تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۱۱۴۵۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مجلس:

مدیران معادن بافق ۲ درصد عوارض را پرداخت کنند

می متالز - نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران معادن شهرستان بافق باید علاوه بر پرداخت ۲ درصد عوارض فروش تولیدات معدنی، سهمیه کمک به روستاها، بهداشت و درمان مناطق محروم و جاده سازی را نیز پرداخت کنند.
مدیران معادن بافق ۲ درصد عوارض را پرداخت کنند

نماینده مجلس: مدیران معادن بافق ۲ درصد عوارض را پرداخت کنند

به گزارش می متالز، تنها شرکت سنگ آهن مرکزی ایران - بافق است که عوارض قانونی ۲ درصد را به موقع می پردازد و مسوولان معادن دیگر بعضا پرداخت نمی‌کنند و برخی هم به صورت نامنظم این کار را انجام می دهند.

محمدرضا صباغیان بافقی روز چهارشنبه در بافق اظهار کرد: بدون‌شک پرداخت عوارض ناشی از فعالیت‌های معدنی که حق قانونی مردم منطقه است می‌تواند نقش بسزایی در رفع محرومیت،توسعه و عمران این شهرستان داشته باشد.

نماینده مردم شهرستان های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز (با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت)  در مجلس شورای اسلامی پرداخت عوارض را به عنوان یکی از درآمدهای پایدار شهرداری و دهیاری‌ها و تاثیرگذار در توسعه زیرساخت های شهری و روستایی خواند و افزود: توسعه زیرساخت‌های مناطق شهری و روستاها با پرداخت به موقع عوارض ممکن می شود.

وی، پرداخت به‌ موقع عوارض فروش محصولات معدنی و حق آلایندگی را حرکتی به‌ سوی تأمین هزینه‌های مرتبط با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و خدماتی شهرستان اعلام کرد و گفت: عوارض معادن از جمله درآمدهایی است که دریافت آن موجب افزایش منابع درآمدی شهرداری و دهیاری‌ها و موجب خدمات‌رسانی هرچه بیشتر به مردم منطقه می‌شود.

به گفته صباغیان بافقی شهرداری نهادی عمومی است، بودجه آن به‌طور مستقیم از طریق ارائه خدمات به شهروندان و دریافت عوارض به ویژه ۲ درصد عوارض فروش محصولات معدنی حاصل می شود.

وی بیان کرد: تأمین امکانات رفاهی در توسعه و عمران و آبادانی شهر، بهبود وضعیت ترافیک،  تأمین فضای سبز، احداث و تجهیز پارک‌های محله‌ای، بهبود وضعیت معابر درون‌شهری و ارائه خدمات فرهنگی و ورزشی از جمله وظایف این دستگاه است که اجرای آن تنها با تعامل شهروندان و پرداخت عوارض معادن و نوسازی و بهای خدمات شهری محقق می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان یزد همچنین افزود: از آنجا که نگاه در اقتصاد مقاومتی  و جهش تولید توجه به ظرفیت‌های داخلی است باید از این ظرفیت در بخش معدن به نحو مطلوب استفاده و از آن ‌در رشد اقتصادی جامعه استفاده شود.

به گفته این نماینده مجلس، امروز نقش معدن و صنایع جوار معدنی در توسعه اقتصادی کشورها اجتناب ناپذیر است و در کشور ما این نقش به خوبی تبیین نشده است.

صباغیان معدن را تامین کننده ماده اولیه خوراک واحدهای صنعتی دانست و افزود: معادن در شرایط فعلی در اقتصاد کشور اهمیت دوچندانی یافته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت نفت در سال‌های اخیر متاثر از مسایل سیاسی تغییر زیادی در صحنه جهانی داشته است، تصریح کرد: وابستگی  کشور به نفت کاملا مشهود است و برای خودکفایی و رهایی از وابستگی به نفت چاره‌ای جز توجه به معدن و صنایع معدنی نداریم.

این نماینده مجلس، در ادامه با توجه به وسیع بودن حوزه انتخابیه مهریز و اقدام به تشکیل کارگروه توسعه در پنج شهرستان یادشده برای مشخص شدن اولویت‌ها و پیگیری مشکلات مردم افزود: مساله مهمی که باید فرهنگ سازی شود،آگاه سازی مردم برای مراجعه به دستگاه مربوطه برای حل مشکلات است.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند، در صورت نتیجه نگرفتن مراجعه به فرمانداران شهرستان ها و شخص استاندار،  نماینده مجلس در مراحل بعدی قرار دارد اما این امر انجام نمی گیرد و مسائل مستقیم به نماینده ارجاع داده می شود و این موضوع سبب از دست رفتن وقت برای پیگیری و رسیدگی اولویت‌ها در حوزه انتخابیه می شود.

صباغیان بافقی تنها نماینده دوره دهم استان یزد بود که در دوره یازدهم توانست بار دیگر انتخاب و روانه مجلس شود.

بافق در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد، علاوه بر فعالیت های کشاورزی شاهد رونق فعالیت‌های معدنی در این شهرستان هستیم، منطقه از لحاظ اندیس های معدنی غنی است، مهمترین آن را می توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی، سنگ‌های زینتی و معدن اروانیوم نام برد  که در حال حاضر زندگی ۷۰ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می شود. 

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

استان یزد با یک میلیون و۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۰ شهرستان چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

عناوین برگزیده