تاریخ: ۰۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تقویت «سفارس» با حضور سیمان تامین در بازار سرمایه/ عرضه اولیه بزرگ‌ترین هلدینگ سیمانی در راستای عمق‌بخشی به بورس است

می متالز - درحالی ۳۰درصد از بازار تولید و فروش سیمان کشور در دست شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین است که بورسی شدن این هلدینگ بعنوان قطب اصلی راهبری صنعت سیمان در کشور سبب تقویت جایگاه صنعت سیمان در بازار سرمایه خواهد شد
تقویت «سفارس» با حضور سیمان تامین در بازار سرمایه/ عرضه اولیه بزرگ‌ترین هلدینگ سیمانی در راستای عمق‌بخشی به بورس است

به گزارش می متالز، در آستانه عرضه اولیه 15 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین با نماد «سیتا» در بازار سرمایه، رضا هوشیاری مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان بعنوان یکی از اصلی ترین شرکت های زیرمجموعه «سیتا» طی یک نشست خبری به تبین وضعیت «سفارس» پس از بورسی شدن «سیتا» پرداخت.

هوشیاری در ابتدا با تاکید بر نقش اصلی هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در بازار سیمان کشور گفت: سفارس جز قدیمی ترین شرکت سیمانی است که تاریچه شکل گیری آن به سال 1329 بازمی گردد و در حال حاضر هلدینگ تخصصی صنعت سیمان است و هم اکنون  12 شرکت سیمانی تحت مدیریت شرکت سیمان فارس و خوزستان بوده که در کل با 5 شرکت سیمانی دیگر، همه تحت سهامداری سمان تامین هستند.

جایگاه سیمان تامین در دنیا

وی با شاره به جایگاه ایران در تولید سیمان در دنیا گفت: ایران با حدود 85 تا 90 میلیون تن ظرفیت تولید، هفتمین کشور تولیدکننده سیمان در جهان است و در این حالیست که شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین به تنهایی رتبه چهاردهم جهان و سیمان فارس و خوزستان رتبه پانزدهم دنیا را در زمینه تولید سیمان دارد.

سیمان تامین بازیگر اصلی صنعت سیمان در داخل کشور

وی در خصصوص مزیت منحصربفرد شرکت سیمان تامین گفت: به لحاظ پراکندگی مجتمع های تولیدی در سراسر کشور، سیمان فارس و خوزستان و به طبع آن سیمان تامین دارای موقعیت منحصربفردی است که در گستره کل ایران پخش است و بازیگر اصلی سیمان در بازار داخلی کشور محسوب می شود. همچنین در حوزه صادرات نیز کارخانجات نزدیک به مرزهای شرقی، غربی، شمالی، امور مربوط به انتقال سیمان را پوشش می دهند. در  واقع «سفارس» و «سیتا» بزرگترین و تخصصی ترین هلدینگ سیمانی کشور هستند که در رنکینگ جهانی همیشه جز 20 شرکت اول سیمانی جهان بوده و رقیب سرسختی برای هلدینگ های بزرگ سیمانی دنیا به حساب می آیند.

وی در مورد سودآوری سیمان فارس و خوزستان در سال 98 نیز گفت: خوشبختانه سودآوری «سفارس» در سال قبل با رشد چهار برابری روبرو شد که در مجمع هفته آینده در مورد تقسیم سود تصمیم گیری خواهد شد.

حضور «سیتا» در بورس سبب افزایش جذابیت سهام «سفارس» خواهد شد

مدیرعامل سیمان فارس و خوزستان در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص تاثیر عرضه اولیه سهام سیمان تامین در بورس بر شرکتهای بالادستی و پایین دستی گفت: به نظر می رسد این عرضه از دو جهت بر شرکت ها تاثیر بگذارد، یکی تاثیر بر شستا و دیگری تاثیر بر سفارس. تاثیری که روی شستا می گذارد شفاف تر شدن پرتفوی شستا را به همراه خواهد داشت. تاثیر و ورود «سیتا» به بورس بر روی «سفارس» را اینگونه می توان تشریح کرد که با حضور بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور در بازار سرمایه و سهامداری بیش از سه میلیون نفر، جذابیت صنعت سیمان در بازار سرمایه بالاتر رفته و جنبه مردمی این گروه افزایش خواهد یافت. در نتیجه ورود سیمان تامین به بورس سبب تقویت جایگاه صنعت سیمان خواهد شد.

بورسی شدن سیمان تامین موجب تقویت عقبه اجتماعی جهت تعادل بخشی به نرخ سیمان خواهد شد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که حضور «سیتا» در بورس تا چه میزان می تواند در تعادل بخشی به نرخ سیمان موثر واقع شود، گفت: قطعنا زمانی که سه میلیون نفر سهامدار یک شرکت بزرگ و موثر در صنعت سیمان باشند، قدرت چانه زنی این شرکت در برابر دولت برای تعادل بخشی به نرخ های سیمان را افزایش می دهد.

