تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۱۱۳۲۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مبادلات ریلی ایران و ترکمنستان پس از ۱۰۰ روز توقف آغاز شد

می متالز - مبادلات ریلی ایران و ترکمنستان پس از ۱۰۰ روز وقفه به سبب شیوع کرونا، از ساعت ۱۹:۱۵ عصر روز سه‌شنبه از طریق مرز اینچه‌برون استان گلستان مجددا آغاز شد.
مبادلات ریلی ایران و ترکمنستان پس از ۱۰۰ روز توقف آغاز شد

به گزارش می متالز، مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) شامگاه سه شنبه در مورد این موضوع اظهار داشت: با از سرگیری مبادلات ریلی ۲ کشور ۳۰ واگن حامل سیمان از ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد خاک ترکمنستان شد تا علاوه بر این کشور، راهی بازار کشورهای قزاقستان و ازبکستان شود.

مهدی عبدالکریم زاده گفت: از زمان توقف مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان بویژه از طریق خط ریلی دو کشور ۱۳۱ واگن حامل سیمان، آهن آلات، کاشی و سرامیک، مواد پلاستیکی و وسایل بازی کودکان، سنگ معدنی و شیشه در ایستگاه راه آهن اینچه برون انبار شده بود.

وی افزود: با از سرگیری مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق خط ریلی اینچه برون ، بقیه واگن‌ها نیز به تدریج و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و گذر از تونل‌های ضدعفونی کننده به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد.

وی یادآور شد: پارسال و تا قبل از بسته شدن مرز ترکمنستان، ۱۴۴ هزار تن کالا از طریق راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان به این ۲ کشور و برخی کشورهای آسیای میانه و چین صادر شده بود.

درهمین ارتباط سیدابراهیم حسینی مدیرکل گمرکات گلستان نیز گفت که از سرگیری مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان به صورت محدود از طریق خط ریلی انجام می‌شود و شامل عبور و مرور کامیون‌ها و تریلی های ترانزیت نمی‌شود.

به گفته وی پیگیری‌های لازم برای از سرگیری تردد کامیون و تریلی های ترانزیت در دستور کار مقامات بلندپایه و گمرکات ۲ کشور قرار دارد.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان، مرکز گمرکات این استان بوده و پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان زیرمجموعه آن است.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

از هشتم اسفند پارسال و پس از شیوع کرونا، صادرات از طریق پایانه اینچه برون به ترکمنستان متوقف شده بود.

عناوین برگزیده