تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۱۲۷۰۲
سرویس خبر : متالورژی و مواد

رقابت ایده های نانومحور برای رفع نیاز خودروسازان

می متالز - فراخوان رقابت ایده های نانومحور در چالش «ساخت فیلتر فوم سرامیکی کاربید سیلیسیوم جهت ریخته‌گری قطعات چدن» اعلام شد.
رقابت ایده های نانومحور برای رفع نیاز خودروسازان

به گزارش می متالز، ایده های فناورانه در حوزه تکنولوژی نانو، کاربرد خوبی در حوزه خودروسازی داشته و راهکاری نو برای رفع نیازهای فناورانه صنایع محسوب می شود.

فیلترهای فوم سرامیکی، محصول فناورانه پرکاربردی در صنعت خودروسازی بوده  و براین اساس چالش «ساخت فیلتر فوم سرامیکی کاربید سیلیسیوم جهت ریخته‌گری قطعات چدن» توسط ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود تا گامی برای حل مشکلات صنایع در این حوزه باشد.

چالش فناوری و نوآوری یک رقابت یا مسابقه با هدف توسعه راه‌حل‌های فناورانه برای حل مشکلات بنگاه‌های صنعتی یا توسعه خدمات و محصولات نوآورانه است و این رقابت توسط آی چلنج و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی برگزار می‌شود.

این چالش ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری نانو را برای تولید فیلترهای کاربردی در صنعت ریخته گری مدنظر داشته و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری همچون شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان، اعضای هیات علمی تا 14 تیرماه سال جاری برای ارسال ایده‌های خود فرصت دارند.

پس از مرحله دریافت آثار طرح‌ها و غربالگری آنها، داوری دقیقی روی ایده ها صورت گرفته و طرح‌های راه یافته به مرحله دوم مشخص می‌شوند.

طرح های برگزیده در مرحله اول، سه ماه فرصت برای ساخت نمونه آزمایشگاهی محصول خود دارند.

شایان ذکر است، فیلترهای فومی در صنایع ریخته‌گری فلزات پرکاربرد بوده و این فیلترها بسته به نوع استفاده کاربردهای متنوعی دارند و خودروسازان یکی از مصرف کنندگان آن هستند.

فقدان نمونه داخلی قابل رقابت با محصولات خارجی، در کشور ما چالشی در صنعت خودروسازی بوده و معاونت علمی ریاست جمهوری درنظر دارد تا با برگزاری چالش فناورانه نانویی در این حوزه، فعالان زیست بوم نانو را برای بومی سازی این فیلترها دعوت کند تا جایگزینی برای محصول خارجی باشد.

کاربرد این فیلترها در تولید سرسیلندر، قطعات چدنی، قطعات خودروهای سنگین و سبک و قطعاتی بوده و دراین چالش فاکتورهایی چون تکرار پذیری و مقیاس پذیر بودن روش انتخابی، قابلیت تولید انبوه از نظر قیمت تمام شده، ارزان بودن و سهولت دسترسی به مواد اولیه مصرفی  و ... از مهمترین معیارهای انتخاب ایده های برتر است.

در رویدادهای رقابتی فناورانه، شرکت‌های صنعتی خصوصی یا دولتی می‌توانند مناسب‌ترین راه‌حل‌ را برای رفع مشکلات فناورانه خود یافته و شرکت‌کنندگان در چالش‌ نوآوری را عموماً بخش علمی همچون دانشجویان یا اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، پژوهشگران مستقل و شرکت‌های کوچک و متوسط خلاق و نوآور (اعم از دانش‌بنیان و غیر آن) از داخل یا خارج کشور تشکیل می‌دهند.

شرکت در چالش فیلتر فوم سرامیکی  هیچ منع یا محدودیتی برای شرکت کنندگان درنظر نگرفته و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا شرکت در این رویداد می توانند به آدرس اینترنتی http://ichallenge.ir مراجعه کنند.

منبع: کار پرس
عناوین برگزیده