تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۹
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۱۱۲۴۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت:

آینده خوبی در انتظار صنعت زغال سنگ است

می متالز - مجمع عمومی انجمن زغال سنگ ایران با حضور داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تشکیل و به آینده خوب صنعت زغال سنگ تاکید شد.
آینده خوبی در انتظار صنعت زغال سنگ است

به گزارش می متالز، داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در این جلسه گفت: با توجه به روند افزایش مصرف زغال سنگ این صنعت آینده خوبی دارد و مشابه 10 سال قبل سنگ آهن است. وزارت صمت به معادن زغال سنگ با توجه به مصرف داخلی، منابع و ذخایر مناسب و اشتغالزایی قابل توجه نگاه ویژه دارد و در نقشه راه معدن هم بارها به لزوم رفع مشکلات زغال سنگ تاکید شده است.

وی با بیان این مطلب در ادامه افزود: ما آماده هستیم کمک کنیم برنامه های انجمن جهت افزایش تولید در این حوزه اجرایی شود و در زمینه رفع نیازهای ارزی معادن زغال سنگ با استفاده از منابع صادراتی حوزه صنایع معدنی هیچ گونه محدودیتی نداریم و باید بصورت دقیق انجمن میزان ارز مورد نیاز، نوع تجهیزات وارداتی و معادن مورد استفاده را به ما اعلام کند.

وی ادامه داد: در زمینه تجهیزات داخلی هم از طریق صندوق بیمه فعالیتهای معدنی با استفاده از وجوه اداره شده به حوزه معادن زغال سنگ کمک خواهیم کرد. در مورد احداث زیربناهای معادن زغال سنگ در اولویت قرار دارند و ما آماده همکاری هستیم.

به گفته اسماعیلی، احداث و فعال کردن پایگاه های امداد و نجات اولویت امسال وزارتخانه است که محل تامین هزینه های آن به ایمیدرو ابلاغ شده و دراین خصوص انجمن باید به صورت فعال در جلسات حضور داشته تا کار به صورت تخصصی و دقیق انجام شود و در مجموع و مطالبات خود را پیگیری کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: یکی از مهمترین برنامه های امسال ما تعیین تکلیف معادن و پروانه های اکتشافی غیر فعال است. اینها 2 راه بیشتر ندارند اول اینکه باید به صورت واقعی فعال شوند و در غیر این صورت پروانه های آنها باطل شده وبا تشریفات قانونی به بهره برداران جدید واگذار خواهد شد.

وی ادامه داد: ما امسال کارگروه های مشورتی را در کانی های مختلف با حضور تشکلها و صاحب نظران فعال خواهیم نمود و کارگروه زغال سنگ هم به همراه کمیته پشتیبانی معادن زغال سنگ فعال خواهد شد.

محمد مجتهد زاده رئیس انجمن زغال سنگ ایران در این جلسه اعلام کرد: در سال گذشته از 2.5 میلیون تن مصرف زغال‌سنگ کشور 1.6 میلیون تن آن در داخل کشور تولید شد و با توجه به روند افزایش مصرف در آینده نزدیک مصرف کنسانتره زغال‌سنگ به حدود 4 میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود:  توجه به ذخیره قطعی بیش از یک میلیارد تن زغال سنگ کشور با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم و حمایت وزارت صمت رسیدن به 10 میلیون تن تولید زغال سنگ خام و 5 میلیون تن کنسانتره امکان پذیر است که این امر با افزایش حجم سرمایه گذاری و رفع موانع افزایش تولید معادن فعلی امکان پذیر خواهد شد.

وی مهم ترین مشکلات صنعت زغال سنگ کشور را تسریع در ایجاد پایگاه های امداد و نجات 4 گانه زغال سنگ، واقعی شدن قیمت زغال سنگ با توجه به قیمت تمام شده زغال سنگ وارداتی، اختصاص حد اقل منابع ارزی مورد نیاز معادن جهت واردات تجهیزات و ماشین آلات، تسریع در ایجاد زیربنا های معادن، نحوه اجرای بیمه مشاغل سخت و زیان آور در معادن زغال سنگ که به جای پرداخت ماهانه آن موکول کردن به دوره بازنشستگی کرده اند و این امر برای کارگر و کارفرما مشکل ایجاد نموده است، نهایتا و تشکیل منظم کمیته پشتیبانی معادن زغال سنگ اعلام کرد.

در ادامه محمدرضا بهرامن ریاست خانه معدن ایران نیز، انجمن زغال سنگ را یکی از تشکلهای پویا، هوشمند و موفق معدنی کشور اعلام کرد و گفت: این انجمن به دور از حاشیه و فضا های غیر تخصصی توانسته است در جهت رسیدن به اهداف حرکت کرده منافع معدنکاران زغال سنگ کشور را تامین  کند.

عناوین برگزیده