تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۱۴۰۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهام‌داران سهم‌های رشد یافته را بفروشند و سهم‌های جدید بخرند؛ روند کلی بازار مثبت است

می متالز - مدیر عامل واسپاری صنعت نفت آیندگان گفت: سهامدارانی که سهم‌هایشان مقداری رشد داشته‌اند سهم‌هایشان را بفروشند و سهام‌های جدید بخرند، اما روند کلی بازار با توجه به شرایط کنونی و متغیرهای کلان اقتصادی و سیاست‌های دولت مثبت به نظر می‌آید.
سهام‌داران سهم‌های رشد یافته را بفروشند و سهم‌های جدید بخرند؛ روند کلی بازار مثبت است

به گزارش می متالز، حسین سیلسپور در تحلیل بازار روز یکشنبه (هشتم تیرماه) به روند بورس امروز گفت: شاخص در روزهای گذشته رشد خوبی را تجربه کرد و به مرز روانی یک و نیم میلیون واحد رسیده است.

وی افزود: بسیاری از تحلیلگران و تکنیکالیست‌ها مرز روانی یک و نیم میلیونی را مرز مهمی می‌دانند، هم‌اکنون  شاخص به مقاومت خورده است و امروز نیز یک بخشی از فشار عرضه ای که سهم ها با فشار فروش روبه‌رو شد به دلیل همین مقاومت روانی یک و نیم میلیون واحد بود

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت آیندگان ادامه داد: شاخص به راحتی از یک میلیون و سیصد به یک میلیون و پانصد رسید و شاخص با توجه به قیمت دلاری که در بازار در حال تغییر بود و افزایشی که قیمت دلار می‌دید به راحتی توانست به یک ونیم میلیون واحد برسد، اما روی این مرز روانی یک و نیم میلیون واحد شاخص یک مقداری باید دست به دست شود و وضع پرتفوی‌ها اصلاح شود.

سیلسپور گفت: سهامدارانی که سهم‌هایشان مقداری رشد داشته‌اند سهم‌هایشان را بفروشند و سهام‌های جدید بخرند، اما روند کلی بازار با توجه به شرایط کنونی و متغیرهای کلان اقتصادی و سیاست‌های دولت مثبت به نظر می‌آید. اگر هم جایی عرضه‌ای در بازار مشاهده می‌شود مقطعی بوده و بعد از چند روز که سهم‌ها جابه جا شود و پول در بازار و صنایع مختلف به گردش درآید، دوباره بازار روند مثبتی که داشت را دنبال می‌کند.

وی افزود: مرز روانی یک و نیم میلیون واحد مرز مهمی است، در اینجا معاملات باید یک مقداری تثبیت بشود روی یک و نیم میلیون و بعد از آن شاهد رشد بازار باشیم.

موفقیت دولت در افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در میان مردم

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت تصریح کرد: مجموعه‌ای از موارد وجود دارد که برای بازار امروز خیلی اهمیت یافت و آن ارزش معاملات خرد امروز بود که به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسید که یک رقم بی سابقه بود و نشان دهنده اقبال بازار سرمایه است، همچنین رویکردی که سیاس‌ های دولت داشته و مردم را وارد بازار سرمایه کرده است نشان‌دهنده موفقیت‌های سیاست‌های دولت بوده که توانسته است ضریب نفوذ بازار سرمایه را بین مردم افزایش دهد که در نتیجه آن حجم معاملات به ۲۶ هزار میلیارد تومان برسد.

سیلیسپور بحث عرضه سهام دولت را یکی از موضوع‌های قابل اهمیت برای بازار و سهامداران و تحلیلگران بازار برشمرد و گفت: دولت در صندوق دارا یکم و دوم تعدادی سهم مانند سهام شرکت‌های فولاد و پالایشی‌ها را عرضه کرده است، با توجه به تجربه‌ای که در دارا یکم اتفاق افتاد و سهم‌هایی که در پرتفوی دارا یکم بودند افزایش خیلی خوبی را تجربه کردند.

وی افزود: هم‌اکنون شماری از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند با توجه به اینکه این سهمها عرضه می‌شوند با اقبال فعالان بازار سرمایه روبه‌رو می‌شود و و با توجه به اینکه عرضه دارا دوم نزدیک است افزایش نسبتاٌ خوبی را در آنها شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت با اشاره به اهمیت سیاست‌های دولت و بحث ضریب نفوذ، گفت: بحث سهام عدالت و سیاست‌های دولت منتج به این شد که حجم سهامداران بازار سرمایه به شدت افزایش یابد، به‌طوری که می‌بینیم روزانه در کارگزاری‌ها تعداد زیادی از مردم وارد بازار سرمایه می شوند.

سیلیسپور تصریح کرد: این ضریب نفوذ منجر به این شده است که بحث تقاضا در بازار سرمایه به شدت افزایش یابد و پول‌های سرگردان مردم و راکد در سیستم بانکی وارد بازار بشود و به تولید اختصاص یابد، این اقدام بزرگی بود و سبب وقوع تغییر پارادایم در وضع سرمایه‌گذاری کشور شد.

 مردم تصمیم گرفته‌‌اند پول‌های اضافه را وارد بازار سرمایه کنند

وی گفت: تاکنون مردم هر ساله پول‌های اضافه خود را صرف خرید ملک و سرمایه گذاری می‌کردند، اما از این پس ما شاهد تفکری در شیوه سرمایه‌گذاری مردم هستیم به این صورت که خرید و فروش سهام جایگزین خرید ملک یا گاه خرید خودرو شده است.

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت عنوان کرد: مردم تصمیم گرفته‌اند پول‌های اضافه را وارد بازار سرمایه کنند و ما شاهد حجم زیادی از پول هستیم که وارد بازار شده و این اتفاق مثبتی است زیرا به جای اینکه به افزایش قیمت‌ها دامن زند این پول در اختیار شرکت‌ها قرار می گیرد و شرکت‌ها می توانند پروژه‌های خود را تامین مالی کنند و به رشد و شکوفایی برسند که این اقدامی بزرگی بوده است.

سیلیسپور تصریح کرد: موضوع بعدی قابل اهمیت برای بازار سرمایه بحث قیمت دلار است، طی روزهای گذشته با توجه به اینکه یکی از بازارهای موازی بازار سرمایه، بازار دلار  بوده است.

وی افزود: با توجه به رشدی که این بازار داشته است، بازار سرمایه مورد اقبال واقع شد و حجم زیادی از پول برای اینکه خودش را مصون کند در برابر کاهش ارزش وارد بازار سرمایه شد تا تبدیل به دارایی بشود و این موضوع به بازار کمک کرد و از این ببعد یکی از سیگنال هایی که می تواند وضع بازار را مشخص کند قیمت دلار است.

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت گفت: سهم‌هایی که بیشتر محصولاتشان صادراتی بود و ارزش‌گذاری آنها بر اساس دلار بود به‌تازگی مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفته است.

سیلیسپور افزود: بحث سیاست‌های دولت در بحث سهام عدالت را از دیگر موارد قابل بررسی دانست و گفت: بخشی از سهام عدالت آزاد شد و خیلی از افراد روش مستقیم را انتخاب کردند و مدیریت سهامداری را در دست گرفتند و وارد بازار سرمایه شدند که بی‌شک برخوردشان با بازار سرمایه بیش از گذشته خواهد بود و این اتفاق مثبتی است و منتج به این می شود که مردم وارد بازار سرمایه شوند.

وی تاکید کرد: سیاست‌هایی که از این پس دولت در زمینه سهام عدالت می‌گیرد حائز اهمیت است و روی بازار سرمایه تاثیر زیادی دارد دارد زیرا سهم های سهام عدالت سهم های بسیار بزرگی هستند و وضع آنها نسبت به سهم‌های دیگر خیلی بهتر است

سهام عدالت مروج فرهنگ سهام‌داری و ماندن در بازار سرمایه است

مدیرعامل واسپاری صنعت نفت گفت: سهام عدالت ترکیبی از سهم‌های بسیار بزرگ و بنیادی بازار هستند که ارزش خیلی خوبی دارند و سیاست‌های دولت می تواند مردم را به سمت یادگیری فرهنگ سهامداری و ماندن در بازار سرمایه سوق دهد.

سیلیسپور عنوان کرد: تغییر پارادایم فکری موضوع بسیار مهم رخ داده در بازار سرمایه است و این تغییر نگاهی است که سیاست‌گذاران در بازار سرمایه داشته اند؛ امروزه بازار سرمایه مانند گذشته که چنین تفکری بود که یک عده‌ای نشسته اند و در حال سوداگری هستند نیست و تبدیل به محل تزریق منابع جدید به تولید شده است و این اقدام بزرگی بود که تیم اقتصادی کنونی توانستند این را میان مردم جا بندازند و نتیجه آن هم در سال‌های آینده و در تولید کشور مشخص می‌شود.

عناوین برگزیده