تاریخ: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۱۱۱۱۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

احتمال عرضه‌های سنگین در نماد‌های بزرگ

می متالز - بازار روز جاری را با توجه به افت قیمت‌های جهانی نفت و برخی فلزات اساسی نظیر مس در روز پنجشنبه و همچنین رشد باور نکردنی قیمت سهام گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و فلزاتی در هفته‌های اخیر، می‌توان بازاری با افزایش عرضه‌ها در اکثر نماد‌های بزرگ در این گروه‌ها پیش بینی کرد.
احتمال عرضه‌های سنگین در نماد‌های بزرگ

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت

به گزارش می متالز، افزایش بیش از ۳۵.۵۶۱ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه در شرایطی رخداد که بسیاری از کارشناسان پول بک قدرتمند بازار را در انتهای مسیر می‌دانند و بازار را در هفته جاری پر عرضه می‌دانند.

ریزش سنگین شاخص داوجونز و سایر بورس‌های جهانی و همچنین افت معنادار و ۷ درصدی قیمت‌های جهانی نفت در روز پنجشنبه از جمله اتفاقات تاثیر گذار بازار‌های جهانی بود که شاید معاملات در نماد‌های پالایشگاهی در بازار امروز را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال بازگشایی و ثبت تاثیرات بیش از ۳۹۶۸ واحدی "خودرو"، ۲۹۴۴ واحدی "فولاد"، ۲۳۸۹ واحدی "فملی" بر شاخص کل در بازار روز چهارشنبه از نکات با اهمیت در این روز به شمار می‌رفت.

 

اخبار اقتصاد بین الملل

شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را بتوان به اخبار منتشره از سوی فدرال رزرو نسبت داد که منجر به کاهش چشمگیر بازار‌های بورس جهانی و قیمت‌های جهانی نفت نیز گشت. بر این اساس، فدرال رزرو بار دیگر با تاکید بر تعهد خود مبنی بر حمایت مضاعف از اقتصاد اعلام کرد که پیش بینی آن از تولید ناخالص داخلی کاهش ۶.۵ درصدی بوده و این در حالی است که نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین فدرال رزور در تازه‌ترین بیانیه سیاست مالی خود اعلام کرد: بحران بهداشتی جاری به شدت روی فعالیت اقتصادی، نرخ بیکاری و تورم تاثیر خواهد گذاشت.

با وجود اینکه عمده تاکید این بیانیه همچنان بر سیاست‌های اتخاذ شده در نشست ماه آوریل حکایت دارد، فدرال رزرو نسبت به خریداری اوراق قرضه با نرخ کنونی حدود ۸۰ میلیارد دلار به ازای هر ماه متعهد شد؛ نشانه‌ای که از آغاز سیاست گذاری این نهاد برای احیای بلند مدت حکایت دارد و پیش بینی این نهاد در سال ۲۰۲۱ و با رشد اقتصادی ۵ درصد آغاز می‌شود.

اگرچه بیشتر اقتصاددانان در حوزه بانکداری مرکزی در سال گذشته این احساس را داشتند که با توجه به نرخ پایین و رکوردشکن بیکاری و تورم تحت کنترل، آمریکا در نقطه‌ای رشک برانگیز قرار دارد، اما پاندمی ویروس کرونا آنان را به ورطه‌ای کشانده که حالا خود را برای بازگرداندن آمریکا به دوران پیش از کرونا به تکاپو و تقلا انداخته؛ بحرانی سخت که از ماه مارس تا مه حدود ۲۰ میلیون شغل را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از بین برده است.

از دیگر اخبار با اهمیت بین المللی و البته تاثیر گذار بر آینده سیاسی و اقتصادی کشور می‌توان به ارزیابی انتخاباتی آمریکا اشاره داشت. بر این اساس، طبق گزارش" ان‌بی‌سی" میانگین عملکرد ترامپ در نظرسنجی «Real Clear Politics» به ۴۲ درصد رسیده است که پایین‌ترین رقم از سال گذشته است.

ترامپ به طور متوسط ۸ درصد از «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات عقب بوده و ان‌بی‌سی‌نیوز نوشته با هر مقیاسی که در نظر بگیریم دونالد ترامپ در «وضعیت خطر» قرار دارد.

