تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۱۱۳۰۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ریوتینتو مکان مقدس بومی Aboriginal چهل و شش هزار ساله را برای گسترش استخراج سنگ آهن منفجر کرد

می متالز - شرکت Rio Tinto، پس از صدور عذرخواهی برای از بین بردن یک مکان مقدس بومی در طی عملیاتی برای گسترش سنگ آهن، در حال بررسی برنامه های مناطق دیگر در Juukan Gorge است.
ریوتینتو مکان مقدس بومی Aboriginal چهل و شش هزار ساله را برای گسترش استخراج سنگ آهن منفجر کرد

به گزارش می متالز، غول معدن Rio Tinto پس از از بین بردن یک سایت بومی قابل توجه با قدمت ۴۶۰۰۰ سال، از صاحبان سنتی در شمال استرالیا عذرخواهی کرده است و می گوید: به سرعت در حال بررسی برنامه دیگر محل های منطقه هستند.

Rio Tinto مواد منفجره ای را در قسمتی از Juukan Gorge منفجر کرد و دو پناهگاه سنگی باستانی را ویران کرد که موجب ناراحتی مردم Puutu Kunti Kurrama و Pinikura شده است.

این غول معدن برای کار در پروژه سنگ آهن Brockman 4 در سال ۲۰۱۳ مجوز دریافت کرد، اما کاوش های باستان شناسی، مصنوعات از جمله سنگ هایتراش خورده، استخوان های تیدیل شده به ابزار و موهای بافته شده ۴۰۰۰ ساله را نشان داد

Chris Salisbury، مدیر اجرایی سنگ آهن Rio Tinto، در گفتگوی روز یکشنبه گفت: ما از پریشانی که ایجاد کرده ایم متاسفیم. رابطه طولانی مدت ما با PKKP برای Rio Tinto بسیار مهم است. ما همچنان به همکاری با PKKP ادامه خواهیم داد تا از آنچه اتفاق افتاده درس بگیریم و مشارکت خود را تقویت کنیم. برای ایجاد ایمنی بیشتر، ما در حال بررسی برنامه های همه محل های دیگر در منطقه Juukan Gorge هستیم.

روز شنبه، شرکت سرمایه گذاری Puutu Kunti Kurrama و Pinikura Aboriginal با توجه به این که نمایندگان Rio Tinto نتوانستند نگرانی ها موجود در مورد حفظ مناطق را در طول سالها مشاوره بین دو طرف، از بین ببرند، پیشنهاد آن ها را رد کردند.

Burchell Hayes، این ادعا را بی ادبانه عنوان کرد و گفت که در مورد اهمیت پناهگاه های سنگی در ماه اکتبر به Rio توضیحات لازم داده شد و این شرکت پاسخ داد که هیچ برنامه ای برای گسترش معدن Brockman 4 ندارد.

Hayes افزود: «اهمیت بالای این منطقه به تازگی در ماه مارس توسط PKKPAC به Rio Tinto انتقال پیدا کرده است.»

وزیر امور خارجه Ben Wyatt گفته است که وی از انفجار یا نگرانی های قبلی آگاه نبود.

دولت ایالتی امیدوار است لایحه جدید میراث فرهنگی بومی خود را امسال تصویب کند، اگرچه کویید-۱۹ روند مشاوره را به تأخیر انداخته است.

Peter Stone، سخنگوی یونسکو در زمینه حفاظت از مناطق فرهنگی و صلح، گفت: «تخریب باستان شناسی در Juukan Gorge از جمله بدترین موارد دیده شده در تاریخ اخیر است.»

وی این انفجار را به منفجر کردن مجسمه های Bamiyan Buddhas در افغانستان و اماکن نابود شده در شهر پالمیرا سوریه توسط داعش، تشبیه می کند.

Rio Tinto اظهار داشت که متعهد است که شیوه های خود را به روز کند.

عناوین برگزیده