تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۴۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد

مهلتی دیگر برای ترخیص خودروهای دپویی

می متالز - مصوبه تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودرو و کالاهای گروه چهار درشرایطی روز گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد که هم اکنون حدود سه هزار و ۷۰۰ خودروی دپویی در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی بلاتکلیف مانده‌اند.
مهلتی دیگر برای ترخیص خودروهای دپویی

به گزارش می متالز، با پیشنهاد وزارت صمت مبنی بر تمدید سه ماهه مهلت ترخیص خودروهای دپو شده و بخشی از کالاهای گروه چهارم کالایی در گمرکات اجرایی کشور، با توجه به کاهش عملکرد دستگاه‌های اجرایی ناشی از شیوع کرونا و برخی مشکلات اجرایی فرآیند ثبت سفارش و ترخیص کالاها، در جلسه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ موافقت کرد.در ادامه این مصوبه آمده است انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که دستور قضایی برائت آنها از سوی مراجع رسیدگی‌کننده صادر شده، مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و ترخیص آنها بلامانع است.

آنچه مشخص است ۲۹ بهمن سال گذشته بعد از سه مصوبه ترخیص خودروهای دپویی، هیات دولت مهلت دیگری برای خروج خودروهای در گمرک مانده در نظر گرفت. در مصوبه آخر دولت، تعیین تکلیف حدود پنج هزار و ۱۰۸ خودرو هدف‌گذاری شده بود با این حال با اتمام مهلت در نظر گرفته شده، در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه حدود سه هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو همچنان در گمرک باقی ماندند. در این زمینه چندی پیش حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صمت در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خواستار تمدید سه ماهه مصوبه واردات خودروهای دپو شده در گمرک شده بود. در این درخواست طولانی شدن فرآیند انتقال ثبت سفارش‌های سال‌های قبل از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت، عدم آمادگی زیرساخت‌های سیستمی در سامانه جامع تجارت و سامانه پنجره تجارت فرامرزی (EPL) و فقدان هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و در نهایت شیوع بیماری کرونا و تاثیر مستقیم آن در کاهش کارکرد دستگاه‌های اجرایی از دلایل تعلل در ترخیص دپویی‌ها برشمرده شده بود.حال این سوال مطرح است که  خودروهای مانده در گمرک چه ویژگی‌هایی داشتند که با چهار مصوبه هیات دولت باز هم امکان ترخیص نیافتند؟

در این زمینه سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت چندی پیش عنوان کرده بود که از تعداد خودروهای باقی مانده در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی، تعداد ۲ هزار و ۲۸۹ خودرو توسط دستگاه قضایی به دلیل شکایت و سایر مسائل توقیف مانده‌اند که امکان ترخیص این خودروها همواره میسر بوده و منوط به اخذ حکم قضایی است.

به گفته وی ۱۵۴ دستگاه خودروی دپو شده نیز مربوط به مصوبه جانبازان است که از این تعداد تاکنون فقط دو دستگاه ترخیص شده و درباره مابقی آنها تاکنون مراجعه و درخواستی واصل نشده است.به گفته وی ۷۳ دستگاه خودروی سفارش آمریکا در چارچوب ضوابط مربوط بررسی شده که حسب اطلاع از گمرک تاکنون دارای شرایط اعلام‌شده نبوده و امکان ترخیص ندارند.وی در ادامه به ذکر این نکته نیز پرداخته بود که به نظر می‌رسد به استثنای خودروهای قضایی حدود ۸۰۰ دستگاه خودروی باقی مانده مشکلات دیگری در مسیر ترخیص دارند.

عناوین برگزیده