تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۱۱۴۵۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اقلام مورد نیاز شرکت مس در رفسنجان تولید می‌شود

می متالز - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: هزار و ۲۰۰ قلم کالای مورد نیاز مجتمع مس سرچشمه با راه‌اندازی صنایع پایین دستی و بالادستی مس با اعتبار بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال در این منطقه تولید می‌شود.
اقلام مورد نیاز شرکت مس در رفسنجان تولید می‌شود

اقلام مورد نیاز شرکت مس در رفسنجان تولید می‌شود

به گزارش می متالز، مجید کهنوجی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جهش تولید در رفسنجان با حمایت صنعت مس رقم خورد افزود: ۵۰۰ هکتار زمین برای تولید اقلام مورد نیاز مس سرچشمه در رفسنجان اختصاص یافت که با صرف هزینه ۱۲ هزار میلیارد ریال (جذب ۵۰۰  میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی ) می توان هزار و ۲۰۰ کالای مورد نیاز مس سرچشمه مانند لاستیک، انواع نسوزها، انواع مواد شمیایی، لوازم التحریر، لوازم بهداشتی، دستکش، کفش و سایر موارد را تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی و اجرای این واحدهای تولیدی سالانه ۱۲ هزار میلیارد ریال درآمدزایی خواهد شد اظهار داشت: در قسمتی از این زمین طرح تولید کود فسفات از اسید کارخانه مجتمع مس سرچشمه اجرا می شود که این محصول در باغ های پسته کارایی دارد.

کهنوجی ادامه داد: هشت مخزن نگهداری اسید کارخانه مس سرچشمه با ظرفیت هر کدام ۱۴ هزار متر مکعب در این منطقه ایجاد می شود که ۲ مخزن تا شهریور راه اندازی می شود.

 

تدوین نقشه راه توسعه صنعتی و تعیین اولویت ها، پیش نیاز جهش تولید

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به تشریح عواملی که منجر به جهش تولید می شود پرداخت و یکی از این عوامل را تدوین نقشه راه توسعه صنعتی تعیین اولویت ها عنوان کرد و ادامه داد: یکی از راهکارهایی که می تواند منجر به توسعه صنعت و منتج به جهش تولید شود تدوین نقشه راه توسعه صنعتی و تعیین اولویت ها است که در کشور وجود ندارد.

کهنوجی با اشاره به اینکه افزایش انگیزه تولید نیز مهم است که در راستای افزایش انگیزه باید فعالیت های نامولد که رقیب تولید هستند جلویش را بگیریم تصریح کرد: یکی از این کارها هزینه دار کردن این فعالیت های نامولد است مثلا پولی که در حوزه  مسکن، ارز، طلا و سکه سرمایه گذاری می شود سودش زیاد است امّا به تولید ضربه وارد می شود لذا دولت باید کاری کند که افراد پول خود را به تولید وارد کنند.

وی همچنین از دیگر راهکارهای توسعه صنعت و جهش تولید را شفافیت و ارتقا امنیت سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: این امنیت سرمایه گذاری می تواند شفافیت اطلاعات مورد نظری باشد که به درد  کسب و کار می خورد که این اطلاعات شفاف نیست، همچنین سهولت در دریافت مجوزهای کسب و کار که از بحث های امنیت سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه ثبات بازار ارز، جلوگیری از قاچاق کالا و ثبات مقررات بر رویه های اجرایی امنیت سرمایه گذاری را افزایش می دهد و نیز تدوین حقوق مالکیتی را از دیگر راهکارهای توسعه صنعت و جهش تولید برشمرد و افزود: چیزی که موجب می شود در حوزه صنعت توسعه و ارتقا پیدا کنیم ارتقا تأمین مالی صنعت است زیرا ۹۵ درصد تأمین مالی ما از طریق بانک است و سودی که بانک می گیرد با منافعی که صنعتگر کسب می کند مغایرت دارد و صنعتگر را دچار مشکل کرده و چه بسا این فرد را از صحنه تولید خارج می کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی به برخی مزایای اجرای طرح در این منطقه اشاره و بیان کرد: افرادی که در این منطقه محصول تولید و به سراسر کشور ارسال و به فروش می رسانند مشمول هفت سال معافیت مالیاتی هستند، همچنین افرادی که مواد اولیه را از خارج وارد منطقه ویژه اقتصادی می کنند و تبدیل به محصول کرده و به کشورهای دیگر صادر می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند.

