تاریخ: ۰۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۱۳۴۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر زیرساخت ایمیدرو گفت:

افتتاح بازارچه مرزی دوغارون تا آذر ۹۹

می متالز - مدیر زیرساخت ایمیدرو گفت: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده و اجرای این برنامه در استان خراسان رضوی و کمک و همیاری استانداری، ارگان های دولتی، بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد، ترمینال گوهر سنگ بازارچه مرزی دوغارون در آذر ۹۹ راه اندازی می شود.
افتتاح بازارچه مرزی دوغارون تا آذر ۹۹

به گزارش می متالز، عباس رنجبر امروز در نشست کارگروه بازارچه گوهرسنگ های قیمتی مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: در دی ۹۸، کارگروه اجرایی به ریاست معاون طرح های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو تشکیل و پس از آن ۶ کمیته فعال شد. در کمیته اکتشاف و استخراج، فرآیند غربالگری برای اکتشاف اندیس ها و آنومالی های۱۰ استان توسط خانه معدن و با نظارت ایمیدرو پیگیری می شود.

وی افزود: متعاقب آن، برای محدودهای دارای چشم انداز مناسب با کمک بخش خصوصی، پروانه های اکتشاف صادر می شود. مدیر زیرساخت ایمیدرو با اشاره به تشکیل کمیته استراتژی برای توسعه گوهرسنگ ها گفت: تلاش فراوانی برای تهیه یک طرح جامع با حضور صاحبنظران و فعالان این صنعت اهتمام شد و به سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ کشور منجر شد.

وی گفت: در کمیته بازار، راه اندازی بازارچه های اصفهان و مشهد و نیز امکان سنجی بازارچه تهران انجام شد. رنجبر اظهار داشت: در کمیته اصلاح قوانین نیز معتقدیم، اگر قوانین دست و پاگیر برداشته شود، حدود ۴۵ درصد مسیر توسعه این بخش را باز کرده ایم.

 

فرصت مناسب معادن افغانستان

رنجبر گفت: پیش نویس کمیته مرجع و آزمایشگاه نیز در هفته آینده آماده می شود. وی افزود: ایجاد بازارچه مشهد و ترمینال گوهر سنگ دوغارون، فرصت مناسبی است تا از مواد معدنی افغانستان به ویژه معادن پنجشیر به عنوان کلکسیون سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی منطقه و تا حدی جهان برای تامین سنگ های خام بازارچه های استان ها و به تبع آن، فرآوری، تراش و ایجاد محصول و ارزش افزوده در داخل کشور استفاده شود.

 

پیگیری برای خارج کردن گوهرسنگ ها از ماده ۴

مدیر زیرساخت ایمیدرو بیان داشت: با پیگیری های دکتر غریب پور وسایر دستگاه ها، درصدد هستیم گوهرسنگ ها را از ذیل ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات به عنوان اجناس لوکس خارج شود. وی ادامه داد: در ایمیدرو با حمایت همه استان ها و ذینفعان، سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ را تدوین کردیم. بر اساس این سند، به سهم نیم درصد از ارزش بازار جهانی در سال ۱۴۰۵ (3.83 میلیارد دلار) و سهم یک درصدی در سال ۱۴۱۰ (9.77 میلیارد دلار) دست خواهیم یافت.

 

برنامه ۱۰ میلیارد دلار تا ۱۴۱۰

رنجبر با اشاره به ۵ استراتژی ایمیدرو در چشم انداز ۱۴۱۰ گفت: این استراتژی ها شامل اصلاح ساختار کلان صنعت، توسعه زیرساخت ها و بهبود محیط کسب و کار، توسعه مدیریت و منابع انسانی، توسعه بازار داخلی، منطقه ای و جهانی و توسعه منابع تامین سنگ خامو توسعه سرمایه گذاری و تولید است.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه های برگرفته از استراتژی ها در سال های 1400الی 1410 درکشور، قرار است سهم ایران در بازار این صنعت به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال 1410 افزایش یابد.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده