تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۱۱۲۶۰۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مجوز بهره‌برداری از معدن "آلبلاغ" به شرکت‌های بومی استان خراسان شمالی داده می‌شود

می متالز - مدیرکل صنعت٬ معدن و تجارت خراسان شمالی از اختیار گرفتن نظارت و حفاطت معدن آلبلاغ اسفراین توسط شرکت ایمیدرو خبر داد و گفت: مجوز بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین به شرکت‌های بومی استان خراسان شمالی داده می‌شود.
مجوز بهره‌برداری از معدن "آلبلاغ" به شرکت‌های بومی استان خراسان شمالی داده می‌شود

به گزارش می متالز، رضا فیروزه اظهار داشت: اولویت اصلی کار بخش معدن در اداره‌کل صمت استان حفاظت از معدن ارزشمند آلبلاغ  اسفراین است.

وی افزود: برای رفع دغدغه اصلی دستگاه‌های اجرایی استان و هم‌چنین رفع دغدغه‌های دستگاه قضائی خراسان شمالی، شرکت آلومینای جاجرم به نمایندگی از ایمیدرو تیم کارشناسی و حفاظتی را در آلبلاغ مستقر کرده است.

مدیرکل صمت خراسان شمالی گفت: مسدودسازی دهانه‌های پرخطر و مکان‌هایی که خطر ریزش در آن‌ها وجود دارد از وظایف این شرکت است تا شرایط بهره‌برداری ایده‌آل از معدن آلبلاغ فراهم شود.

فیروزه تصریح کرد: برای بهره‌برداری و حفاظت از ظرفیت شرکت‌های بهره‌بردار بومی و استانی استفاده خواهد شد و این حق برای مردم و بهره‌برداران استانی محفوظ است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برداشت سنگ از این معدن کاملا غیرقانونی است. باید گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری این معدن بر اساس مصوبات سفر ریاست جمهوری صادر شود تا بهره‌برداری و استحصال از این معدن به‌صورت کاملا قانونی و در اختیار مردم بومی منطقه باشد.

معدن آلبلاغ دارای کانسارهای سرب و روی است که به‌دلیل ساختار رگه‌ای بودن کانسارها مواد با عیار بالایی هستند. در ابتدا تعداد افراد کمی به‌صورت غیرمجاز این مواد را برداشت کردند. به مرور خریداران به صحنه آمدند و متاسفانه افرادی که به صورت غیرمجاز بهره‌برداری می‌کنند زیاد شد.

رضازاده معاون معدن سازمان صمت خراسان شمالی با تشریح جزئیات منابع این معدن٬ تصریح کرد: منطقه آلبلاغ منطقه‌ حفاظت شده زیست محیطی بود و باید مجوزهای لازم اکتشاف و بهره‌برداری از محیط زیست اخذ می‌شد که این کار انجام شده است. در حال حاضر نیز مطالعات برای مشخص شدن توجیه اقتصادی و میزان ذخیره کانسارهای سرب و روی در منطقه توسط ایمیدرو انجام می‌شود.

بنابر این گزارش تاکنون بهره‌برداری‌های غیرمجاز و غیراصولی از منابع معدنی آلبلاغ که در ماه‌های گذشته با حضور افراد سودجو در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین افزایش یافته٬ باعث کشته شدن  چندین نفر و ایجاد خساراتی به محیط زیست منطقه شده است.

عناوین برگزیده