تاریخ: ۰۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۱۱۳۷۴۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

قیمت خودرو در بازار متناسب با قیمت موثر دلار یا یورو است

می متالز - عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: نگرانی های تورمی خریداران خودرو و افزایش قیمت ارز دو عامل مهمی است که باعث شده قیمت خودرو در بازار آزاد با رشد روبرو شود.
قیمت خودرو در بازار متناسب با قیمت موثر دلار یا یورو است

به گزارش می متالز، امیرحسن کاکایی درباره چرایی افزایش قیمت خودرو در بازار و راهکارهایی که می‌توان برای جلوگیری از رشد قیمت ها اتخاذ کرد، خاطرنشان کرد: قیمت ارز بر نرخ تمام کالاهای سرمایه ای اثر گذاشته است و هر کالایی که زمانی در زمره کالاهای مصرفی بود اکنون به لیست کالاهای سرمایه ای خریداران اضافه شده است.

وی با بیان اینکه خودرو از سایر بخش‌های اقتصادی جدا نیست، افزود: طبیعی است که قیمت ارز در نوسان قیمت خودرو بسیار اثرگذار است و شاید بتوان گفت علت اصلی افزایش قیمت خودرو در مقطع فعلی، قیمت ارز است.

کاکایی تصریح کرد: قیمت تمام شده کالاهای سرمایه ای در حال افزایش است لذا باید در سیاست های پولی و مالی به نحوی حرکت کرد که قیمت ارز به ثبات برسد. 

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: موضوع دیگری که باعث شده قیمت خودرو در بازار سیر صعودی به خود بگیرد نگرانی های تورمی مردم است؛ از آنجا که قیمت تمام کالاها رو به افزایش است مردم برای حفظ ارزش نقدینگی خود سراغ بازار پرسود خودرو می‌روند. بنابراین تا زمانی که فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد باشد این بازار برای خریداران و واسطه ها جذاب است.

وی افزود: در دوسال گذشته اگر روند قیمت کالاها را در بازار بررسی کنیم مشاهده می‌ شود که قیمت متوسط در هر مقطع متناسب با قیمت موثر دلار یا یورو بوده است و به طور قطع این رویه ادامه خواهد داشت.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره اینکه در برخی مقاطع زمانی هیجانات وارد بازار خودرو شده است، یادآور شد: حذف قیمت از سایت های اینترنتی، فروش فوق‌العاده خودرو و لحاظ کردن بندهایی که محدودیت برای خرید خودرو از شرکت های خودروسازی ایجاد می کرد، باعث شد تا بازار با رکود روبرو شود و این اتفاق ها سبب شد که فروشنده ای در بازار خودرو نباشد.

این صاحبنظر صنعت خودرو گفت: با اتفاق هایی که مورد اشاره قرار گرفت، قیمت خودرو پایین نیامد و هم اکنون هم تنش موجود ظاهری است؛ اگر آن گونه که مقام های ارشد پولی و مالی عنوان کردند قیمت دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو هم در بازار تا حدودی افت خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر هفته آینده قیمت دلار پایین نیاید، صعود قیمت ها در تمام بازارهای سرمایه از جمله خودرو ادامه خواهد یافت، البته همین وضعیت در مورد مسکن و بورس هم مشاهده خواهد شد.

عناوین برگزیده