تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۱۱۳۶۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران پیش‌بینی کرد:

جهش تولید آلومینیوم در سال سخت

می متالز - شرکت آلومینای ایران به‌عنوان تنها تولیدکننده آلومینا در خاورمیانه نقش تاثیرگذاری در تامین مواد اولیه فلز آلومینیوم کشور ایفا می‌کند.
جهش تولید آلومینیوم در سال سخت

p28 (3)

به گزارش می متالز، این شرکت سال گذشته موفق شد ۲۳۳ هزار تن آلومینا تولید کند که از این مقدار ۲۰۰ هزار تن به تولید شمش آلومینیوم اختصاص یافت. این در حالی است که شرکت آلومینا در نظر دارد با تقویت زیرساخت کارخانه‌هایش، پرونده سال ۱۳۹۹ را با تولید ۲۴۵ هزار تن آلومینا ببندد. البته سیاست‌گذاران این شرکت معتقدند اگر محدودیت‌های معدن تاش که به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی پیش آمده است برداشته شود، تولید ۲۵۵ هزار تن آلومینا دور از دست نخواهد بود. در گفت‌وگو با تورج زارع، مدیر عامل شرکت آلومینای ایران مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت را در سال گذشته و برنامه‌های پیش‌روی آن زیر ذره‌بین قرار داده است.
 

با توجه به هدف‌گذاری تولید این فلز استراتژیک در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، شرکت آلومینای ایران به‌عنوان تنها تولیدکننده ماده اصلی آلومینیوم یعنی آلومینا چه اقداماتی انجام داده است؟

«شرکت آلومینای ایران» تنها شرکت تولیدکننده آلومینا در کشور است. این مجموعه تولیدکننده جزو معدود شرکت‌ها در دنیا است که فرآیند فعالیت اقتصادی خود را از معدن تا تولید فلز آلومینیوم دنبال می‌کند. همچنین این شرکت معدن‌کاری بوکسیت را هم در شهرستان جاجرم و هم در ۴ استان کشور انجام می‌دهد. پس از طی شدن فرآیند معدن‌کاری، بوکسیت استخراج شده در کارخانه‌ها به آلومینا تبدیل می‌شود و بخشی از این آلومینا هم در کارخانه آلومینیوم که از ابتدای سال ۱۳۹۸ در شرکت ما راه‌اندازی شد، به فلز آلومینیوم تبدیل می‌شود.

طبق ارزیابی‌ها سال گذشته شرکت آلومینا توانست ۲۳۳ هزار تن آلومینا تولید کند که حدود ۲۰۰ هزار تن آن برای تولید شمش آلومینیوم در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ۳۳ هزار تن مابقی هم یا به صورت محصول میانی هیدرات یا به صورت آلومینا در صنایع دیگر که عمده آنها شوینده‌ها بودند، مصرف شد. البته برخی صنایع مانند نسوزها هم از ظرفیت تولید‌شده آلومینا در سال گذشته استفاده کردند.

از سوی دیگر سال گذشته توانستیم ۱۰ هزار تن آلومینیوم تولید کنیم. امسال هم تولید ۳۰هزارتن را در برنامه داریم تا نسبت به سال گذشته جهش قابل‌توجهی را در این بخش تجربه کنیم. در بخش معدن هم با وجود مشکلاتی که در معدن تاش به دلیل مسائل زیست‌محیطی به وجود آمده است، توانسته‌ایم اقدامات مهمی را انجام دهیم؛ اما با وجود محرومیت آلومینا از بهره‌برداری از معدن تاش، این شرکت موفق شده است. سال گذشته ۲۳۳ هزار تن آلومینا تولید کند. طبق پیش‌بینی‌ها  در سال ۱۳۹۸ قرار بود ۲۴۵ هزار تن آلومینا تولید شود که میزان ۲۳۳ هزار تن آن محقق شد و عمده‌ترین دلیل دست نیافتن به هدف‌گذاری تعیین‌شده، محدودیت‌های ایجاد شده در معدن تاش است. به همین دلیل سال گذشته زیرساخت‌هایی را در کارخانه‌ها ایجاد کردیم که این موضوع باعث شد آلومینای تولیدشده در این شرکت تا مقطع کنونی (دو ماه اول سال)، نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش را تجربه کند. امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌ها بتوانیم رقم تولید خود را تا ۲۴۵ هزار تن محصول افزایش دهیم؛ آن هم بدون داشتن  معدن تاش. اما اگر امسال معدن تاش وارد مدار شود، بدون شک می‌توانیم رکورد تولید کارخانه آلومینا را در ۲۰ سال گذشته جابه‌جا کنیم؛ چراکه می‌توانیم تا ۲۵۵ هزار تن آلومینا را تولید کنیم. ضمن اینکه باید در نظر داشت که تولید آلومینا با روند تولید سایر صنایع دیگر تفاوت دارد و حتی برای هزار تن تولید محصول آلومینا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود.

