تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۹
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۱۱۲۷۵
یک کارشناس:

توان ساخت تونل ریلی البرز فعلاً در کشور وجود ندارد

می متالز - یک کارشناس حمل و نقل معتقد است اجرای تونل ریلی البرز حداقل تا 20 سال آینده رویایی است.
توان ساخت تونل ریلی البرز فعلاً در کشور وجود ندارد

به گزارش می متالز، گرچه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از ایده خود در مورد اجرای تونل ریلی در البرز به عنوان یک ایده قابل توجه یاد و حتی در گفت و گویی تلویزیونی عنوان کرد زمانی که در مترو بوده پروژه‌ ساخت تونلی طویل و عمیق از داخل کوه‌های البرز که انتهای آن در شمال باشد و با استفاده از یک قطار با سرعت 220 کیلومتر، مردم 15 دقیقه‌ای به شمال برسند را در ذهن داشته اما یک کارشناس حمل و نقل معتقد است اجرای چنین طرحی حداقل تا 20 سال آینده رویایی است.

سید مرتضی ناصریان در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، در مورد اجرای تونلی ریلی در البرز که از سوی محسن هاشمی، نوشت: ایشان در دوره‌ای که مدیریت مترو را داشتند مطالعه تخصصی برای امکان‌پذیری فنی اتصال ریلی به شمال با تونل‌های طویل را به مشاور خارجی سپرد که نتایج آن در کتاب عبور از البرز به نام خود ایشان منتشر شده و ملاحظه کرده‌ام.

این کارشناس حمل و نقل افزود: از نظر فنی چند گزینه مطرح شده و اصل امکان‌پذیری فنی به علت ناشناخته بودن اعماق زمین جمع‌بندی نشده و نیازمند گمانه‌زنی‌های بسیار عمیق است که پر هزینه بوده و صورت نگرفته است و بعداً محمد باقر قالیباف شهردار وقت، موضوع را خارج از حیطه شهرداری تلقی کرد و اجازه ادامه مطالعات را نداد.

ناصریان عنوان کرد: به‌هرحال حتی اگر مسیری از نظر فنی شناسایی و امکان پذیر باشد، اصلا تکنولوژی تونل‌های طویل کار ساده‌ای نیست و بحث اقتصادی بودن آن نیز هنوز مطالعه نشده است.

وی گفت: به‌طور کلی هزینه تونل‌های طویل با افزایش طول به صورت تصاعدی بالا می‌رود و تکنولوژی تونل‌های عمیق هم برای شرایط ناشناخته اعماق زمین و ضرورت ایمنی و وجود راه دسترسی و تهویه بسیار پیچیده‌تر از تونل‌های عادی است.

ناصریان افزود: بر این اساس با شناختی که از توان اقتصادی، فنی و اجرایی کشور در این حوزه دارم، چنین طرحی حداقل تا 20 سال آتی رویایی است.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده