تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۱۲۶۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

به تورم بالای ۵۰ درصد سلام کنید

می متالز - اثرات تورم بر بورس و مسکن و سکه و ارز
به تورم بالای ۵۰ درصد سلام کنید

به گزارش می متالز، محسن عباسی کارشناس بازارهای مالی:

بار دیگر در سراشیبی سقوط ارزش ریال قرار گرفته ایم. ورود منابع پولی به کشور به دلیل افت قیمت نفت محدود شده است و به دلیل شیوع کرونا ساختار اقتصادی کشور خصوصا در حوزه خدمات بسیار شکننده شده است. اگر چه بورس، سوپاپ اطمینان اقتصاد شده است و منبعی برای جبران کسری بودجه، اما در نهایت به دلیل عدم ورود نقدینگی جدید به اقتصاد کشور، در نهایت ما با تورم بالایی در سال ۹۹ روبرو خواهیم بود.

این تورم البته به ثبات بازار سرمایه و جلوگیری از ریزش آن کمک خواهد کرد و البته همزمان بازارهای موازی را از خواب بیدار خواهد کرد(حداقل تقاضای مصرفی را)

تورمی که هم اکنون به پیشوازش رفته ایم و در قیمتها قابل مشاهده است به زودی به قیمت ارز هم سرایت خواهد کرد و دلار را تا نزدیکیهای سقف قبلی (محدوده۱۹_ ۱۸ هزار تومان) بالا خواهد برد.

با افزایش قیمت دلار بخش دیگری از سپرده های بانکی روانه بازارهای طلا و بورس خواهد شد و احتمالا بورس بعد از استراحتی فرسایشی ،مسیر خود را به سمت شاخص ۲.۵ میلیون واحدی در پیش خواهد گرفت.

بازار مسکن با افزایش قیمت مواجه می شود اما به دلیل نبود قدرت خرید کافی، در رکود کامل تورمی باقی خواهد ماند(شاید برای چند سال)

خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان دیگر وجود نخواهد داشت و فشار زیادی به کارمندان و بازنشستگان حقوق بگیر وارد خواهد شد.

البته این تورم باعث استقبال مردم از بورس و عرضه های دولتی خواهد شد و احتمالا رکورد حجم و ارزش معاملات نیز مرتبا شکسته خواهد شد. در صورت عدم عرضه شرکتهای جدید، متاسفانه بورس نخواهد توانست منابع را به درستی مدیریت کند و در آن صورت است که حتی سهامهای بزرگ بازار نظیر فارس و فولاد و ... هم در نهایت دچار حباب قیمتی خواهند شد.

برای جلوگیری از این پدیده نیاز به عرضه اولیه شرکتهای بزرگ داریم، شرکتهای موجود نیز باید افزایش سرمایه های سنگین از محل آورده نقدی بدهند. در غیر این صورت تورم افسار گسیخته سال ۹۹ همه چیز را درخواهد نوردید و در صورت عدم کنترل درست نقدینگی، قدرت خرید بخش عمده ای از مردم از بین خواهد رفت. و در نهایت بعد از شاخص ۲.۵ میلیون واحدی ( در صورت عدم مدیریت بازار و ورود شرکتهای جدید و تعمیق بازار) به دلیل عدم ارزندگی قیمتی نمادهای بورسی و رشد بی رویه قیمتها در آن زمان، با ریزش بی سابقه ای در بورس مواجه خواهیم بود!!

عناوین برگزیده