تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۴۰
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۱۱۲۶۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی خبر داد:

قیمت گچ افزایش یافت/ سیمان هنوز گران نشده چون صادرات میسر نیست

می متالز - کاظمی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی با تاکید بر اینکه برخی کارخانه های تولیدکننده گچ قیمت های خود را افزایش داده اند، گفت: رشد بهای مصالح ساختمانی این روزها متاثر از بالا رفتن دستمزدها و حامل های انرژی است.
قیمت گچ افزایش یافت/ سیمان هنوز گران نشده چون صادرات میسر نیست

به گزارش می متالز، رشد نرخ تورم، افزایش دستمزدها و بالا رفتن قیمت حامل های انرژی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت هر کالایی می تواند باشد. برخی از فعالان حوزه تولید مصالح ساختمانی بر این باور هستند که بیشترین تاثیر بر بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی را دو موضوع اساسی نرخ دستمزدها و حامل های انرژی تشکیل می دهند.

بالا رفتن قیمت حامل های انرژی بیشترین تاثیر خود را سال گذشته بر اغلب تولیدات مصالح ساختمانی گذاشت و همین رشد قیمت ها باعث شد تا قیمت تمام شده مسکن در فصل زمستان به گفته اغلب سازندگان مسکن افزایش یابد.

اسماعیل کاظمی قهی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی با تایید اینکه قیمت انواع مصالح ساختمانی افزایش یافته است گفت: رشد قیمت مصالح ساختمانی متاثر از دستمزدها و حامل های انرژی است. زمانی که نرخ دستمزدها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد و قیمت حامل های انرژی رشد می کند قاعدتا کرایه حمل و کرایه حمل سوخت نیز متاثر از این تغییر و تحولات افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی نرخ دستمزدها افزایش می یابد هزینه تمام شده کالا به خصوص سیمان و گچ افزایش پیدا می کند اظهار داشت: اگر بخواهیم با انصاف از رشد قمت کالاها صحبت کنیم باید اذعان کنم که مصالح ساختمانی کمترین رشد قیمت را نسبت به سایر کالاها داشته است.

رشد قیمت گچ از سوی کارخانه ها

کاظمی در پاسخ به این پرسش که این روزها شنیده می شود و تاکید وزیر راه و شهرسازی هم این بوده که قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته و باید نهادهای نظارتی در این خصوص و ورود کنند گفت: افزایش قیمت گچ از سوی کارخانه ها اعمال شده است و به هر حال هر نهاد نظارتی می تواند در این خصوص ورود کند. این نهاد نظارتی می تواند ستاد تنظیم بازار و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی ادامه داد: البته رشد قیمت گچ را نیز برخی کارخانه ها اعمال کرده اند که باید دید دلیل آنها از این اقدام چیست.

برخی کارخانه ها ی گچ قیمت خود را تا ۲۵ درصد افزایش داده اند اما به هر حال توصیه ما و تاکید ما این است که باید کمتر از این عدد افزایش می دادند

وی در پاسخ به این پرسش که این افزایش قیمت گچ در چه حدی بوده است؟ ادامه داد: برخی کارخانه ها قیمت خود را تا ۲۵ درصد افزایش داده اند اما به هر حال توصیه ما و تاکید ما این است که باید کمتر از این عدد افزایش می دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، در اواخر روزهای سال ۹۸ برخی سازندگان مسکن با این القاء که قیمت انواع مصالح ساختمانی افزایش یافته پس بنابراین قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است این شایعه را در بازار مسکن به راه انداختند که قیمت نهایی برای مصرف کننده افزایش خواهد یافت. در حال حاضر نیز متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از مرز ۱۷ میلیون تومان عبور کرده است. سال گذشته در چنین روزهایی متوسط قیمت هر متر مربع مسکن ۱۳ میلیون تومان بود.

هنوز کارخانه های سیمان قیمت خود را افزایش نداده اند

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت سیمان نیز از سوی کارخانه ها افزایش یافته است؟ گفت: هنوز کارخانه های سیمان قیمت تولیدات خود را بالا نبرده اند. چرا که صادرات سیمان همچنان بنا به دلایلی متوقف است.

عناوین برگزیده