تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۷
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۱۱۱۷۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عبور نمادهای اصلی از سقف های تاریخی؛

شاخص نوردی شروع شد

می متالز - شاخص در روز دوشنبه به سطح ۲.۱ میلیون واحد رسید و رکوردی تازه ای ثبت کرد. با این حال در حین عبور از این سطح شاهد تشدید عرضه ها و منفی شدن برخی از نمادهای بزرگ بودیم. اما حجم معاملات در این روزها بسیار خوب است و ارقام بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط در بورس معامله می شود.
شاخص نوردی شروع شد

صف های خرید سنگین

به گزارش می متالز، حسام بصری، کارشناس بازار سرمایه: گروه سیمان سبزترین گروه بازار بود. پس از آن گروه خودرو و الستیک قرار داشت. در گروه خودرو با وجود عرضه های شدید، نمادهای ایران خودرو و سایپا با صف های خرید سنگین چند صد میلیون سهمی روبرو شدند. در گروه بانکی نیز در آستانه بازگشایی ETF  (دارا یکم) اولین ETF دولت شاهد صف خرید در نماد وتجارت و وبصادر و حمایت سنگین از وبملت بودیم.

بانکی های فرابورس مانند آینده، ایران زمین و گردشگری با صفوف خرید سنگین در طول هفته روبه رو بودند. در این گروه، نمادهای اصلی از سقف های تاریخی خود عبور کردند.
 

تشدید رقابت مدیریتی

دلار پس از یک کاهش در اول هفته، با رشد به محدوده ۱۷۸۰۰ تومان هفته را به پایان رساند. این موضوع سبب تقویت تقاضا در نمادهای گروه پتروشیمی در این هفته شد. البته در این گروه، شاهد بهبود قیمت الفین ها در بازارهای جهانی هستیم، در مقابل قیمت متانول و اوره در مدار نزول هستند. نماد پارسان و وغدیر پس از چند هفته صف خرید سنگین با عرضه های سنگین روبرو شدند و در این هفته بازدهی خاصی نداشتند. در این گروه، شلرد خبر از طرح کریستال مالمین برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر داده است. مارون با صف خرید سنگین، شاهد عدم عرضه حجم مبناست، که نشان از تشدید رقابت مدیریتی پس از آزادسازی سهام عدالت می دهد.

حضور نمادهای تجدید ارزیابی

گروه دارویی هم به لطف اخبار حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، رشد بالایی داشت، هر چند در برخی از شفاف سازی های شرکت های گروه، از بی تاثیری حذف دلار ۴۲۰۰ سخن گفته شده است که با توجه به سوابق تاریخی بازار چندان توجهی به این موضوعات نمی کند. اما همچنان لیدرهای تک سهمی، نمادهای تجدید ارزیابی محور هستند. اخابر، کاما، آسیا و وملی نمادهای اصلی مورد توجه به دلیل تجدید ارزیابی هستند.

چراغ عرضه ها همچنان خاموش

عرضه اولیه ها با وجود ورود روزانه حدود هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار همچنان خاموش است. آخرین عرضه های اولیه شامل آریا و پیزد با صف های سنگینی پس از ساعات معاملات روبرو هستند که عمال به دلیل حجم مبنا و عدم عرضه خاصی از سوی سهامداران عمده، رشد خاصی نمی کنند، این موضوع نیازمند راهکاری برای خروج از بن بست قیمت پس از عرضه اولیه است. در بورس خبرها حاکی از پذیرش ۹ شرکت جدید حکایت دارد.

واکنش مدیران سابق سازمان خصوصی

ریسک اصلی بازار در این روزها، عرضه های سهام عدالت در ساعات معاملات است. گفته می شود که حدود یک میلیون نفر درخواست فروش سهام عدالت داده اند که معادل رقم ۲ هزار میلیارد تومان است. از سوی دیگر، گفته می شود دولت برداشت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی از سهام عدالت برای خود نموده است و بدین معنا که بابت بدهی حدود ۴۰۰ هزار تومانی افراد، ۸ میلیون تومان از پرتفوی افراد کاسته است. این موضوع حتی با واکنش مدیران سابق سازمان خصوصی سازی روبرو شده است.

بر اساس این گزارش  قیمت های جهانی در عمده کالا ها کم نوسان بود. گروه فولادی و سنگ آهنی در انتظار تعیین تکلیف قیمت های جدیدی برای کنسانتره و گندله است. اما در بورس کالا قیمت های شمش فولاد رکوردهای جدیدی زده و به سطح ۶ میلیون تومان رسید. در بازار آتی زعفران شاهد یک طرفه شدن بازار در اوایل هفته و بازار جبرانی بودیم که در میانه هفته این بازار نیز متعادل شد.

سود آوری ها در روند صعودی

همچنین هفته گذشته، آخرین مهلت قانونی ارسال صورت مالی تلفیقی شرکت های با سال ۲۹ اسفند ۹۸ در کدال بود . بانک خاورمیانه با رشد بیش از ۴۰درصد موفق به سودآوری ۹۲۳ ریالی به ازای هر سهم شد. بانک پاسارگاد با وجود منفی شدن سهم مشاع ، توانسته با رشد ۲۶درصد نسبت به سال مالی گذشته به ازای هر سهم ۵۳۵ ریال محقق سازد. ولساپا با رشد ۱۶درصد سود ۲۹۷ ریال محقق ساخت. در گروه دارویی عملکردهای سال مالی ۱۳۹۸ خیره کننده بوده است، دپارس با رشد ۳ برابری سود نسبت به سال گذشت مواجه شده و توانسته بیش از ۶۳۰۰ ریال محقق سازد.

عناوین برگزیده