تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۱۲۷۰۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس اتحادیه آهن:

گرانی مسکن ربطی به مصالح ساختمانی ندارد/ ۱۰ میلیون تن فولاد مازاد تولید داریم

می متالز - رستگار، رئیس اتحادیه آهن با بیان اینکه قیمت آهن نسبت به سایر کالاها رشد کمتری داشته است گفت: گرانی مسکن ربطی به گرانی مصالح ساختمانی ندارد و رشد قیمت مسکن نشات گرفته از سوداگری و بهم ریختگی سایر بازارها است.
گرانی مسکن ربطی به مصالح ساختمانی ندارد/ ۱۰ میلیون تن فولاد مازاد تولید داریم

به گزارش می متالز، رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی از سال گذشته موجب شد تا برخی سازندگان و انبوه سازان مسکن بر طبل گرانی مسکن بکوبند. اما کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقد هستند که مصالح ساختمانی نمی تواند تا آن حد بر قیمت مسکن اثرگذار باشد.

برخی سازندگان مسکن بر این باور هستند که قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات بر قیمت تمام شده مسکن اثرگذار است و زمانی که بازار مصالح ساختمانی با یک رشد قیمت مواجه می شود قیمت تمام شده مسکن و در نهایت قیمت نهایی برای مصرف کننده رشد می کند.

حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن  در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت آهن و سایر نهاده های مربوط به فولاد در بازار افزایش یافته است؟ و اینکه آیا این رشد قیمت ها بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود؟ گفت: رشد قیمت مسکن ارتباطی با رشد قیمت آهن ندارد. نه اینکه رشد قیمت آهن بر قیمت تمام شده مسکن بی اثر است اما قطعا رشد قیمت مسکن به سایر عوامل اقتصادی و سایر بازارهای موازی مربوط است.

قیمت آهن آلات از سال گذشته تاکنون رشد کمتری نسبت به سایر کالاها داشته و به عبارتی این رشد قیمت به تناسب سایر کالاها کمتر بوده است

وی با تاکید بر اینکه سوداگری و بهم ریختگی بازار مسکن از دلایل رشد قیمت مسکن است ادامه داد: قیمت آهن آلات از سال گذشته تاکنون رشد کمتری نسبت به سایر کالاها داشته و به عبارتی این رشد قیمت به تناسب سایر کالاها کمتر بوده است. تولید آهن آلات در داخل کشور به خوبی انجام می شود و در این بخش کشور به خودکفایی کامل رسیده است پس بنابراین نمی توان با بهانه کاهش عرضه آهن آلات به رشد قیمت آهن اشاره کرد.

گرانی مسکن ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت مصالح ساختمانی ندارد

رئیس اتحادیه آهن با تاکید بر اینکه گرانی مسکن ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت مصالح ساختمانی ندارد اظهار داشت: قطعا وقتی بهای انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات رشد می کند می توان گفت که تا حدودی بر قیمت تمام شده مسکن و هزینه ساخت تاثیرگذار است. اما اینکه بگوییم مصالح ساختمانی چون گران شده قیمت مسکن هم افزایش یافته است مقایسه درستی نیست.

رستگار تصریح کرد: این تحولاتی که در بازار مسکن رخ می دهد تنها منوط به تغییر و تحول بازار مسکن نیست و سایر بازارهای موازی و به خصوص سوداگری بر این بازار اثرگذار است. 

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که تولید آهن و فولاد در کشور این روزها با مازاد تولید مواجه شده است

وی گفت: نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که تولید آهن و فولاد در کشور این روزها با مازاد تولید مواجه شده است. بازار فولاد یک بازار کنترل شده است و باید تاکید کرد که ما با گرانی فولاد مخالف هستیم و گرانی فولاد به صلاح هیچ قشری نمی تواند باشد.

رئیس اتحادیه آهن اضافه کرد: مصرف داخل فولاد باید متناسب با سایر کالاها عرضه شود چرا که فولاد در تمام صنایع ، کشاورزی و ساخت و ساز به کار می رود. 

وی با اشاره به اینکه از زمانی که آمریکا اعلام کرده است فولاد هم جزء کالاهای تحریمی قرار گرفت اظهار داشت: صادرات آهن و فولاد با این اقدامات مختل شده است اما ما همچنان صادرات خود را داریم و مشکلی از این بابت نیست. این ادامه صادرات به دلیل کیفیت مناسب و قیمت مناسب آهن آلات و فولاد تولیدی ایران است.

در حال حاضر ۱۰ میلیون تن مازاد تولید فولاد داریم چرا که نیاز کشور به فولاد در حال حاضر ۱۷ میلیون تن است اما ۲۷ میلیون تن تولید می شود

رستگار میزان تولید فولاد و آهن آلات در کشور را ۲۷ میلیون تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون تن مازاد تولید فولاد داریم چرا که نیاز کشور به فولاد در حال حاضر ۱۷ میلیون تن است اما ۲۷ میلیون تن تولید می شود. 

وی ادامه داد: طبق برآوردهای صورت گرفته قرار است تولید فولاد کشور به ۳۰ میلیون تن برسد.

بازار آهن یکی از بزرگترین بازارهای صنعتی در دنیا می باشد که ایران سهم بزرگی در این بازار از آن خود کرده است اما نکته ای که این روزها تمام بازارها با آن بر اثر شیوع ویروس کرونا مواجه هستند این است که رکود انواع کسب و کارها بر تولید تمام واحدهای تولیدی اثرگذار بوده است. ایران با داشتن تولید ۲۷ میلیون تن فولاد در منطقه می تواند به یک قطب تولیدی تبدیل شود به شرط اینکه از واحدهای تولیدی به خوبی حمایت شود. 

استفاده از آهن و فرآورده های فولادی در ساخت و ساز این روزها به دلیل رشد قیمت با وسواس بیشتری انجام می شود و فعالان بازار مسکن و سازندگان بر این باور هستند که قیمت تمام شده مسکن ارتباط مستقیمی با مصالح ساختمانی و رشد قیمت آهن آلات دارد.

عناوین برگزیده