تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۴۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۱۱۳۰۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بازگشت کرونا ترس به جان بازارها انداخت

صعود طلا به قله یک‌ماهه

می متالز - روز دوشنبه طلا در ادامه روند صعودی خود به قیمت ۱۷۶۰ دلاری رسید. اکثر کارشناسان و اقتصاددانان بر صعودی بودن روند قیمت فلز زرد در افق زمانی کوتاه‌مدت اجماع دارند.
صعود طلا به قله یک‌ماهه

به گزارش می متالز، فلز زرد برای آخرین بار در هجدهمین روز از ماه مه، بیش از یک‌ ماه پیش، قیمت ۱۷۶۵ دلاری را برای لحظاتی لمس کرده بود، هر چند که در آن روز به سطوح قیمتی پایین‌تر بازگشت. کارشناسان بازار تاکید کرده‌اند در صورتی که تحت تاثیر ادامه‌دار شدن مدت ریکاوری اقتصاد جهان، بانک‌های مرکزی به اقدامات حمایتی و انبساطی خود ادامه دهند، طلا می‌تواند در هفته‌های آتی به سمت مرز ۱۸۰۰ دلاری حرکت کند.

 

رکوردشکنی کرونا

عامل اصلی محرک قیمت طلا در روز دوشنبه برای صعود مقطعی به قله یک‌ماهه، افزایش نگرانی‌ها از بالاگرفتن مجدد شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها، و ترس از نتیجه ناگزیر آن یعنی بازگشت قرنطینه‌ها، تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه به درازا کشیدن طول دوره ریکاوری اقتصاد بود. مقامات صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته نیز به طور ضمنی اذعان کرده بودند که این نهاد احتمالا چشم‌انداز خود نسبت به افق میان‌مدت اقتصاد جهان را در جهت بدبینانه‌تر اصلاح کند. مایکل مک‌کارتی استراتژیست ارشد در CMC Markets در این‌‌باره گفت اکنون ما در بازارها شاهد فشار بر ارزهای در حال رشد و بازارهای سهام هستیم و به طور کلی اکنون نگرانی اصلی بازارها افزایش مجدد نرخ بیماری است. این موضوع نگرانی‌های زیادی را درباره چشم‌انداز رشد اقتصادی برانگیخته است که این اتفاق برای بازار طلا مسلما، خبر خوبی است. سازمان بهداشت جهانی هم روز یکشنبه از یک رکورد افزایشی در تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خبر داده بود. این سازمان اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۳ هزار مورد جدید ابتلا در جهان ثبت شده است، که بیشترین تعداد مبتلایان روزانه از آغاز پاندمی کرونا است.

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در ایالات متحده و برخی مناطق دیگر امیدواری به بازگشت سریع اقتصاد به وضعیت نرمال را کمرنگ کرده است و به همین دلیل اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای دارایی‌های پرریسک کاهش داده است. در همین حال، مقامات فدرال رزرو نیز سیگنال‌هایی مبنی بر کند بودن روند بازگشت اقتصاد به وضعیت عادی به بازارها مخابره کردند و هشدار دادند که نرخ بیکاری در صورت به کنترل در نیامدن این همه‌گیری مجددا افزایش خواهد یافت.

 

گرفتاری بازارهای سهام

تاثیرات افزایش نااطمینانی‌های اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از بازگشت موج جدیدی از همه‌گیری کرونا بر بازارهای سهام در آمریکا و اروپا، دقیقا در جهت عکس بازار طلا و به طور کلی بازار پناهگاه‌های امن دارایی بوده است. اغلب شاخص‌های مطرح اولین روز هفته را با کاهش در ارزش شاخص خود آغاز کردند. شاخص S&P ۵۰۰ که شامل ۵۰۰ سهام برتر در بازارهای سهام ایالات متحده است، روز دوشنبه با کاهش ۵۶/ ۰ درصدی روبه‌رو شد و به ۳۰۹۸ واحد رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز که شامل عملکرد ۳۰ شرکت بزرگ در بازارهای سهام آمریکاست نیز ۸/ ۰ درصد افت را تجربه کرد و به مقدار ۲۵ هزار و ۸۷۱ واحد رسید. استفان اینس، استراتژیست بازارها در AxiCorp در این‌باره عنوان کرد که اکنون بازارها در میان ترس از آغاز موج دوم کرونا و داده‌های اقتصادی نسبتا امیدوارکننده گرفتار شده‌اند.

شاخص نزدک کامپوزیت نیز با اینکه روز دوشنبه وارد محدوده منفی نشد، اما با رشد ۰۳/ ۰‌درصدی، چشم‌انتظار شفاف‌ترشدن اخبار متناقض این روزهای اقتصاد جهان ماند. شاخص اروپایی STOXX ۶۰۰ نیز هم‌جهت با بازارهای دیگر و با کاهش ۲۴/ ۰ درصدی واجه شد. استفان اینس در ادامه و درباره فضای این روزهای بازارها افزود: با اینکه وضعیت سیاست‌های پولی همچنان انبساطی است و گزارش‌های اولیه ماه ژوئن نیز بهبود در وضعیت اقتصادی را نشان می‌دهد، اما با توجه به افزایش تعداد بیماران در آمریکا، سرمایه‌گذاران همچنان با اضطراب و احتیاط نوسانات بازار را رصد می‌کنند و به نظر می‌رسد تا زمانی که واکسن این بیماری را در دستان خود نبینند این وضعیت ادامه خواهد داشت.

عناوین برگزیده