تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۱۳۴۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۳۰ اندیس (نشانه) معدنی در اصفهان شناسایی شد

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: تاکنون ۱۳۰ اندیس معدنی در این استان شناسایی شده است.
۱۳۰ اندیس (نشانه) معدنی در اصفهان شناسایی شد

۱۳۰ اندیس(نشانه) معدنی در اصفهان شناسایی شد

به گزارش می متالز، 'اندیس' یا نشانه معدنی، محدوده‌ای است که در آن آثار یک یا چند ماده معدنی صرف نظر از اقتصادی بودن آن، مشاهده شده باشد که در صورت اقتصادی بودن به آن معدن می‌گویند.

ایرج موفق روز چهارشنبه در جلسه ویدیو کنفرانس با حضور معاون وزیر و رییس سازمان ایمیدرو و استاندار خراسان که در باره سنگ‌های قیمتی برگزار شد، افزود: ظرفیت خوبی در معادن جاسپر، عقیق و کوارتز استان وجود دارد و برنامه‌ریزی برای شناسایی ظرفیت‌های نهفته بیشتر همچنان نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: بدنبال این هستیم تا بزودی بازارچه و مرکز داد و ستد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را در اصفهان فعال کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: در این بازارچه باید گواهینامه سنگ‌ها ارائه شود و بتوان این سنگ‌ها را بطور مستقیم بدست مصرف کننده رساند.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌های قیمتی جزو محصولات وارداتی محسوب می‌شوند، اضافه کرد: باید برای کاهش یا به صفر رساندن تعرفه واردات این نوع سنگ‌ها اقدام شود.

موفق گفت: هماهنگی بین بانک مرکزی، گمرک، شورای پول و اعتبار و کنسرسیوم برای تنظیم بازار و ساماندهی قیمت و تهیه شناسنامه سنگ‌های قیمتی زیر نظر آزمایشگاه‌های مورد تایید استاندارد  ضرورریست.

وی اظهار داشت: باید با دعوت از اساتید مطرح تراش این نوع سنگ‌ها، هنرمندان کشور را آموزش دهیم و تکنسین های خوبی در این رشته پرورش دهیم.

به گفته موفق، این کار با ارزش و مهمی است که باید مورد توجه جدی مسوولان قرار بگیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان ابراز امیدواری کرد که بزودی کشور ما بتواند سهم مناسبی از گردش مالی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی جهان را به خود اختصاص دهد که بطور قطع در این صورت ایجاد ثروت، ارزش افزوده و اشتغال را بدنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در ارگ جهان نمای اصفهان حدود یکهزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت به بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و در سرای گوهرمیدان امام علی(ع) سه هزار مترمربع فضا در سه طبقه به این امر اختصاص یافته است.

موفق بیان کرد: قرار است سرای گوهر به بخش تولید و ارگ جهان نما به بخش فروش این سنگ‌ها اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر حدود ۱۸ غرفه در ارگ جهان نما و حدود ۸۰ غرفه در سرای گوهر به این موضوع اختصاص یافته است.

سال گذشته ۳۵ فقره پروانه اکتشاف، ۲۹ فقره گواهی کشف و ۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری در بخش معدن استان اصفهان صادر و ۳۴.۱ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شد.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد و رتبه این استان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

جلسه ویدیو کنفرانس در باره سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و اقدامات استان اصفهان در راستای خروجی بازارچه این نوع سنگ‌ها با حضور معاون وزیر و رییس سازمان ایمیدرو و استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

قرار است بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در پنج نقطه کشور احداث شود که ۲ نقطه آن در اصفهان است.

عناوین برگزیده