تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۱۳۰۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
توسط غول سنگ‌ آهن جهان انجام می‌شود

حرکت به سوی آلایندگی صفر

می متالز - گروه فورتسکیو متال که چهارمین شرکت تولیدکننده سنگ‌ آهن در جهان پس از شرکت‌های بی­اچ­پی، ریوتینتو و واله است، در نظر دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی میزان انتشار آلاینده‌های کربنی خود را به صفر برساند. در صورتی‌که این هدف‌گذاری خودخواسته محقق شود، این شرکت تقریبا ۱۰ سال زودتر از رقبای خود توانسته است در این زمینه موفق شود.
حرکت به سوی آلایندگی صفر

به گزارش می متالز، این شرکت استخراج معدن استرالیایی قصد دارد که میزان انتشارآلاینده‌های حاصل از فعالیت‌­های عملیاتی خود را تا سال ۲۰۳۰ در حدود ۲۶ درصد از سطح فعلی کاهش دهد. شرکت فورتسکیو متال پیش‌­تر اعلام کرده بود که تا «نیمه دوم همین قرن» میزان انتشار آلاینده‌های خود را به صفر می‌رساند. این هدف‌­گذاری جدید، بخشی از استراتژی این شرکت در راستای تغییرات آب و هوایی است. تحقق این هدف در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله نخست، حذف گازهای گلخانه‌­ای را که مستقیما توسط این شرکت تولید می­‌شود، هدف قرار داده است و در مرحله دو، حذف آلاینده‌هایی مدنظر است که به‌صورت غیرمستقیم برای اجرای عملیات خود باعث انتشار آنها می‌شود؛ اما انتشار آلاینده‌ها مرحله سومی‌ نیز دارد و آن آلاینده‌هایی است که با شروع استفاده از تولیدات، پردازش یا ارسال آنها به مشتریان اتفاق می­‌افتد که در هدف‌گذاری این شرکت به آن اشاره­‌ای نشده است.

الیزابت گاینز، مدیرعامل گروه فورتسکیو متال گفت: این شرکت از ماه اکتبر حدود ۸۰۰ میلیون دلار در پروژه‌­هایی برای کاهش وابستگی به سوخت­‌های فسیلی سرمایه‌­گذاری کرده است. وی خاطرنشان کرد: این اقدامات عبارتند از: به کارگیری انرژی خورشیدی و همچنین سیستم ترکیبی گاز و خورشید.

گاینز در بیانیه­‌ای اعلام کرد: «صنایع معدنی یکی از نو­آورترین صنایع در جهان است وفورتسکیو خود را ملزم می‌­داند تا با استفاده از فناوری‌­های نوین بتواند انتشار آلاینده‌ها را به صفر برساند.»

وی افزود: «علاوه بر توسعه فناوری گاز و انرژی‌­های تجدید­پذیر مورد نیاز امور اداری و دفتری، ما در تلاش هستیم تا برای حذف انتشار کربن از ناوگان حمل‌ونقل این شرکت در مرحله بعدی از انرژی باتری­‌های الکتریکی هیدروژنی استفاده کنیم.»

سرمایه‌گذاران با تمرکز آب و هوایی، از سیاست فورتسکیو در این زمینه استقبال کردند؛ اما بر این باورند که این شرکت باید کارهای بیشتری را در دستور کار خود قرار دهد. شرکت بی­اچ­پی که رتبه نخست را در میان شرکت­‌های معدنی دارد، برآورد کرده طی مدت پنج سال مبلغی حدود ۴۰۰ میلیون دلاربرای حذف گازهای گلخانه‌­ای از فعالیت‌­ها و تولیدات معدنی خود هزینه کند. این شرکت همچنین متعهد شده است، مرحله سوم انتشار آلایندگی را که با شروع استفاده از تولیدات این شرکت، پردازش یا ارسال آنها به مشتریان اتفاق می‌­افتد نیز کاهش دهد. میزان انتشار آلاینده‌ها در مرحله سوم تقریبا ۴۰ برابر بیشتر از تولید آلاینده‌‌ها­ در معادن و حوزه‌های نفتی این شرکت است.

شرکت استخراج معادن ریوتینتو که دومین شرکت معدنی در جهان است در نظر دارد ظرف مدت پنج سال آینده، یک میلیارد دلار هزینه کند تا اثرات کربن را کاهش دهد و انتشار گازهای گلخانه‌­ای را تا سال ۲۰۵۰ میلادی به صفر برساند. ریوتینتو در مورد مرحله سوم انتشار آلاینده‌ها هیچ تصمیمی ‌نگرفته و برنامه‌­ای را اعلام نکرده است.

سایر شرکت­‌های معدنی برتر از جمله واله برزیل و تک ریسورسز کانادا نیز به تازگی هدف­‌گذاری کرده‌­اند که تا سال ۲۰۵۰ انتشار آلاینده‌های کربنی خود را به صفر برسانند. از اوایل سال‌جاری، حدود ۸۰۰ شرکت خدمات مالی که ۱۱۸ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت خود دارند، متعهد شده­‌اند درمورد سرمایه­گذاری­‌های پرتفوی خود، نام شرکت­‌هایی را که تهدیدی برای مسائل آب‌وهوایی هستند، افشا کنند.

عناوین برگزیده