تاریخ: ۰۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۶
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۱۳۹۶۴
سرویس خبر : انرژی
بررسی بازار جهانی در هفته گذشته؛

تداوم صعود طلا و مس

می متالز - هفته‌ای که گذشت برای بازار جهانی با افت قیمت برای نفت و برخی فلزات همراه شد؛ به این ترتیب قیمت نفت برنت افتی معادل ۳ درصد را تجربه کرد و با دیگر به سطوح ۴۰ دلاری به ازای هر بشکه بازگشت.
تداوم صعود طلا و مس

به گزارش می متالز، این کاهش قیمت به دنبال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در ایالات متحده و چین و رشد نگرانی‌ها حول افزایش تولید نفت در آمریکا با وجود بالا بودن موجودی نفت کاهش رخ داد. در این میان برآوردها نشان می‌دهد چشم‌انداز اقتصاد جهانی در بهترین حالت می‌تواند همانند ماه گذشته باشد. ضمن آنکه انتظار می‌رود شدت رکود نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی عمیق‌تر باشد.

در این میان انتظار می‌رود برخی از تولیدکنندگانی که اقدام به کاهش تولیدات خود کرده بودند و عامل حمایت از بهای نفت شده بودند، تا پایان ماه جولای تولیدات خود را از سر بگیرند. از دیگر تحولات بازار نفت در هفته گذشته اما کاهش یک واحدی تعداد دکل‌های نفتی با وجود افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا بود.

شاخص مدعیان بیکاری که در دوران شیوع کرونا، در مرکز توجهات سرمایه‌گذاران قرار دارد، ۱.۴۸ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. اگرچه نسبت به آمار هفته گذشته کمتر بوده اما بیش از مقدار انتظاری ۱.۳ میلیون نفر است. این آمار نشان می‌دهد روند بهبود اقتصادی آمریکا، کند است. بر این اساس نوسان قیمت نفت خام در محدوده ۳۵ تا ۴۰ دلاری سناریوی محتمل کارشناسان بازار نفت است.

اما طلا به عنوان یک دارایی امن این هفته با رشد ۱.۶ درصدی همراه شد و در حال تلاش برای دستیابی به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. قیمت قراردادهای آتی طلا تا محدوده ۱۷۹۶ دلار افزایش پیدا کرد که بیشترین مقدار طی ۷.۵ سال اخیر است. در این میان تمایلات ریسک‌گریزی در بازار جهانی، سبب حفظ روند صعودی طلا شده است  اما  همزمان افزایش ارزش دلار، مانعی بر سر راه این دارایی امن است.

نگرانی از شدت گرفتن موج دوم شیوع ویروس کووید ۱۹ با افزایش شمار مبتلایان در آمریکا از عوامل حمایتی در بازار طلا به شمار می‌رود. در ایالت تگزاس به رغم آغاز برنامه بازگشایی کسب و کارها، افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان منجر به دستور فرماندار این ایالت برای توقف بخشی از روند بازگشایی شد. ادامه این نگرانی‌ها و افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ می‌تواند باعث اعمال مجدد قرنطینه و افزایش دوباره محدودیت‌های اجتماعی شود که آینده تقاضای بازار نفت را به شدت تهدید خواهد کرد. ضمن آنکه ذخایر طلا مؤسسه ای. پی. دی. آر گلدتراست نیز به عنوان بزرگترین صندوق با پشتوانه طلا درحال افزایش است.

در بازار مس نیز طی هفته گذشته شاهد رشد ۲.۲ درصدی قیمت بودیم. تحلیلگران مدعی‌اند روند صعودی قیمت مس ادامه خواهد یافت البته به شرطی که در کوتاه‌مدت با افزایش تقاضا مورد حمایت قرار گیرد. قیمت جهانی مس از اواسط ماه مارس و با کاهش میزان تولید این فلز در معادن و ثبات تقاضا در صنایع پایین دستی، عمدتا ناشی از شیوع کرونا روندی صعودی را آغاز کرده است.

«مازومدار» درباره تقاضای مس در آینده می‌گوید: با افزایش کاربرد روزمره وسایلی که در آن‌ها از مس استفاده می‌شود و کاهش نرخ تولید معادن بازار مس در ۵ سال آینده ممکن است مسیرهای مختلفی را طی کند. به این معنا که تقاضا در دراز مدت افزایش می‌یابد. با میل بیشتر مردم به استفاده از وسایل نقلیه برقی و میزان استفاده از مس در زیرساخت‌ها تقاضا رشد می‌کند.

 با چنین شرایطی ممکن است در ۳ تا ۵ سال آینده حجم تقاضا از عرضه پیشی‌ بگیرد. با این حال، او اضافه می‌کند شرکت‌های بزرگ معدن‌کار جهان مانند شرکت کودلکو شیلی و گلن‌کور بریتانیا با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که می‌تواند روند تولید، توسعه و گسترش میزان فعالیت آن‌ها را آرام‌تر کند.

در نگاهی گذرا طی هفته‌ای که گذشته، آلومینیوم با رشد ۱.۹ درصدی به حدود ۱۶۰۰ دلار بر هر تن رسید. سرب نیز با افزایش بهای ۰.۳ درصدی همراه شد. روی اما افتی معادل ۱.۶ درصد را ثبت کرد.

عناوین برگزیده