تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۰۹
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۱۱۲۱۴
سرویس خبر : انرژی

انتصابات و استخدام‌های فامیلی در صنعت برق

می متالز - انتصابات فامیلی در شرکت‌های دولتی یکی از مصداق‌های فساد و تعارض منافع در شرکت‌های دولتی است و در وزارت نیرو و بخش دولتی صنعت برق هم نمونه‌های فراوانی از آن را می‌توان برشمرد. تازه‌ترین و عجیب‌ترین بکارگیری‌های فامیلی در صنعت برق در یکی از استان‌های ایران رقم خورده است. شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با بخش دولتی صنعت برق مجبور است هر تعداد نفری که مدیر سفارش کند را استخدام کرده و حقوق دهد که البته به نظر می‌رسد این حقوق را بعدا برایش جبران خواهند کرد.
انتصابات و استخدام‌های فامیلی در صنعت برق

به گزارش می متالز، انتصابات فامیلی در شرکت‌های دولتی یکی از مصداق‌های فساد و تعارض منافع در شرکت‌های دولتی است و در وزارت نیرو و بخش دولتی صنعت برق هم نمونه‌های فراوانی از آن را می‌توان برشمرد. تاکنون بار‌ها گزارشات متعددی از استخدام بر مبنای سفارش و نفوذ مقامات در شرکت‌های مختلف و یا ارتقاء پست و مقام یک فرد به واسطه نزدیکی با یک مقام بلندپایه ارسال شده که تعدادی از آن‌ها نیز در نظرات ارسالی مخاطبان به اشاره منتشر شده است.

تازه‌ترین و عجیب‌ترین بکارگیری‌های فامیلی در صنعت برق در یکی از استان‌های ایران رقم خورده است. یکی از مدیران ارشد شاغل در صنعت برق تعدادی از اعضای خانواده خود را استخدام کرده است که در ادامه تعدادی از آنها اشاره شده است.

شوهر خواهر این مدیر به سرپرستی دفتر معاونت خدمات مشترکین شرکت برق منصوب شده اند. برادر آقای مدیر از اداره آب یکدفعه‌ای به شرکت توزیع منتقل شده ومسوول خدمات و کارپردازی در شرکت توزیع برق شده اند.

خواهر مدیر هم مسوول انفورماتیک در یکی از مدیریت های برق شده اند. خواهر دیگر مدیر در مشترکین مدیریت برق دیگری مشغول فعالیت هستند. یکی دیگر از شوهر خواهر‌های مدیر در وصول مطالبات مدیریت برق مشغول بوده و خواهر زاده مدیر نیز در انبار شرکت توزیع فعالیت می‌کند. گفته می‌شود به تازگی زن برادر این مدیر هم در پی ملحق شدن به شرکت برق بوده تا کلکسیون علاقمندان برقی یک خانواده تکمیل گردد.

موارد فوق فقط شامل وابستگان نزدیک آقای مدیر هستند و موارد دیگری که از فامیل غیر نزدیک بوده ولی با سفارشات مدیر به برق علاقمند شده و در گوشه‌ای از این صنعت مشغول شده اند قابل انتشار است. علاوه بر این معاون منابع انسانی و حراست شرکت مذکور با استخدام پسرخاله و وابستگان دیگرشان البته با چراغ سبز این آقای مدیر در شرکت سیستم مدیریت فامیلی را تکمیل کرده اند که می‌توان از آن‌ها به فامیل برقی یاد کرد. البته حسن این اقدام در این است که شب ها هم جلسات و پیگیرها برپاست و هیچ وقت کارهای صنعت برق زمین نمی ماند.

دو مورد از بهره برداری‌های خارج از عرف از امکانات شرکتی هم گزارش شده است که البته برق نیوز نمی‌تواند آن‌ها را دقیقا تایید کند. گفته می‌شود همسر مدیر که کارمند جای دیگری هستند با پژوپارس دلفینی رنگ متعلق به شرکت توزیع (البته به شماره پلاک شخصی) تردد می‌کنند. یک پرادو متعلق به شرکت هم که قبلا در اختیار مدیر بود مدتی است که با سمت گرفتن ایشان ناپدید شده است.

قابل ذکر است که اکثر این استخدام‌ها در ظاهر مراحل قانونی و اداری را طی کرده، ولی در واقع رقابتی برای انتخاب در کار نبوده و با این وجودا به راحتی نمی‌توان اثبات کرد که این انتصابات و استخدام ها سفارشی است. همین حفره‌های قانونی و حمایت‌های نامتعارف از منافع یکدیگر (رئیس و مرئوس) موجب شده تا سوء استفاده‌های زیادی صورت گیرد تا آنجا که در خیلی از شرکت‌ها وقتی فامیلی آقای مدیر را صدا بزنید جماعتی سربرگردانده و می‌گویند بله!

لازم به توضیح است که در صنعت برق نمونه‌های موفقی از حضور دو برادر، زن و شوهر، پدر و پسر و... را سراغ داریم هر کدام مستقلا مسیر استخدامی را طی کرده و بدون حمایت اداری و سوء استفاده از موقعیت یکدیگر رشد کرده اند، اما این موارد استثنا هستند. استخدام‌های سفارشی در بخش خصوصی پیمانکار شرکت های دولتی هم ماجراهای شنیدنی زیادی دارد. شرکت خصوصی طرف قرارداد با شرکت دولتی مجبور است هر تعداد نفری که مدیر سفارش کند را استخدام کرده و حقوق دهد که البته به نظر می‌رسد این حقوق را بعدا برایش جبران خواهند کرد. 

دو سال است وزارت نیرو آزمون استخدامی برگزار نکرده و هزاران جوان شب و روز منتظر این آزمون هستند.

عناوین برگزیده