تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۴۱۸
کد خبر: ۱۱۱۴۶۰
سرویس خبر : انرژی

طرح بزرگ تولید انرژی از زباله‌های شمال کشور به وزیر نیرو ارائه شد

می متالز - طرح ملی تولید انرژی از انبوه زباله های استان های مازندران و گیلان توسط رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی ایران به وزیر نیرو ارائه شده که پس از مطالعات لازم به اجرا خواهد رسید.
طرح بزرگ تولید انرژی از زباله‌های شمال کشور به وزیر نیرو ارائه شد

به گزارش می متالز، محمد ساتکین معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود گفت که این طرح در قالب ابعاد بسیار دقیق و پیچیده به شخص وزیر نیرو ارائه شده تا در صورت تایید ایشان به وضعیت استفاده از انبوه زباله های استان مازندران و گیلان ساماندهی شود.

وی افزود: بر اساس این طرح، گاز تولیدی از این حجم زباله به نیروگاه های سیکل ترکیبی تحویل خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه موضوع استفاده از انرژی های زیست توده در دوران مدیریت جدید ساتبا بصورت جدی در دستور کار قرار گرفته است گفت: طرح های مختلفی برای توسعه نیروگاه های زیست توده مد نظر قرار گرفته که بر اساس آن تشویق هایی کاملا متفاوت برای بخش خصوصی فعال در این حوزه درنظر گرفته شده است.

ساتکین در خصوص میزان توان فعلی دریافت برق از انرژی های تجدید پذیر گفت: هم اکنون کل ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر در کشور ۸۲۴ مگاوات است و این در حالی است که امسال ۳۲۰مگاوات به ظرفیت تولید نیروی برق از محل انرژی های تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در ساتبای آینده هاب منطقه و محل رجوع متخصصین و سرمایه‌گذاران باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: در حوزه شرق کشور بزرگترین حوزه‌های بادخیز جهان با ظرفیت بیش از ۴۰ مگاوات را دارا هستیم بنابراین تلاش می‌کنیم با حمایت‌های زیادی که از بخش خصوصی در ساخت تجهیزات و سرمایه‌گذاری داشته باشیم سیاست‌گذاری‌های نوینی را اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما در بخش سرمایه‌گذاری فقط در حوزه دریافت از عوارض برق نیست روش‌های جدیدی نیز از جمله روش تشویقی را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پژوهش محوری و توسعه فناوری را در دستور کار قرار داده‌ایم یادآور شد: برنامه بلند مدت ما این است که منابع مالی جدید به جز عوارض برق تعریف کنیم و از این ظرفیت‌ها برای توسعه انرژی پاک استفاده کنیم چراکه این انرژی‌ها با توجه به ماهیت پایدار بوده و هر قدر از آن استفاده کنیم، کاهش و یا تمام نمی‌شوند و در سبد انرژی کشور را به جایگاه رفیع می‌رساند.

ساتکین درباره هسته‌های جدید بادی کشور گفت: از سال ۹۳ تا ۹۵ به مدت ۱۲ سال روی پتانسیل‌های بادی کشور کار شده و در این زمینه سه کانال بسیار ویژه در شرق کشور داریم که بخشی از آن مربوط به شمال زابل است که از نظر انرژی بادی بسیار ارزشمند است و قابلیت احداث ۲ تا ۳ هزار مگاوات نیروگاه را دارد. کانال خواف نیز یکی از بی‌نظیرترین بادهای جهان را دارد یعنی بیش از هزار مگاوات امکان توسعه دارد. منطقه بادی دورود است که پروژه ۵۰ مگاواتی در این منطقه کلنگ‌زنی شده و قابلیت احداث چند هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد.

وی با بیان اینکه با شرکت‌های آلمانی یکی از دقیق‌ترین اطلس‌های ایران را تهیه کردیم، افزود: حتی این اطلس در مناطق مرزی و تا خاک افغانستان نیز دامنه شناسایی داشته و شاید در آینده پروژه‌های مشترکی بین ایران و افغانستان شکل بگیرد و ما تخصص لازم جهت ارائه به کشورهای همسایه را داریم.

وی افزود: گفتن این که به ظرفیت ۵ هزار مگاواتی در انرژی های تجدیدپذیر برسیم بسیار سخت است و ما هم اکنون با دست خالی داریم این صنعت را توسعه می دهیم و پروژه هایی برای تولید ۸۸۰ مگاوات دیگر را در دست گرفته ایم که رفته رفته به اجرا برسد.

ساتکین اضافه کرد: یک رویکرد دیگر برای بهره وری انرژی پروژه تعویض یک میلیون کولر پرمصرف با انواع کم مصرف است که در این زمینه با تعویض ۲۰۰ هزار دستگاه کولر ۴۸۰مگاوات برق را احیا و صرفه جویی خواهیم کرد .

وی در خصوص سهولت مردم در دستیابی و تهیه پنل های خورشیدی نیز گفت: نهادهایی مانند کمیته امداد و بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان در این زمینه ورود کرده اند تا با در اختیار قرار دادن انواع تسهیلات بی بهره و کم بهره به متقاضیان پنل های خورشیدی چالش های موجود را برطرف کنند.

رییس ساتبا افزود: هم اکنون ۲۲۰۰ پکیج بر اساس همین روش نصب شده است

عناوین برگزیده