تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۱۱۲۶۵۴
سرویس خبر : انرژی

صادرات برق ایران به افغانستان افزایش می‌یابد

می متالز - وزیر نیرو گفت: در حال حاضر میزان صادرات برق به افغانستان کم است اما یکی از پروژه‌های وزارت نیرو سرمایه گذاری برای احداث یک خط ۲۲۰ کیلوولت جدید است که طبیعتا با احداث این خط ظرفیت صادرات به افغانستان افزایش می‌یابد.
صادرات برق ایران به افغانستان افزایش می‌یابد

به گزارش می متالز، رضا اردکانیان امروز (دوشنبه) در حاشیه نشست با حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان در جمع خبرنگاران درخصوص اقدامات صورت گرفته برای افزایش صادرات برق به کشور افغانستان گفت: صادرات برق به افغانستان و سایر کشورهای همسایه یکی از اجزای طرح جامع همکاری‌های اقتصادی است لذا آن چه بنا داریم این است که سهم خودمان را در توسعه صنعت برق کشور همسایه و برادرمان افغانستان ایفا کنیم.

وی با بیان این که ۲۰ پروژه‌ برقی برای کشور افغانستان تعریف شده است، تصریح کرد: این پروژه‌های ۲۰ گانه بعد از سفر سال گذشته من به کشور افغانستان طراحی شد که شامل ایجاد ظرفیت تعمیر برای توربین‌های آسیب دیده در افغانستان، ایجاد ظرفیت تعمیر برای هزاران ترانس آسیب دیده در افغانستان و همچنین شامل کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع افغانستان و ایجاد ظرفیت‌های تخصصی آموزش نیروی انسانی می‌شود.

وی افزود: طبیعتا تا زمانی که این کشور نیاز داشته باشد و امکان آن نیز برای ما فراهم باشد صادرات برق خواهیم داشت و اکنون به دنبال ایجاد راهکارهای برای توسعه صادرات به این کشور هستیم.

وزیرنیرو با بیان این که وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون  مشترک همکاری اقتصادی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان میزبان سرپرست وزارت خارجه افغانستان بوده است، گفت: این مسئله توفیقی برای ما است که گفت و گوهای بسیار سازنده برای استفاده حداکثری در جهت توسعه روابط اقتصادی در فرصت باقی مانده دولت دوازدهم داشته باشیم.

وی افزود: ۱۱ ماه پیش در سفری که به کابل داشته‌ام محورهای مهم برای همکاری اقتصادی مطرح شد که مسائل مختلفی مربوط به وزارت نیرو و وزارت خانه‌های دیگر را در برمی‌گرفت امروز نیز این امکان فراهم شد تا بعد از استقرار دولت جدید در کابل این محورها را مرور کنیم و به نتایج خوبی برسیم.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد اثرات خوب سفر مسوول عراقی به تهران در راستای توسعه روابط اقتصادی باشیم که البته  تا کنون نیز توافقات خوبی صورت گرفته است.

وزیر نیرو افزود: از جمله این توافقات می‌توان به برگزاری دو نمایشگاه تخصصی برای عرضه ظرفیت خدمات فنی و مهندسی ایران در کابل و هرات در سال جاری و همچنین برگزاری اجلاس ششم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در کابل اشاره کرد.

وی با بیان این که تا آن زمان سند جامع همکاری‌های دراز مدت دو کشور نهایی و امضا خواهد شد، تاکید کرد: در چارچوب کلی این سندو فعالیت‌های کمیسیون مشترک پروژه‌های متعددی را در زمینه انرژی‌های با منشا تجدید ناپذیر، تجدید پذیر و انرژی‌های فسیلی تعریف کرده‌ایم؛ به گونه‌ای که ۲۰ پروژه برقی در نظر گرفته شده و پیش بینی می‌شود که هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد.

به گفته وی، در عرصه آب و محیط زیست با توجه به این که  با خواهران و برادران افغانستانی در دو حوزه آبریز مشترک به تعبیری زندگی در سرزمین مشترک داریم همکاری‌های خوبی در قالب همکاری‌های آبی بین دستگاه‌های مذکور وجود دارد که در آن زمینه نیز صحبت‌های خوبی مطرح شده است. به ویژه در مورد اجرای توافقات مربوط به معاهده هیرمند و بحث‌های که در حوزه آبریز مشترک هریررود مورد علاقه دو کشور بوده توافقاتی صورت گرفته است. 

اردکانیان اظهار کرد: همچنین در اواخر پاییز قطعه سوم راه آهن خواف - هرات را افتتاح خواهیم کرد و این یک جلوه دیگری از سرعت دادن به پروژه‌های اقتصادی مشترک دو کشور است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا توافقات امروز مشکلات حق‌آبه کشاورزان هیرمند و سیستان را حل می‌کند، گفت: آنچه که کشاورزان در مورد حق‌آبه، مطرح می‌کنند، عمدتاً داخلی است و از رودخانه‌ها و قنوات و سایر منابع حق‌آبه‌هایی دارند. آنچه بین ما و افغانستان مطرح می‌شود مربوط به معاهده سال ۵۱ است.

وی با بیان اینکه این یک معاهده محترم بین ما و کشور افغانستان است و همکاری‌های خوبی نیز در حال انجام است، اظهار کرد: یک هیات در این معاهده وجد دارد که می‌بایست سالی چند بار با یگدیگر دیدار داشته باشند و و راجع به کارهای ضروری اجرای آن معاهده توافقت کنند.