"دونالد ترامپ" چند روز پیش به نظرسنجی‌هایی که جو بایدن را پیشتاز مسابقه انتخاباتی نشان می‌دهند واکنش نشان داد. او در روزی که سی‌ان‌ان با انتشار یک نظرسنجی گفت که بایدن ۱۴ درصد از ترامپ پیش افتاده در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که این نظرسنجی هم همانند گزارش‌های «سی‌ان‌ان» جعلی بود. ترامپ همچنین نتایج نظرسنجی‌هایی را در سال ۲۰۱۶ یادآوری کرده که هیلاری کلینتون را پیشتاز نشان می‌داده‌اند.

 

اقتصاد کلان و بازار سرمایه

شاید این روز‌ها بیش از همیشه مشکلات افزایش قیمت مسکن توسط دولت و نهاد‌های تصمیم گیرنده رصد می‌شود. در این ارتباط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح پروژه محور هراز با توجه به اوضاع نابسامان قیمت مسکن، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قیمت مسکن و خرید و فروش آن واقعی بوده و در این شرایط توصیه شما برای خرید مسکن به مردم چیست؟ اظهار کرد: معتقدم التهاب‌هایی که در بازار مسکن اتفاق می‌افتد ریشه در بازار‌های موازی همانند بازار ارز، دلار، طلا، بورس و دیگر بازار‌ها دارد.

وی افزود: این موارد موجب می‌شود که هر کس املاک و دارایی‌های خود را با این بازار‌های موازی بسنجد و وجود محاسبات بدون مبنا و بدون توجه با یک ضوابط خاص موجب این التهاب‌ها می‌شود.

اسلامی با اعلام اینکه امیدوارم با تدابیر اتخاذ شده و تصمیمات اجرایی روند قیمت‌ها بهتر شود، یادآور شد: با رونمایی سامانه جامع املاک و اسکان، این سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته شد تا مسؤولان بتواند برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی صادر کنند البته مطمئنم در تابستان پیش‌رو کسانی که صاحب خانه‌های خالی هستند با نظارت سازمان امور مالیاتی برای آن‌ها برگه‌های مالیاتی ارسال خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این مهم به ما کمک می‌کند تا افراد دارای خانه‌های خالی سریع‌تر خانه‌های خود را تعیین تکلیف کنند، یا این منازل را بفروشند و یا برای استفاده مردم جهت اجاره عرضه کنند.

اما از اخبار مرتبط به بازار سرمایه کشور هم می‌توان به اظهارات امیری در خصوص فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه کشور اشاره کرد. وی اظهار داشت: قبلاً برای پذیرش شرکت‌ها سازمان بورس ترکیبی از نمایندگان بورس‌های زیرمجموعه و سازمان بورس را انتخاب می‌کرد و کار‌های مقدماتی پذیرش شرکت‌ها قبلاً انجام می‌شد و با یکسری آمادگی‌ها برای نهایی شدن پذیرش شرکت‌ها به هیأت مدیره سازمان بورس ارائه می‌شد، بنابراین تصمیم گرفته شد از اول تیرماه کل فرایند پذیرش شرکت‌ها به بورس‌ها واگذار شود.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه چه زمانی طول می‌کشد تا یک شرکت بخواهد برای اولین‌بار در بورس پذیرش شود، گفت: به شرایط خود شرکت متقاضی بستگی دارد. ممکن است در مورد این شرکت با توجه به آماده نبودن زمینه‌ها یک سال طول بکشد و در مورد برخی شرکت‌های دیگر که وضعیت خوب است، زودتر این فرایند صورت بگیرد و پذیرش سریع‌تر انجام شود. مهم‌ترین زمینه اصلاح ساختار شرکت‌ها، اصلاح حساب‌ها و گردش کار، حذف مغایریت‌ها و شفاف شدن شرکت‌ها بوده و باید شرکت‌ها قبلاً خود را تجهیز کنند.

 

بازار امروز

بازار روز جاری را با توجه به افت قیمت‌های جهانی نفت و برخی فلزات اساسی نظیر مس در روز پنجشنبه و همچنین رشد باور نکردنی قیمت سهام گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و فلزاتی در هفته‌های اخیر، می‌توان بازاری با افزایش عرضه‌ها در اکثر نماد‌های بزرگ در این گروه‌ها پیش بینی کرد.

بازار روز‌های آتی با توجه به رشد معنادار قیمتی در بسیاری نماد‌ها را می‌توان بازاری با ریسک سرمایه گذاری بالا دانست و شاید کمتر تحلیل گری بتواند سهام شرکتی با توجیه سرمایه گذاری را از نگاه سودآوری پیشنهاد دهد.

عناوین برگزیده