تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۴۷۲
کد خبر: ۱۱۴۲۵۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
راهبرد بزرگ‌ترین فولادساز جهان در روزگار کرونا

آرسلورمیتال اموال خود را می‌فروشد

می متالز - شرکت آرسلورمیتال در حال ارزیابی فروش احتمالی دارایی‌های زیرساختی خود در کانادا است، جایی که بزرگ‌ترین و سودآورترین فعالیت سنگ‌ آهن را برای این شرکت به همراه داشته است.
آرسلورمیتال اموال خود را می‌فروشد

به گزارش می متالز، آرسلورمیتال در نظر دارد برای کاهش بدهی‌ها و تقویت ترازنامه خود برخی از دارایی‌هایی این شرکت را بفروشد. شرکت آرسلورمیتال، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان یک شرکت چند ملیتی - هندی است که دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ مستقر است. در پی شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، فعالیت‌های ساختمانی و تولید خودرو کاهش ‌یافته است و این موضوع باعث شد تا شرکت آرسلور میتال با افت شدید تقاضا روبه‌رو شود. به همین خاطر به‌تازگی با فروش سهام و اوراق قابل‌تبدیل توانسته است ۲ میلیارد دلار جذب کند.

منابع آگاه به فایننشال تایمز گفتند برخی از دارایی‌هایی که این شرکت ممکن است در فهرست فروش قرار دهد شامل راه‌آهن به طول ۴۲۰ کیلومتر است که سالانه ۲۴ میلیون تن سنگ‌آهن معدن مونت رایت در شمال کبک را جابه‌جا می‌کند.

این در حالی است که شرکت آرسلورمیتال قادر است دارایی‌های خود ازجمله راه‌آهن و بندر را حفظ کند و با فروش کل زیرساخت‌ها یا بخشی از سهمی که در آن دارد، این شرکت را در رسیدن به هدف خود برای کاهش بدهی خالص به ۷ میلیارد دلار از ۵/ ۹ میلیارد دلار کمک کند. مقامات بانکی اظهار کردند، این دارایی‌ها به سرمایه‌گذاران زیرساخت یا صندوق‌های بازنشستگی کانادا واگذار می‌شوند، چراکه آنها به دنبال سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت با بازده ثابت هستند. بر اساس گزارش سالانه آرسلور میتال، عمر معدن مونت رایت ۳۴ سال است.

هنگامی ‌که شرکت معدنی و بازرگانی سوئیسی «گلنکور»، چهار سال پیش کسب‌وکار حمل‌ونقل زغال‌سنگ خود در استرالیا را فروخت، تقریبا ۹۰۰ میلیون دلار به دست آورد.

این راه‌آهن که در سال ۱۹۶۰ میلادی برای حمل سنگ‌آهن شرکت معدن کبک کارتیه به یک ترمینال در شهر پورت کارتیه ساخته شد، در کنار زیرساخت‌های دیگر، زیرنظر یک شرکت تابعه که ۷۰۰ کارمند عادی دارد، اداره می‌شود. این خط راه‌آهن ۳۰ موتور، حدود ۲۹۰۰ واگن و پنج قطار خالی  دارد که هرروز در یک سفر رفت‌وبرگشت به معدن که ۳۵ ساعت طول می‌کشد در حال فعالیت است. شرکت آرسلور میتال ۱۵ درصد از سهام عملیات سنگ‌آهن کانادا را در سال ۲۰۱۳ به یک کنسرسیوم متشکل از شرکت فولادسازی پوسکو کره جنوبی و شرکت چاینا استیل به قیمت ۱/ ۱ میلیارد دلار فروخت. دارایی‌های زیرساخت نیز بخشی از این معامله بودند. صنعت فولاد در خارج از چین به خاطر اقدامات انجام‌شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به‌شدت ضربه خورده است.

در اروپا، تولیدکنندگان فولاد تولیدات خود را کاهش داده‌اند و خطوط تولید کارخانه‌ها به حالت تعلیق درآمده است. این در حالی است که در ماه جاری مدیران ارشد این صنعت در نامه‌ای سرگشاده هشدار دادند که ادامه بقای این صنعت در معرض خطر جدی قرار گرفته است مگر اینکه اتحادیه اروپا محدودیت‌های تجاری بر واردات را تقویت کند. شرکت آرسلور میتال نیز مانند بسیاری از رقبا، تولید تعدادی از کارخانه‌های خود در این قاره را کاهش داده است. به خاطر کاهش تقاضای صنایع خودرویی و رقابت با واردات ارزان‌قیمت این کالا، به تولیدکنندگان فولاد در اروپا ضربه سختی وارد شده است. سنگ‌آهن عنصر اصلی موردنیاز برای ساخت فولاد است  و به دنبال بسته شدن معادن در برزیل و تقاضای شدید صنعت فولاد چین، قیمت‌ آن رو به رشد است.

این گروه هندی برای واحدهای اصلی اروپایی خود که در انگلستان و هلند مستقر هستند، از دولت تقاضای کمک مالی دولتی کرده است. کارگران کارخانه هلند تقریبا پس از سه دهه برای اولین مرتبه در برابر برنامه کاهش مشاغل، اعتصاب کردند.

گفته می‌شود این تولیدکننده فولاد در حال بررسی فروش سایر دارایی‌های سنگ‌آهن خود، واقع در برزیل و لیبریا است.

شرکت آرسلورمیتال در ایالات‌متحده، مکزیک، بوسنی، اوکراین و قزاقستان نیز فعالیت می‌کند.

عناوین برگزیده