تاریخ: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۱۱۷۶۷
پس از گذشت ۱۶ سال

قطار اردبیل – میانه یک سال دیگر تاخیردارد/ تمدید وعده‌ها تمامی ندارد

می متالز - رسیدن قطار به هر منطقه‌ای در کشور تاکنون منشأ توسعه و خیروبرکت بوده است و از همین رو مردم استان اردبیل نیز سال‌هاست که چشم‌انتظار رسیدن خط آهن به این استان هستند.
قطار اردبیل – میانه یک سال دیگر تاخیردارد/ تمدید وعده‌ها تمامی ندارد

به گزارش می متالز، عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۳ کیلومتر در سال ۸۳ شروع‌شده و اگرچه قرار بود تا ظرف مدت سه سال برای بهره‌برداری برسد اما متأسفانه این قول عملی نشد و افزون بر ۱۶سال مردم این استان را چشم‌انتظار گذاشته است.

بسیاری از تجار اردبیلی و از همه مهم‌تر تولیدکنندگان شهرک صنعتی سال‌هاست که در انتظار رسیدن قطار هستند، انتظاری که در حال حاضر افزون بر ۱۵ سال به درازا کشیده شده است و هنوز قطاری به این ایستگاه نرسیده است.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۳ کیلومتر در سال ۸۳ شروع شد و در این مدت بارها مردم استان وعده‌های تحقق‌نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده‌اند اما به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده است.

زمانی که این پروژه در سال ۸۴ وارد مرحله اجرایی شد قرار بود تا ظرف مدت سه سال برای بهره‌برداری برسد که متأسفانه این قول عملی نشد.

پروژه راه‌آهن اردبیل هرچند برای مردم این استان نان‌وآبی نداشته است اما در طی سال‌های گذشته برای بسیاری از نمایندگان و مسوولان به‌عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی و یا محل نقد دولت کاربرد بسیاری داشته است.

وعده مسوولان برای افتتاح

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل سال گذشته هم زمان با دهه فجر در همین رابطه بابیان اینکه با تزریق اعتبارات از سوی بانک ملی جهش و امیدواری بسیار بزرگی در تکمیل راه‌آهن ایجادشده است اظهار  کرد: با تزریق منابع مالی جدید از سوی بانک ملی این طرح شتاب گرفته و در حال حاضر تمام پیمانکاران فعال‌شده و کارها به‌خوبی پیش می‌رود.

وی بابیان اینکه در میادین بسیج و وحدت اردبیل تابلو روزشمار راه‌آهن نصب‌شده تا مردم از مراحل اجرایی طرح اطلاع کافی داشته باشند ادامه می‌دهد: افتتاح این طرح را در دهه فجر ۹۹ به مردم نوید داده‌ایم و امید است در موعد مقرر تحقق یابد.

بهنامجو حتی از توسعه بیشتر و فراتر از مرزها خبر داد و گفت: اتصال راه‌آهن اردبیل - مغان به خط ریلی جمهوری آذربایجان نیز موردتوافق مقام‌های ۲ کشور قرارگرفته و جزو طرح‌های اجرایی در سال‌های آتی خواهد بود.

تمدید وعده بهره برداری

درحالی‌که سال گذشته مسوولان هم‌زمان با آغاز دهه فجر وعده دادند که ۲۲ بهمن سال ۹۹ این طرح به مرحله پایانی نزدیک می‌شود اما معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشورمی گوید: پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۳ کیلومتر در سال ۸۳ شروع‌شده و اگرچه قرار بود تا ظرف مدت سه سال برای بهره‌برداری برسد اما متأسفانه این قول عملی نشد و افزون بر ۱۶سال مردم این استان را چشم‌انتظار گذاشته است

عباس خطیبی روز سه‌شنبه در بازدید از عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل - میانه افزود: در این مسیر ۱۷۵ کیلومتری عملیات زیرسازی  بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی  اظهار داشت: در بحث روسازی نیز حدود هفت درصد پیشرفت فیزیکی داریم و همه قطعات طبق جدول زمان‌بندی‌شده پیش می‌رود.

اختصاص منابع قابل‌توجه

وی بابیان اینکه منابع مالی بسیار خوبی برای این پروژه اختصاص داده‌شده، گفت: بیش از ۱۰۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته‌شده و در موعد مقرر پیمانکاران مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌آهن ادامه داد: در پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه تابه‌حال۱۳ کیلومتر ریل‌گذاری شده و طبق برنامه هرماه هشت کیلومتر به این میزان افزوده می‌شود و در صورت افزایش نوبت‌کاری و پشتیبانی به ۱۷ کیلومتر نیز می‌رسد.

اصرار مسوولان در تکمیل این پروژه

خطیبی با اشاره به اینکه استاندار اردبیل و دولت برای اجرای این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی مصمم هستند، گفت: هم‌زمان در هفت نقطه دیگر کشور پروژه راه‌آهن اجرا می‌شود و باید در اسرع وقت پشتیبانی لازم این پروژه‌ها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه بزرگ بانک ملی، وزارت راه و شهرسازی ، معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن به‌ویژه استاندار اردبیل نهایت تلاش خود را برای جذب اعتبار موردنیاز و پشتیبانی پروژه بکار بسته‌اند.

دستور کار دولت

معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌آهن از اختصاص۳۴۰ میلیارد تومان برای پروژه راه‌آهن اردبیل _ میانه در سه ماه گذشته خبر داد و افزود: تزریق این مبلغ در زمان کوتاه در نیمه اول سال کم‌سابقه بوده و نشان‌دهنده اهمیت پروژه برای دولت است به‌طوری‌که در ۲ سال گذشته بیش از ۶۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

وی بابیان اینکه راه‌آهن اردبیل یکی از ۹ پروژه ریلی اولویت‌دار کشور است ، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های مهم مرکز سه استانی که در دستور جدی دولت قرار دارد و در این پروژه حتی در جریان کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام کارگاه‌ها با تمام ظرفیت فعالیت کردند.

عباس خطیبی به همراه استاندار اردبیل از بخش‌های مختلف راه‌آهن میانه - اردبیل بازدید و از نزدیک پیشرفت کار و مشکلات موجود را مورد ارزیابی قرارداد.

عناوین برگزیده