تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۱۱۲۸۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برگشت بهره مالکانه به معادن استان کرمان ضروری است

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: برگشت بهره مالکانه به استان، رفع الزام شرکت های معدنی به قیمت های دستوری و...فصل جدیدی از توسعه در صنایع معدنی استان باشد.
برگشت بهره مالکانه به معادن استان کرمان ضروری است

به گزارش می متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در مراسم آغازبکار هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و نیز ششمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات معدنی و راهسازی در محل نمایشگاه‌های بین المللی جنوب شرق کشور گفت: برگشت بهره مالکانه به استان، رفع الزام شرکت های معدنی به قیمت های دستوری و برداشت نظام spx می تواند فصل جدیدی از توسعه در صنایع معدنی استان باشد.
سید مهدی طبیب زاده به نقش بخش خصوصی در معدن اشاره کرد و افزود: وقتی معدن در استان وجود دارد برکات آن‌ هم باید برای استان‌ باشد؛ معدن مجموعه تجدید ناپذیری که ممکن است روزی ماده‌ معدنی تمام‌ شود و لذا باید جایگزینی برای معدن‌ وجود داشته باشد.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: متاسفانه دخالت دولت در امور معادن‌ باعث شد این امر محقق نشود نمونه آن می توان به تعیین دستوری قیمت سنگ آهن اشاره کرد که بخش معدن سوبسیدی به تولید فولاد ندهد که این سوبسید نقشی در قیمت تمام‌ شده مصرف کننده ندارد.


طبیب زاده با اشاره به اینکه هر تن شمش فولاد خوزستان با ۲۷۳ هزار تومان تامین‌ می شود به خاطر سنگ آهنی که در کرمان وجود دارد در حالیکه اگر این ظرفیت در استان کرمان باشد می تواند سالانه ۱۸۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد؛  ادامه داد:  تقاضا داریم این منابع برگردد یا سیستم عرضه و تقاضا حاکم باشد تا شرکت های فولادی بتوانند قیمت های تمام‌ شده خود را به لحاظ افزایش بهره وری کاهش دهند.
وی با درخواست تقاضای برگشت بهره مالکانه به معادن استان کرمان گفت: این بهره که از استان خارج می شود برگردد و صرف توسعه زیربنا و بخش های دیگر شود


طبیب زاده به موضوع spx (ارتباط بین تقاضا و عرضه) اشاره کرد و افزود: پروژه های بزرگی در بخش صنایع معدنی در استان در حال اجرا است که اگر spx  در استان کرمان برداشته شود می تواند فصل جدیدی از توسعه فعالیت های بخش خصوصی در صنایع تبدیلی باشد.


وی خاطرنشان کرد: صنعت مس در استان کرمان همچنان پیشتاز است و توانسته رشد ۱۵۲ درصدی را به تولید خود اضافه کند.

عناوین برگزیده