو می رفتیم.

این مسوول افزود: این کارگروه هر 15 روز یکبار برگزار شود استان با بازرگانی خارجی آشتی کند خیلی وقت است که استان ما با بازرگانی خارجی قهر است چرا سبد کالایی ما تنها 3 کالا است و ضعیف عمل کرده ایم.

اما یکی از مشکلاتی که همواره استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث صادرات داشته موضوع گمرک این استان است که همین صادرات اندک استان نیز از گمرک سایر مناطق صورت می‌گیرد و همچنان در بحث گمرکی استان دچار مشکل است.

اما بشنویم از وضعیت حمل و نقل صادرات در استان که این یکی خود پاشنه آشیل صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد شده است استانی که اندر خم یک کوچه مانده و هنوز ناوگان حمل و نقل صادراتی ندارد و تولید کنندگان و تجار استان باید از ناوگان سایر استان‌ها برای حمل کالاهای خود استفاده کنند و این چنین است که باری دیگر به دوش آن‌ها گذاشته می شود و هزینه صادرات را در استان بالا می‌برد.

در نشست توسعه صادرت غیر نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد که مسوولان سیمان مارگون نیز حضور داشتند این موضوع مطرح شد.

نماینده کارخانه سیمان مارگون می‌گوید: بعد از یک ماه از راه‌ا‌ندازی کارخانه توانستیم محصول خود را به خارج صادر کنیم.

او می‌گوید: در شش ماهه اول سال 96 به میزان 105 هزار تن از محصول خود را صادر کردیم سال 97 هم مقدار 225 هزار تن و در سال 98 این مقدار به 265 هزار تن رسید.

نماینده کارخانه سیمان مارگون می‌گوید: با حمایت‌هایی که توسط شخص استاندار داشته‌ایم تا امروز 100 هزار تنن در سال 99 صادرات داشته‌ایم و 30 درصد حجم وزنی سال قبل را در این سه ماهه پوشش داده‌ایم که ارزش صادرات ما در سال گذشته 4 میلیارد و 152 هزار دلار و در سال جاری تا کنون یک میلیارد و 374 هزار دلار بوده است که امسال به نسبت سال گذشته تاکنون 4 برابر حجم سال قبل محقق شده است.

وی با بیان این که ظرفیت خوبی در صادرات داریم و اگر شرایط محیا باشد صادرات بیشتری خواهیم داشت افزود: اگر بخواهیم 100 درصد تولید خود را هم صادر کنیم خواهیم توانست اما زیرساخت حمل و نقل استان بسیار ضعیف است.

تا این جای کار را که داشته باشیم و فقط در یک قلم وضعیت کارحانه سیمان مارگون را در بحث صادرات مد نظر قرار دهیم خواهیم فهمید که استان تا چه میزان در زیرساخت‌های صادراتی ضعیف است.

در این جلسه توسط نماینده کارخانه سیمان مارگون بیان می‌شود که به خاطر ضعف تنها در بحث حمل و نقل مجبوریم 30 میلیارد از سرمایه در گردش شرکت را به بخش حمل و نقل تزریق کنیم و در تامین نقدینگی با مشکل مواجه شویم که اثر سویی در روند صادرات سیمان مارگون خواهد گذاشت.

این تنها نمونه کوچکی از مشکلات پیش روی صادر کنندگان در استان کهگیلویه و بویراحمد است و مشکلات بزرگتری نیز وجود دارد که پرداختن به آن در این مجال حاصل نمی‌شود.

عناوین برگزیده