او با بیان اینکه این هیئت فعال و در حال انجام کارهای خود است، تصریح کرد: در حال حاضر در رابطه با بحث حق‌آبه هیرمند مشکلی نداریم و مذاکراتی هم در ارتباط با حوزه هریرود در شمال شرق آغاز کردیم و توافقات خوبی نیز آنجا انجام گرفته است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه زمانی که معاهدات با کشور همسایه قطعی باشد و اجرایی شود، حق‌آبه‌های داخلی بخشی که به آن منابع آبی باز می‌گردد را با اطمینان بیشتری تدارک می‌شود. به هر حال در منطقه سیستان مشکلات آبی اعم از بحث هیرمند است. امیدوار هستیم که بهبودی که در شرایط اقلیمی در یکی  دو سال اخیر شاهد بودیم استمرار داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این امیدواریم که تحولاتی که دولت و همچنین تشکل‌های زراعی در منطقه شروع کرده‌اند به‌گونه‌ای باشد که از هر میزان آب موجود بتوانند استفاده بهتری کنند. آنچه که برای ما اصل است، تثبیت جمعیت و تدارک معیشت آنها است. امیدوار هستیم که روز به روز این شرایط مناسب‌تر شود و حق‌آبه‌های زیست محیطی را نیز بتوانیم بگیریم که شرایط محیط زیست‌ نیز در هامون‌ها شرایط مناسبی باشد که به جای خود منشا خوبی برای اشتغال و معیشت مردم است.

وزیر نیرو در خصوص مشکلات منابع مالی افغانستان و توافقاتی که در سال گذشته برای اجرای پروژه‌ها صورت گرفت گفت: سال گذشته از سمت ما موضوعاتی پیشنهاد شد اما طرف افغانستان آن زمان این توافقات را امضا نکرد و این موضوع به استقرار دولت جدید موکل شد. و این مسئله نیز زمان قابل ملاحظه‌ای را پشت سر گذاشته است.

وی افزود: براساس توافقات صورت گرفته شده قرار شد در سال جاری برخی از این پروژه‌ها به امضا برسد و کار اجرایی آنها نیز آغاز شود که یکی از آنها تاسیس شعبه‌ای از بانک افغانستانی در چابهار است. به لحاظ این که دولت افغانستان شامل برخی تخفیفات و انعطاف‌های در مسائل تحریم اقتصادی از طرف ایالات متحده آمریکا واقع شده است.

وزیر نیرو در بخشی دیگری ازصحبت‌های خود و در پاسخ به سوالی در خصوص میزان هدر رفت آب در کشور گفت: اگر ما اصل را بر مصرف صحیح و بهینه بگذاریم باید بگویم که هر چه بیشتر از میزان لازم مصرف کنیم، هدر رفت آب صورت گرفته است. به طور مثال برای تولید یک کیلوگرم محصول خشک اگر مطابق نرمال حجم معین آب مصرف شود هدر رفت آب نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اما اگر به دلیل روش‌های آبیاری و نوع کشت برای همان میزان محصول خشک آب بیشتری مصرف شود، می‌توان این میزان آب را هدر رفت دانست. لذا لازم است که میزان مصرف آب بهینه باشد.

اردکانیان با بیان این که از این حیث بیشترین حجم آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: در بخش شرب و بهداشت نیز هدر رفت آب وجود دارد که بخشی از آن هدررفت فیزیکی است که شامل فرسودگی شبکه می‌شود. به گونه ای که در حال حاضر شبکه شهر تهران به دلیل فرسودگی هدر رفت بالای دارد اما خوشبختانه از سال پیش برنامه‌های خوبی برای این موضوع تدارک دیده شده است.

وی با تاکید بر این که اجرای این پروژه سرمایه گذاری سنگینی را می‌طلبد تصریح کرد: اکنون از منابع داخلی به دنبال رفع تدریجی این مسئله هستیم تا جایی که توانسته‌ایم از حدود ۳۰ درصد در برخی نقاط به ۱۴ و ۱۵ درصد کاهش دهیم. همچنان این مسئله جای کار دارد اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که از یک جای به بعد کاهش هدر رفت آب اقتصادی نیست و ما باید اولویتمان را در هر دو بخش شرب و بهداشت و کشاورزی برای تامین آب پایدار لحاظ کنیم.

وزیر نیرو افزود: در این بین لازم است تا با وزارت جهادکشاورزی نیز برای اصلاح روش‌های بهینه سازی و انتخاب الگوهای مناسب کشت به دنبال صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد پایداری باشیم.

همچنین حنیف اتمر - سرپرست وزارت خارجه افغانستان - در پاسخ به سوالی درباره همکاری افغانستان در تقسیم منابع مشترک آبی گفت: در کمیته همکاری‌های دو جانبه پیشرفت زیادی در حوزه منابع مشترک آبی صورت گرفته که اساس آن موافقت‌نامه یا معاهده است. در این بین هر دو کشور موافقت کردند تا مطالعاتی انجام شود و با برادری کامل و بر اساس حقوق هر دو کشور در این مورد همکاری کنیم.

وی افزود: سومین موردی که مورد توافق قرار گرفت، احیای تالاب‌ها و محیط زیست است که در این مورد نیز مطالعه تخصصی با متخصصین بین المللی خواهیم داشت.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز در پاسخ به سوالی درباره تمایل افغانستان برای خرید گاز از ایران گفت: در کمیسیون اقتصادی مشترک تمام مسائل تجاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و علاقه‌مند به توسعه روابط هستیم اما همه این طرح‌ها را در کلیت می‌بینیم. ما در صورتی قادر به خرید هستیم که قادر به فروش باشیم و تعادلی بین فروش باشد. توسعه روابط تجاری زمانی ممکن است که توانمندی‌های دو جانبه در نظر گرفته شود.

عناوین برگزیده