تاریخ: ۰۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۵
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۱۱۴۲۰۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
یوسفی انتقاد کرد:

گرانی ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در دو سال اخیر؛ افزایش ساخت‌وساز و تقویت قدرت مالی خریداران راه کار بهبود بازار

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه قیمت مسکن در دو سال اخیر حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: قیمت مسکن در شرایط کنونی به صورت لجام گسیخته افزایش یافته و این روند صعودی قیمت ها هیچ مبنای اقتصادی ندارد.
گرانی ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در دو سال اخیر؛ افزایش ساخت‌وساز و تقویت قدرت مالی خریداران راه کار بهبود بازار

مجتبی یوسفی

به گزارش می متالز، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت آشفته بازار مسکن به ویژه حوزه اجاره، گفت: دولت در هفت سال اخیر هیچ سیاست مدونی برای بازار مسکن نداشته و طرح های دولت از جمله مسکن اجتماعی، طرح اقدام ملی مسکن و طرح صندوق ودیعه مسکن هیچ کدام عملیاتی نشده و تنها در حد شعار باقی مانده است.

 

مشکلات بازار مسکن با گفتاردرمانی رفع نخواهد شد

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکلات بازار مسکن با گفتاردرمانی رفع نخواهد شد، افزود: قیمت مسکن در شرایط کنونی به صورت لجام گسیخته افزایش یافته و این روند صعودی قیمت ها هیچ مبنای اقتصادی ندارد، در گذشته قیمت مسکن چند سال یک بار افزایش می یافت و پس از آن بازار وارد وضعیت رکودی می شد، اما در دو سال اخیر، قیمت ها به صورت مداوم در حال افزایش است.

 

قیمت مسکن در دو سال اخیر حدود 200 درصد افزایش یافته است

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در دو سال اخیر حدود 200 درصد افزایش یافته است، گفت: در شرایط کنونی شاهد هستیم که مسکنی که تا سال گذشته متری 10 تا 15 میلیون تومان به فروش می رسید، در وضعیت فعلی با قیمتی حدود 25 میلیون تومان عرضه می شود.

 

ضرورت افزایش ساخت و ساز برای ساماندهی بازار مسکن

یوسفی بر ضرورت افزایش تولید مسکن برای ساماندهی بازار تأکید کرد و افزود: بر اساس آمارها کشور سالانه به حدود 900 هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد، اما در این وضعیت سالانه تنها حدود 300 هزار واحد مسکونی ساخته می شود که این مسئله موجب بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا در بازار شده است، از این رو دولت باید با برنامه ریزی مدون و گسترده نیازهای عقب مانده و نیازهای کنونی بازار را جبران کند.

 

حمایت از انبوه سازان و شرکت های تخصصی تولید مسکن باید در دستور کار دولت قرار گیرد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: حمایت از انبوه سازان و شرکت های تخصصی تولید مسکن باید در دستور کار دولت قرار گیرد، زیرا مساکن تولیدی این شرکت ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، همچنین چون آن ها به صورت انبوه اقدام به تولید مسکن می کنند، قیمت تمام شده تولید مسکن کاهش خواهد یافت، از این رو دولت باید برای ورود این شرکت ها به بازار تولید مسکن مشوق های مالی از جمله ارائه تسهیلات در نظر بگیرد.

 

اهمیت افزایش قدرت مالی خریداران مسکن از طریق افزایش سقف تسهیلات

وی گفت: یکی دیگر از راه کارها برای بهبود بازار مسکن، افزایش قدرت خرید خریداران مسکن از طریق افزایش سقف تسهیلات است، در بسیاری از کشورها، بانک ها 80 تا 90 درصد از قیمت مسکن را تسهیلات می دهند، اما در کشورمان مجموع تسهیلات خرید، 20 درصد از قیمت مسکن را پوشش نمی دهد.

عناوین برگزیده