تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۱۱۱۷۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس بانک مرکزی:

نرخ ارز قابل کنترل است/ اثر بازگشت تعهدات صادرکنندگان بر بازار

می متالز - رییس بانک مرکزی با اشاره به عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز از پیگیری آزادسازی منابع ارزی مسدودی و اثر حجم بالای تعهدات صادرکنندگان بر بازار در هفته های پیش رو خبر داد و گفت: نرخ ارز قابل کنترل است.
نرخ ارز قابل کنترل است/ اثر بازگشت تعهدات صادرکنندگان بر بازار

به گزارش می متالز، عبدالناصر همتی در پیام اینستاگرامی با ارائه نکاتی در مورد بازار ارز اعلام کرد: ارزش ذاتی نرخ ارز با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی در مقایسه با نرخی که امروز در بازار خرید و فروش می شود حتماً پایین تر است البته نمی‌توان محدودیت های ایجاد شده برای کشور را در نظر نگرفت. لیکن ثبات نرخ حقیقی ارز برای بانک مرکزی مهم است. نرخ خرید و فروش اعلامی صرافی های منتخب بازار نیز برای جلوگیری از سفته بازی و آربیتراژ است.

تجربه دو سال اخیر به ویژه تا مهر سال ۹۸ نشان داده نرخ ارز قابل کنترل است. علی رغم التهابات آبان سال ۹۸، ورود به فهرست سیاه FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده ها که هر کدام به نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌ها برای اعاده ثبات استفاده کرد. لذا شرایط بوجود آمده به دلیل کرونا و فشار موقت وارد به بازار ارز در فصل اول سال جاری و جو روانی ناشی از قطعنامه های شورای حکام آژانس نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود. علی رغم محدودیت درآمد نفت، موازنه مبادلات خارجی مناسب است و بانک مرکزی نیز به رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تامین خواهد کرد.

پیگیری آزادسازی و دسترسی به منابع ارزی مسدودی متعلق به ایران بصورت ویژه در دستور کار بانک مرکزی و سایر دستگاه ها قرار دارد. برخی را نتیجه گرفته و نتایج عملیات برخی دیگر نیز به تدریج مشخص خواهد شد.

صادرکنندگان باید تتمه ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ را به روش های اعلامی بانک مرکزی تا پایان تیر ماه به چرخه اقتصاد برگردانند. با توجه به حجم بالای تعهدات آنها قطعاً در هفته های پیش رو شاهد تاثیر آن در بازار ارز خواهیم بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده