تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۱۴۰۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جلسه مهم تعیین قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در وزارت صمت/ چالش تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد همزمان با اصلاح روش‌های تنظیم بازار فولاد توسط وزارت صمت!

می متالز - امروز (دوشنبه نُهم تیر)، جلسه مهم تعیین ضرایب قیمتی زنجیره فولاد (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) در وزارت صمت برگزار می‌شود. مباحث و درخواست‌های مطرح شده برای تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد، چالشی است که در ماه‌های گذشته مجددا بروز کرده و این چالش در حالی ادامه دارد که اخیراً با واقعی شدن قیمت فولاد در بورس کالا و اصلاح روش‌های تنظیم بازار فولاد، امیدها به توزان زنجیره فولاد و توسعه تمام حلقه‌های این زنجیره بیشتر شده است.
جلسه مهم تعیین قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در وزارت صمت/ چالش تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد همزمان با اصلاح روش‌های تنظیم بازار فولاد توسط وزارت صمت!

به گزارش می متالز، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و فولادسازان بزرگ کشور، همگی مخالفت خود را با تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد به صراحت اعلام کرده‌اند.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امروز با اشاره به پیشینه چالش تعیین قیمت محصولات سنگ آهن، اظهار داشت: معاونت محترم معدنی وزارت صمت با توجه به مسوولیت سازمانی خود در امور معادن و صنایع معدنی به خوبی از تبعات تغییر ضرایب زنجیره فولاد به نفع هر یک از حلقه‌های زنجیره که اعتراض حلقه‌های بعدی را به همراه دارد مطلع‌اند و قطعا در تصمیمات خود به دو اصل «کارشناسی و بی‌طرفی» توجه خواهند داشت.

سبحانی افزود: با حضور جناب مدرس خیابانی در وزارت صمت و منطقی شدن مبنای تعیین قیمت پایه شمش فولادی در بورس و تعیین قیمت نهایی در فرایند رقابتی بورس و روند اصلاح قیمت شمش، قیمت سنگ آهن نیز به تبع آن تعدیل می‌گردد و بدین ترتیب انتظارات قیمتی تولیدکنندگان سنگ آهن بدون تغییر در ضرایب قیمتی برآورده می‌شود.

 

نامه مهم انجمن فولاد به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز طی نامه‌ مهمی به دکتر اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت، که امروز منتشر شد، تأکید کرده است که نسبت‌های تعیین‌شده برای مصحولات سنگ آهن (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی)، «عادلانه، کارشناسی‌شده و مبتنی بر نسبت‌های خالص جهانی است و هر گونه تغییر در این ضرایب، قیمت‌های کل زنجیره فولاد را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت فولاد می‌گردد که قطعا مطلوب و موردنظر آن وزارتخانه نیست».

سید رسول خیلفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز طی گفت‌وگویی اظهار داشت: در شرایط فعلی، موضوع تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد یک بحث انحرافی و غیرلازم است و وزارت صمت باید وقت خود را صرف حمایت از توسعه معدنی کند.

 

مخالفت فولادسازان با تعدیل ضرایب قیمتی زنجیره فولاد

مهندس حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، نیز پیشتر عنوان کرده بود: با افزایش ضرایب قیمتی محصولات سنگ آهن مخالفیم وشرایط فعلی بایستی حفظ شود. کنترل شدید قیمت شمش فولادی و اسلب می‌طلبد که قیمت سنگ آهن هم کنترل شود.

کسری غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان نیز پیشتر گفته بود: ما شدیداً با افزایش ضرایب قیمتی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی مخالفیم. با افزایش قیمت شمش فولادی، قیمت محصولات سنگ آهن نیز افزایش می‌یابد و دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد. ما در مجتمع فولاد خراسان به زودی به جمع تولیدکنندگان کنسانتره خواهیم پیوست، اما آنچه که صلاح مجموعه‌های فولادسازی است و زنجیره فولاد را به هم نمی‌ریزد باید بیان گردد. در حال حاضر معتقدم در صورتی که قیاسی کارشناسی و فنی در خصوص حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته بین دو‌مجموعه فولادسازان ‌و کنسانتره و گندله‌سازان صورت پذیرد خواهیم دید که بازگشت سرمایه در مجموعه‌های معدنی بسیار سریع‌تر از فولادسازان است که این نشان از عدم توازن در زنجیره فولاد دارد و لذا نیاز به بازنگری در این موضوع وجود دارد.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده