تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۴
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۱۱۳۲۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تاثیرات مخرب یارانه خارجی در صنعت آلومینیوم اروپا

می متالز - انجمن آلومینیوم اروپا از کمیسون اروپا درخواست کرد تا به تاثیرات مخرب یارانه خارجی در بازار اتحادیه اروپا رسیدگی کند و اعلام کرد که صنعت آلومینیوم این منطقه تحت فشار مازاد ظرفیت یارانه‌ای چین قرار گرفته است.
تاثیرات مخرب یارانه خارجی در صنعت آلومینیوم اروپا

به گزارش می متالز، انجمن آلومینیوم اروپا اظهار داشت که کمیسیون اروپا می‌تواند برای ایجاد زمینه رقابت منصفانه در صنعت آلومینیوم این منطقه کمک کند و باید به سرعت اهداف اوراق سفید پیشنهادی در خصوص یارانه خارجی را به مرحله عمل برساند.

ابزار فعلی اتحادیه اروپا برای دفاع از صنایع این منطقه در مقابل اقدامات تهاجمی قدرت‌های جهانی مانند چین کافی نیست. این اتحادیه باید سیاست‌های تجاری بهتری ایجاد کند تا ضمن ایجاد زمینه رقابت منصفانه و تسهیل تنوع‌بخشی به زنجیره تامین در اتحادیه اروپا، دفاع از صنایع را در مقابل روش‌های غیرمنصفانه تجاری تقویت کند. کمیسیون اروپا اوراق سفیدی برای رسیدگی به تاثیرات مخرب یارانه‌های خارجی در بازار اروپا طراحی کرده است و مشاوره عمومی را تا 23 سپتامبر آزاد اعلام کرده است.

انجمن آلومینیوم اروپا نیز مانند سایر انجمن‌ها در مناطق دیگر از جمله آمریکای شمالی، از یارانه‌های غیرمنصفانه تولید آلومینیوم چین انتقاد کرده است و مدعی است باعث مازاد ظرفیت و واردات ارزان‌قیمت از چین شده است. این انجمن اظهار داشت که آلومینیوم وارداتی از چین، تاثیرات کربنی زیادی دارد که تهدیدی برای رقابت‌پذیری تولیدکنندگان اروپایی و اهداف توسعه پایدار اروپا به شمار می‌رود.

گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارش ماه ژانویه 2019 به این نتیجه رسیده بود که با وجود حمایت دولت‌ها از کل زنجیره ارزش آلومینیوم، این حمایت در چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شدیدتر حس می‌شود. همچنین در بخش‌های بالادستی نیز یارانه برای حمایت چشم‌گیر از فعالیت‌های پایین‌دستی وجود دارد که شامل تولید محصولات نیمه‌ساخته آلومینیومی می‌شود.

طبق این گزارش، شرکت‌های آلومینیوم جهان در مجموع از سال 2013 تا 2017 به ارزش حدود 70 میلیارد دلار انواع حمایت دریافت کردند که 85 درصد یارانه‌های ثبت‌شده به تنها 5 شرکت چینی تعلق داشت. در اوایل سال جاری، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از آمریکا خواست به جای اقدامات ضد دامپینگ آلیاژ، بر مازاد ظرفیت آلومینیوم تمرکز کند. در سال 2017، ادعای آمریکا مبنی بر تعطیلی تولیدکنندگان آمریکا ناشی از صادرات زیر قیمت تولید یارانه‌ای چین، باعث اختلاف نظری در سازمان تجارت جهانی شد.

چین در حال حاضر حدود 57 درصد از تولید جهانی آلومینیوم اولیه را به خود اختصاص می‌دهد که این سهم در سال 2004 حدود 11 درصد بود.

بحران کروناویروس باعث شده است که استحکام استقلال و خودکفایی استراتژیک اروپا در مواد ضروری مانند آلومینیوم در مقابل رقابت غیرمنصفانه از طریق ابزارهای دفاعی تجاری از اهمیت بیشتری برخوردار شود. صنعت آلومینیوم چین حجم بالایی از تولید داشته است و اگر اتحادیه اروپا اقدام قاطعانه‌ای اتخاذ نکند، می‌تواند جای صنعت آلومینیوم در این منطقه را بگیرد.

انجمن آلومینیوم اروپا، نماینده بیش از 80 شرکت در سراسر زنجیره تامین آلومینیوم است که در مجموع بیش از 600 واحد در 30 کشور اروپایی دارند. 

پریمیوم آلومینیوم P1020A انبارهای روتردام در روز 16 ژوئن بین 80 تا 90 دلار بر تن ارزیابی شد که نسبت به روز 26 مِی بدون تغییر بود.

عناوین برگزیده