تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۱۱۲۷۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
چه لنت ترمزی بخریم و چگونه بر عمرآن بیفزاییم؟

از لنت و پدال ترمز تا «الماسه‌شدن» دیسک!

می متالز - لنت ترمز یکی از قطعات مهم و مصرفی در خودرو به شمار می‌رود و لازم است بعد از پیمایش مشخصی نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد و دارنده خودرو راهی به جز این ندارد. اما حالا که نوسانات نرخ ارز بر قیمت بسیاری کالاها تاثیرگذار بوده، در بازار لنت نیز این تلاطم احساس می‌شود.
از لنت و پدال ترمز تا «الماسه‌شدن» دیسک!

به گزارش می متالز، لنت ترمز یکی از قطعات مهم و مصرفی در خودرو به شمار می‌رود و لازم است بعد از پیمایش مشخصی نسبت به تغییر و تعویض آن اقدام کرد و دارنده خودرو راهی به جز این ندارد. اما حالا که نوسانات نرخ ارز بر قیمت بسیاری کالاها تاثیرگذار بوده، در بازار لنت نیز این تلاطم احساس می‌شود. در چنین شرایطی، اگر برای خرید لنت ترمز به بازار مراجعه کنید، با برند های متنوع لنت ترمز مواجه خواهید شد و همین موضوع ممکن است باعث سردرگمی شما شود. از لنت ترمز پراید گرفته تا لنت خودروهای لوکس با برندهای مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. عدم انتخاب صحیح و نیز بررسی به‌موقع لنت‌ها ممکن است باعث خسارت‌های سنگینی همچون تصادف، خوردگی رینگ و... شود. در این مطلب می‌خواهیم هم از نحوه انتخاب و هم از روش استفاده از لنت ترمز بگوییم تا راهنمای شما در زمان خرید و مصرف لنت ترمز باشد.

  انواع لنت‌ترمز
در گذشته لنت ترمز از مواد آزبست تهیه می‌شد که اصطکاک بالایی را ایجاد می‌کرد؛ اما این مواد در زمان ساییده شدن غباری را تولید می‌کند که استنشاق آن سرطان‌زاست. بنابراین درروند تولید لنت‌ مواد آلی جایگزین آزبست شد. لنت‌ترمزهای آلی از مواد طبیعی چون شیشه، لاستیک و رزین ساخته می‌شوند و نرم‌تر هستند. همین‌موضوع سبب شده است در زمان ترمزگیری چسبندگی بیشتری ایجاد و خودرو به‌خوبی متوقف شود. از سوی دیگر نرم بودن ساختار آن‌ها موجب شده است این نوع لنت‌ها سرو صدای کمتری داشته باشند. لنت‌های آلی برای خودروهای کوچک مناسب‌ترند و به‌طور کلی به‌چهاردسته تقسیم می‌شوند.

  لنت ترمز ارگانیک:
 این نوع لنت‌ها نسبت به‌سایرین از قیمت پایینی برخوردارند؛ اما طول عمر کمتری نیز دارند.

  لنت‌ترمز کم‌فلز:
 لنت کم‌فلز اگرچه عمر طولانی‌تری به‌نسبت لنت‌های ارگانیک دارد، اما سرو صدایی که درزمان استفاده از آن‌ها تولید می‌شود، سبب شده کمتر مورد توجه قرار گیرند.
  لنت‌ترمز نیمه‌فلزی:
 لنت‌های نیمه‌فلزی به‌واسطه موادی که درآن‌ها به‌کار رفته است، دوام و طول عمر بالایی دارند و در اغلب خودروهای سواری نیز به‌دلیل قیمت مناسب و دوام زیاد از این نوع لنت‌ترمز استفاده می‌شود. تنها ایراد لنت‌های نیمه‌فلزی وزن بالای آن‌هاست؛ اما با وجود این مشکلات باز هم لنت‌های نیمه‌فلزی از انواع دیگر برای خودروهای سواری مناسب‌تر هستند.

  لنت‌ترمز سرامیکی:
 لنت‌های سرامیکی وزن کمی دارند و دیر ساییده می‌شوند. همچنین قدرت توقفشان نیز زیاد است؛ اما درعین‌حال قیمت بسیار بالایی دارند. از این‌نوع لنت‌ها بیشتر درخودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود که در سرعت بالا و توقف‌های ناگهانی کاملا دوام آورده و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

  عوامل موثر بر طول عمر لنت خودرو
بدون‌شک نوع لنت ترمز درطول عمر آن تاثیر چشمگیری دارد؛ اما جدای از این مبحث، عوامل دیگری نیز درطول عمر لنت‌ترمز نقش دارند.

  مکان رانندگی:
 مسیری که هر روز در آن رانندگی می‌کنید درطول عمر لنت‌ترمز خودرو شما اثرگذار خواهد بود. بدون‌شک رانندگی در داخل شهر و با وجود تقاطع‌ها و ترافیک‌هایش سبب می‌شود شما بیشتر از پدال ترمز استفاده کنید و درنتیجه فشار بیشتری به‌لنت‌ها وارد می‌شود. اما درمقابل رانندگی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها با توجه به‌استفاده کمتر از ترمز باعث می‌شود فرآیند تعویض لنت به‌تعویق بیفتد.

  خرید لنت‌ترمز مناسب
با درنظر داشتن موارد ذکرشده حال نوبت به‌خرید لنت‌ترمز می‌رسد. شاید درزمان انتخاب لنت‌ترمز مناسب خودرو خود دچار تردید شوید و نتوانید لنتی را تهیه کنید که ضمن داشتن دوام بالا از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. چراکه شرکت‌های تولیدکننده خودرو پس از آزمایش‌های مختلف و با درنظر گرفتن شرایط مختلف رانندگی قطعات مناسبی را برای یک‌مدل خودرو تولید می‌کنند و با توجه به‌این موضوع بهتر است هنگام خرید لنت‌ترمز نوعی از لنت را خریداری کنید که شرکت تولیدکننده خودرو شما از آن استفاده کرده است.

  چگونگی افزایش عمر مصرفی لنت ترمز
پس از تهیه و نصب یک لنت‌ترمز استاندارد، همواره درحالت سکون روی پدال ترمز خودرو فشار وارد کنید تا هنگام ‌ترمزگیری حین رانندگی سیستم‌ترمز با شوک مواجه نشود. زیرا حرارت ناشی از ترمزهای شدید دیسک‌ها را به‌سرعت معیوب می‌کند و امکان به‌وجود آمدن نقطه‌های سخت و اصطلاحا الماسه شدن دیسک بیشتر می‌شود.
خطوط عمیق روی دیسک‌ها کارایی آن‌ها را کاهش می‌دهد و ترمزگیری همراه با سروصدا خواهد بود. همواره به‌خاطر داشته باشید که تراشکاری دیسک آن‌ را نازک می‌کند و به‌تبع آن سریع‌تر گرم می‌شود؛ بنابراین تا حد امکان از تراشیدن سطح دیسک خودداری کنید. یکی از موارد مهم برای پیشگیری از بروز ایراد در سیستم‌ترمز، انتخاب و خرید لنت‌ترمز استاندارد است.گردگیرهای سیلندر ترمز جلو و عقب باید همیشه سالم باشند و در صورت مشاهده خرابی سریعا آن‌ها را تعویض  کنید؛ زیرا وارد شدن گرد و غبار به‌داخل قطعات باعث خردشدن آن‌ها و نشتی روغن‌ترمز یا بروز لرزش هنگام ترمزگیری می‌شود.

عناوین برگزیده