تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۱
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۱۴۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پایان یک امپراطوری و لشکرکشی توییتری به ملاصدرا

می متالز - پس از اعلام کاهش کارمزد کارگزاران حملاتی که عمدتا از اکانت های بی نام و نشان در فضای مجازی هدایت و سازماندهی می شود در تلاش هستند که وجهه رییس سازمان بورس را خدشه دار کنند و فریاد وااسفا برآورده اند که با توجه به کاهش کارمزد دیگر توسعه زیرساخت صرفه اقتصادی ندارد.
پایان یک امپراطوری و لشکرکشی توییتری به ملاصدرا

به گزارش می متالز، حال روز گذشته مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس به طور رسمی کاهش کارمزد  کارگزاران را ابلاغ کرد. این موضوع اما به مذاق بسیاری خوش نیامد کارگزارانی که تاکنون با وعده بازگشت کارمزد مشتریان با نقدینگی میلیاردی را جذب می کردند و به جای توسعه زیرساخت و بهبود کیفیت خدمات خود از این حربه برای درآمدزایی استفاده می کردند و مشتریان خرد در این میان قربانی می شدند، از این خبر بسیار برآشفته اند و از دیروز شاهد حملات در فضای ایسنتاگرام و تویتر به رییس سازمان بورس بودیم.

حملاتی که عمدتا از اکانت های بی نام و نشان هدایت و سازماندهی می شود وبلندگوی مدیرانی است که  امپراتوری خود را در معرض خطر می بینند مدیرانی که در این چند ساله به لطف وضعیت نابسامان به ثروت های کلان دست یافته اند و در برج های لوکس فرمانیه و پاسداران سکنی گزیده اند این وضعیت را بر نمی تابند و در تلاش هستند که وجهه قالیباف را خدشه دار کنند و فریاد وااسفا برآورده اند که با توجه به کاهش کارمزد دیگر توسعه زیرساخت  صرفه اقتصادی ندارد.

از سوی واریز مبلغ 30 درصد از کارمزد کارگزاران به صندوق توسعه بازار سرمایه، خبر خوبی است که خوشبینی به تداوم حرکت مثبت بورس را افزایش می دهد لیکن برخی این مصوبه را حرکتی انحصاری و به نفع دو کارگزاری می داند که بیشترین درصد بازار را در اختیار دارند.

همین مدیران در 2 سال اخیر به طور مکرر از عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به بازار های دیگر سخن می گفتند و لیکن با وجود پیش بینی حرکت نقدینگی به بورس از تقویت زیرساخت های معاملاتی خود طفره رفته اند و نتیجه آن وضع بلبشوی امروز است که سیستم معاملاتی یک کارگزار با حجم قابل توجهی از مشتریان آنلاین از دسترس خارج می شود.

چند روز پیش مدیر یکی از کارگزاران در پاسخ به یک مشتری که علی رغم وجود سهم در پرتفوی خود با خطای عدم وجود سهام مواجه شده بودند فرموده که من کارمند شما نیستم و اگر ناراضی هستید پرتفوی خود را به کارگزار دیگری انتقال دهید ، دقیقا و به دلیل چنین واکنش های غیر اخلاقی از سمت برخی مدیران لازم است که به امپراتوری آنان پایان داده شود.

بر اساس مصوبه نظارت بر بورس های سازمان بورس، سقف نرخ کارمزد خرید و فروش شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (با احتساب سهم شرکت رایان بورس)و شرکت های کارگزاری از معاملات«سهام» و حق تقدم سهام»به میزان20 درصد با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله کاهش یافت.

همچنین 30 درصد درآمد ناشی از کارمزد معاملات شرکت های  شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (با احتساب سهم شرکت رایان بورس) و شرکت های کارگزاری از معاملات «سهام» و حق تقدم سهام» به صورت روزانه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی کسر و به حساب صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار واریز خواهد شد.

منبع: نبض بورس
عناوین برگزیده