کهنوجی از دیگر مزایای این منطقه را در خصوص معاف بودن از پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده بیان کرد و افزود: همچنین مزیت دیگر این است کالایی که می خواهد در این منطقه ساخته شود و اگر سرمایه گذار خارجی باشد بر اساس یک سری آیتم ها در کمیسیون بررسی و بین صفر تا صد درصد معاف می شود.

 

فعالیت ۱۷ کارخانه با یک هزار نفر اشتغالزایی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

وی گفت: مجوز راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در سال ۹۰ توسط ریاست جمهوری صادر و  سال ۹۳ زیرساخت ها آماده شد و از  آن زمان تا کنون ۵۵ سرمایه گذار جذب شد که ۱۷ کارخانه با اشتغالزایی برای یک هزار نفر فعال هستند و پروانه بهره برداری گرفتند شود و ۲۰ کارخانه و واحد تولیدی هم به خاطر بحث های اقتصادی و ارزی و تحریم هایی که به کشور وارد شد توجیه اقتصادی ندارند و راه اندازی نشدند.

کهنوجی بیان کرد: بحران کرونا موجب شد کارگران پنج کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به تعطیلات بروند برخی از این واحدها منتظر واردات قطعات اولیه هستند و تعدادی هم محصول دارند که منتظر صادرات هستند که از هفته آینده این واحد ها فعال می شوند.

وی ادامه داد: ۹ شرکت دانش بنیان در منطقه شامل شرکت های کیام سم کارمانیا، پرشین بنیان، جوهر گستر ( تولید پودر کارتریج می کند که در دنیا ۵  شرکت صاحب این تکنولوژی هستند که یکی از آن ها در ایران و در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان است)، آب نگهدار، تولید تجهیزات پزشکی، تولید کود و لوازم  آرایشی بهداشتی ایجاد شد.

 

پنج واحد تولیدی در منطقه ویژه رفسنجان ایجاد می شود

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان گفت: تا پایان سال جاری پنج واحد و کارخانه در این منطقه شامل بسته بندی پسته، تولید پنیر پیتزا، تولید لعاب کاشی و مواد اولیه آن، تولید روغن خوراکی و شرکت تولید قطعات ماشین آلات معدنی به بهره برداری می رسد.

کهنوجی در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی نیز افزود: تاکنون در این منطقه هفت سرمایه گذاری خارجی جذب کردیم که شامل شرکت تاپ اکو خاورمیانه که بزرگترین کارخانه در حوزه تولید فروکروم است، ۲ شرکت در حوزه انرژی خورشیدی با آلمان و اتریش قرار داد داریم، شرکت تولید لعاب کاشی و تولید مواد اولیه لعاب کاشی با کشور هند قرارداد منعقد شده است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد و نیز شرکت سرمایه گذاری ایران و چین در حوزه ماینینگ ( ارز دیجیتال ) ورود کرده و بزرگترین مزرعه تولید ماینینگ در کشور است .

وی ادامه داد: با ایجاد کارخانه فولاد ضد زنگ در منطقه ویژه اقتصادی زنجیره فروکروم را تکمیل می کند که این کار تقریباً ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بر دارد  و برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد که در مراحل اولیه هستیم که با رفع مشکل آب این واحد  اجرایی خواهد شد.

کهنوجی افزود: در این منطقه ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که ۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ  در صنعت ارز دیجیتال به کار رفته است.

عناوین برگزیده