تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۷
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۱۱۴۵۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پارسال ۹۷۸ میلیون دلار کالا از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد

می متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: میزان صدور کالاهای تولیدی از استان مرکزی در سال گذشته به خارج از کشور ۹۷۸ میلیون دلار بود.
پارسال ۹۷۸ میلیون دلار کالا از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد

به گزارش می متالز، «جعفر اصغری» روز دوشنبه در نشست هم اندیشی مدیران صنایع شهرستان ساوه که در اتاق بازرگانی شهر صنعتی کاوه برگزار شد، افزود: کالاهای صادراتی استان مرکزی در سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ تن بود که از این حیث در مقایسه با صادرات سال 97 افزون بر ۱۸ درصد رشد ولی از نظر ارزآوری ۲ درصد کاهش داشته نماست.

به گفته او هر تن کالای صادراتی از استان مرکزی به طور متوسط دارای ارزشی معادل ۵۴۳ دلار بوده که این میزان نسبت به سال قبل تر ۲۱ درصد کاهش یافت.

اصغری گفت: صادرات کالا با تلاش ۵۴۵ واحد تولیدی و بازرگانی این استان به ۸۳ کشور جهان انجام می شود که در این بین عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، امارات عربی متحده، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ایتالیا مهمترین مقاصد صادراتی محسوب می شوند.

 وی شیوع ویروس کرونا را عاملی تاثیرگذار بر کاهش روند صادرات کالا از استان مرکزی به خارج از کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل شیوع این بیماری و بسته شدن مرزهای کشور میزان صدور کالا از استان ۴۵ درصد کاهش یافت.

به گفته معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، ۳۵ درصد از کل صادرات استان متعلق به تولیدات حوزه صنایع شهرستان های ساوه و زرندیه است که به گفته او با توجه به ظرفیت های موجود قابل قبول نیست و باید افزایش یابد.

به گفته اصغری، عمده کالاهای صادراتی استان مرکزی انواع هیدروکربن‌ها، فرآورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، آبمیوه، انواع شیشه، میلگرد آجدار، پلی اتیلن سنگین و سبک خطی و تینر فوری پلی پروپیلن است.

وی همچنین میزان واردات کالا به استان مرکزی در سال گذشته را ۱۸۰ هزار تن به ارزش ۴۷۰ میلیون عنوان کرد و افزود: این میزان واردات در مقایسه با سال ۹۷ از لحاظ وزنی ۱۰ درصد و از حیث ارزش نیز ۱۷ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات و قطعات کویل آلومینیوم، مواد اولیه تولید آبمیوه، لوله و میلگرد فولادی، پاکت‌های آبمیوه، درب‌های آسان بازشو آلومینیومی، کمپرسور، پوره و موتوپروپیلن گلایکول از مهمترین اقلام وارداتی به استان مرکزی است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت نیز گفت: برای تحقق جهش تولید لازم است اختیارات بیشتری از استان به این شهرستان ها تفویض شود که باعث تمرکز زدایی از مرکز استان هم می شود.

حجت الاسلام «محمد سبزی»  گفت: تحقق برنامه جهش و رونق تولید نیازمند داشتن برنامه و خروجی موثر با جلسات راهبردی است و اگر در جلسات صرفا به بیان آمار و ارقام بی حاصل پرداخته شود، نتیجه بخش نخواهد بود.

وی تاکید کرد: لازم است موانع فراروی صادرات شناسایی و با اتخاذ تصمیمات راهبردی و قابل اجرا برای رفع آنها تلاش شود.

حجت الاسلام سبزی همچنین فرایندهای پیچیده اداری را عاملی در اتلاف وقت و هزینه سرمایه گذاران و مدیران صنایع  دانست و گفت: با تفویض اختیار از مرکز به شهرستان ساوه، می توان از این هزینه ها جلوگیری کرد تا حمایت واقعی از بخش های صنعتی و کشاورزی محقق شود.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه تخصصی بررسی مشکلات حوزه صنعت به خصوص در دوران پساکرونا که آسیب زیادی به تولیدکنندگان در ساوه وارد شد، افزود: در این راستا انجمن مدیران صنایع و اتاق بازرگانی می توانند نقش مهمی داشته باشند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی همچنین رفع و اصلاح برخی قوانین ناکارآمد و وضع قوانین موثر در حوزه صنعت و تولید ضروری عنوان کرد و گفت: مجلس یازدهم در این زمینه کوشش خواهد کرد تا به دور از مباحث سیاسی و جناحی، با وضع قوانین مطلوب زمینه را برای جهش تولید در کشور فراهم کند.

معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز گفت: رویکرد دولت در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برای تقویت تولید و اشتغالو در نهایت عملیاتی شدن جهش تولید به معنای واقعی مبتنی است.

«علی میرزایی» افزود: بازدید هفتگی از صنایع و برگزاری نشست هایی برای حل مشکلات صنعتگران شهرستان ساوه از اقدامات مهم دولت است که در تداوم این برنامه ها مصمم هستیم.

وی گفت: برای تحقق جهش تولید به صادرات و یافتن بازارهای جهانی جدید نیاز داریم و صنعتگران ساوه نیز به عنوان پیشگامان جبهه اقتصاد مقاومتی اقدامات چشمگیری در این زمینه را انجام داده اند.

رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه نیز بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیت کالا بین صنایع ساوه مستقر در بزرگترین شهر صنعتی و قطب صنعت کشور و اتحادیه اوراسیا تاکید کرد.

«سعید رضوانی» افزود: کشور برای توسعه اقتصادی و تولیدی به صادرات نیاز دارد و در تامین منابع ارزی نیز صادرات حرف اول را می‌زند.

وی افزود: باید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد و با جهش در تولید و صادرات محوری تحریم های ظالمانه را از سر راه برداریم.

رضوانی اظهار کرد: حجم زیاد کالاهای تولیدی در حوزه صنعت ساوه زمینه بسیار مساعدی را برای صادرات ایجاد کرده اما نیاز است در این راستا ساز و کارهای حمایتی تدوین و اجرا شود.

وی صادرات محوری در این شهرستان را در گرو تشکیل کارگروه برای حضور موثر صنایع در بازارهای اوراسیا با ایجاد زیرساخت های لازم دانست و افزود: تشکیل کارگروه تخصصی ترانزیت کالا بین صنایع ساوه و اتحادیه اوراسیا می تواند بستری فراهم کند تا تولیدکنندگان به صورت کاربردی دنبال بازار مصرف بگردند و بستر حضور در بازارهای جهانی و تقویت  صادرات را فراهم کند.

رضوانی با تاکید بر اینکه تشکیل این کارگروه راه نفوذ تولیدکنندگان ایرانی را با بازارهای اوراسیا تسهیل می کند، افزود: امسال بسیاری از کالاها به دلیل تخصیص نیافتن ارز قادر به ثبت سفارش نشدند اما تشکیل کارگروه مذکور می تواند این مشکلات را رفع کند.

شهرستان ساوه با بهره مندی از بزرگترین شهر صنعتی ایران و فعالیت افزون بر ۵۵۰ کارخانه و واحد تولیدی از قطب های صنعت کشور با اشتغال افزون بر ۴۵ هزار کارگر است.

عناوین برگزیده