 

شرکت شما چه برنامه‌های توسعه‌ای را در سال ۱۳۹۹ دنبال می‌کند؟

در ماه‌های بعدی شرایط تولید آلومینا به دلیل طرح‌های بهینه‌سازی و توسعه‌ای که در مجموعه آلومینا در حال انجام است، نسبت به سال گذشته بهتر خواهد بود. شرکت آلومینا با پروژه‌ای به عنوان «واشر پنجم» که کار شست‌وشوی باطله‌های گل قرمز را انجام می‌دهد، فعالیت‌هایی را انجام داده که تاکنون پیشرفت ۸۰ درصدی آن به دست آمده است. البته با توسعه‌ای که در این بخش حاصل شده است، می‌توانیم بوکسیتی را که کیفیت‌ پایین‌تری دارد، در کارخانه قابل مصرف کنیم.

طی ۵ سال اخیر ۸ پروژه در این شرکت با هزینه ارزی ۹۸ میلیون یورو و هزینه ریالی ۳۳۵ میلیارد تومانی به بهره برداری رسیده است. برای امسال هم برنامه‌های متنوعی را دنبال می‌کنیم. اکنون پروژه‌هایی به ارزش ۱۳۵ میلیارد تومان در حال اجرا است. در میان پروژه‌های در دست اقدام امسال، مهم‌ترین پروژه شرکت تولید هیدرات‌های ویژه است که تنها ۴ کشور در دنیا این محصول را تولید می‌کنند. برای شروع این فعالیت، فاز آزمایشگاه و پایلوت انجام شده است و اکنون در فاز صنعتی هستیم که پیشرفت بیش از ۳۰ درصدی در آن حاصل شده است. بنابراین امیدواریم بتوانیم این محصول ویژه را تا پایان سال برای کشور تولید و بومی‌سازی کنیم؛ زیرا سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تن هیدرات‌های ویژه از سایر کشورها به ایران وارد می‌شوند که در لوله‌های پلی‌اتلین و در کابل‌های برق به عنوان کند‌سوزکننده کاربرد دارند و تولید این محصول برنامه جدی ما برای سال ۱۳۹۹ است.

 

برای بخش بوکسیت‌های کم‌عیار آیا هدف‌گذاری داشته‌اید؟

پروژه‌هایی در دست اجرا است تا بتوانیم روی بوکسیت‌های کم عیار فرآوری اولیه انجام دهیم و بعد از آن وارد سیستم عریض و طویل تولید آلومینا کنیم؛ البته پروژه‌های توسعه‌ای دیگری هم در بخش انحلال تعریف شده‌اند. در گل قرمز و باطله پروژه‌های توسعه‌ای داریم که تقریبا ۸۵ درصد پیشرفت دارند. در نظر داریم اکثر این پروژه‌ها را نهایتا تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به پایان برسانیم. همچنین برای راه‌اندازی یک پروژه بزرگ دیگر و تاسیس کارخانه جدید تولید آلومینا با دو برابر ظرفیت موجود هم در حال پیگیری هستیم. به دلیل اکتشافاتی که در بخش بوکسیت انجام شده است، حدود ۷۰ میلیون تن بوکسیت کم عیار برای ذخیره داریم که در حال حاضر در فرآیند ما قابل استفاده نیست. در حال حاضر با چینی‌ها کار می‌کنیم تا روش و فرمول فرآوری این ماده را به دست آوریم. با توجه به نیازی که کشور به آلومینا دارد، با توجه به اینکه ۲۰ درصد نیاز کشور را در داخل تامین می‌کنیم و ۸۰ درصد واردات می‌شود، امیدوارم بتوانیم حداقل ۴۰ درصد دیگر به ظرفیت تولید آلومینا اضافه کنیم تا بتوان ۶۰ درصد آلومینای مورد نیاز کشور را تامین کرد. این پروژه بسیار بزرگ است و برآورد اولیه ما این است که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری این ابرپروژه خواهد بود. در همین حال برای صادرات هم برنامه‌هایی تعریف کرده‌ایم؛ در بخش آلومینیوم صادرات انجام می‌دهیم اما در بخش آلومینا به دلیل اینکه کشور به این ماده نیاز دارد، صادرات ممنوع شده است. درحالی که شرکت آلومینای ایران در سال‌های گذشته همواره به کشورهای تاجیکستان و آذربایجان صادرات داشته است.

عناوین برگزیده