جهش ارزش پرتفوی «سفارس» با عرضه اولیه قریب الوقوع سیمان آبیک

هوشیاری همچنین در مورد تاثیر عرضه اولیه سیمان آبیک بر پرتفوی «سیتا» و «سفارس» در بورس گفت: مقدمات ورود سیمان آبیک به بورس انجام شده و پیش بینی می شود تا سه یا چهار ماه آینده سهام این شرکت نیز در بازار سرمایه عرضه شود. گفتنی است سیمان آبیک بالغ بر 4.5 میلیون تن تولید سیمان دارد که بزرگترین واحد تولید سیمان در غرب آسیا محسوب می شود. قابل ذکر است که قیمت تمام شده هر سهم سیمان آبیک برای «سفارس» و «سیتا» 100 تومان است که در صورت عرضه در بورس با قیمت های فعلی رقبا، سبب جهش ارزش پرتفوی این دو شرکت خواهد شد. همچنین یکی از اصلی ترین چالش های سیمان آبیک، وام ارزی این شرکت بود که در سال گذشته این وام به ریالی تبدیل شد و شاهد سودآور شدن این شرکت بای دو سال متوالی هستیم.

العماره، مزیت رقابتی «سیتا» در بازار منطقه ای سیمان

مدیرعامل سیمان فارس و خوزستان در ادامه به شرکت خارجی العماره اشاره کرد و گفت: این شرکت که در کشور عراق احداث شده، سهامش تماما متعلق به سیمان تامین بوده و از ابتدای سال جاری به تولید انبوه رسیده است. وی با اشاره به رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی و ظرفیت مازاد تولید سیمان در کشور گفت: تاسیس این شرکت خارجی سبب شده تا ما حجم وسیعی از کلینکر را برای تولید سیمان به کشور عراق منتقل کنیم که سبب کاهش فشار عرضه سیمان در داخل کشور خواهد شد. گفتنی است تا شعاع 200 کیلومتری این شرکت در عراق هیچ شرکت تولیدکننده سیمان وجود ندارد  و تمام تولیدات العماره در بازار عراق به راحتی به فروش می رسد.

سهم سیمان در قیمت تمام شده ساختمان 0.4 درصد است

مدیرعامل «سفارس» با اشاره به مازاد تولید سیمان در کشور گفت: در حال حاضر هر کیلو سیمان در کشور 200 تومان قیمت می خورد که حتی ضایعات پلاستیک نیز بیش از این قیمت دارند. اما باید توجه داشت که ما با تولید و فروش سیمان در حقیقت خاک و آب و انرژی کشورمان را می فروشیم. بنابراین جایگاه قیمتی سیمان اصلا منصفانه نیست و تنها راه برون رفت از این وضعیت ، توسعه بازار صادراتی است که احداث کارخانه های بروز مرزی تولید سیمان در ادانه این استراتژی بوده است. اما باید توجه داشت که سهم سیمان در قیمت هر متر مربع ساختمان زیر یک درصد است.

فروش آب و خاک کشور با بهای ناچیز در قالب تولید کلینکر

وی در مورد میزان صادرات سیمان و کلینکر در کشور گفت: امسال نسبت صارات سیمان و کلینکر عوض شده و کفه وزنی صادرات کلینکر سنگین تر شده است و دلیل این موضوع، قیمت بسیار پایین تولید کلینکر در کشور است. هوشیاری در این باره افزود: این قیمت پایین کلینکر سبب شده تا بسیاری از کشورهای منطقه کوره های خود را خاموش کرده و برای تولید سیمان به سراغ خرید کلینکر از ایران بیایند اما در حقیقت در پشت تولید کلینکر، میزان زیادی انرژی و خاک کشور صادر می شود.

بازار سیمان افغانستان در دست سیمان تامین

مدیرعامل «سفارس» ضمن اشاره به سایر بازارهای هدف صادراتی گفت: یکی از مقاصد اصلی صادرات سیمان، افغانستان است که خوشبختانه سیمان تامین بعنوان بازیگر اصلی در بازار سیمان این کشور نقش بازی می کند. سیمان قائن که تماما متعلق به سیمان تامین است، وظیفه اصلی صاردات سیمان به افغانستان را بر عهده دارد. البته ناگفته نماند که امور صادرات به کشورهای آفریقایی  و حاشیه خلیج فارس نیز بر عهده شرکت سیمان فارس و خوزستان است که هم بصورت فله و هم بصورت کیسه صادرات انجام می شود.

بازار نوظهور چین به مقاصد صادراتی سیمان کشور افزوده شد

هوشیاری در پایان ضمن تاکید بر استراتژی کاهش فشار عرضه سیمان در داخل کشور گفت: خوشبختانه از سال گذشته، بازار هدف چین نیز به مقاصد صادراتی ما افزوده شده است که دو میلیارد تن تولید سیمان جهان در این کشور انجام می شود و چین از سال گذشته خریدار کلینکر ایران شده است.

عناوین برگزیده