تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۱۱۴۵۸۸
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران خبر داد؛

لزوم توجه به تولید قطار ملی / ایستگاه مترو برج میلاد شهریورماه افتتاح می‌شود

می متالز - مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، ضمن خبر افتتاح ایستگاه متروی برج میلاد در شهریورماه سال جاری، از نبود تولید ملی قطار مترو انتقاد کرد و گفت: سهم داخلی از ساخت قطار تاکنون ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد مابقی از چین وارد می‌شود که به نظرم با توجه به توان مهندسی کشور لازم است به تولید قطار ملی توجه شود.
لزوم توجه به تولید قطار ملی / ایستگاه مترو برج میلاد شهریورماه افتتاح می‌شود

به گزارش می متالز، نشست خبری علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، با اصحاب رسانه با موضوع آزادسازی ۹۱۰ میلیارد اوراق مشارکت و تشریح اقدامات سال ۱۳۹۹ مترو صبح امروز، دوشنبه ۹ تیرماه، در ساختمان مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شهرداری تهران برگزار شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، در این نشست با اشاره به اقداماتی که سال گذشته در این شرکت صورت گرفت، اظهار کرد: سال گذشته به دلیل راه‌اندازی خط شش مترو، سال ارزنده‌ای برای راه‌آهن شهری بود چراکه این خط با سه ایستگاه افتتاح شد و در نهایت به پنج ایستگاه رسید و در حال حاضر این پنج ایستگاه در حال ارائه خدمات به مسافران و مردم هستند. همچنین حدود ۹ کیلومتر از خط ۷ به بهره‌برداری رسید و ۳ ایستگاه وارد مدار شدند که ایستگاه میدان محمدیه، بسیج و مولوی ازجمله این ایستگاه‌ها بودند.

وی به برنامه‌های آتی در سال ۹۹ نیز اشاره کرد و افزود: امسال تمرکز برنامه‌های ما این است که خطوط نیمه تمام را تکمیل کنیم چرا که ۶۴ کیلومتر در مترو خطوطی وجود دارد که کامل نیست و به همین جهت انشالله خطوط ۶ و ۷ مترو به طور کامل افتتاح می‌شوند. براساس نرخ امروز ۵۰ هزار میلیارد سرمایه شهروندان در این خطوط نیمه تمام خاک می‌خورد و منطق حکم می‌کند این سرمایه‌ها تکمیل شود. از همین رو اولویت ما افتتاح ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه ادامه داد: آمادگی داریم خط ۱۰ مترو را که از صدر، نمایشگاه بین‌المللی، سعادت آباد، نیایش، منطقه ۵ و منطقه ۲۲ می‌گذرد و به ایستگاه وردآورد می‌رسد را بهره‌برداری کنیم. البته دولت تا ۵۰ درصد از هزینه‌های مترو را باید پرداخت کند، اما روز به روز این عدد کمتر شده است. دولت سال گذشته برای متروی تهران از ۵۰ درصد تنها ۱۵ درصد پرداخت کرده است و باقی آن را نادیده گرفته است این درحالی است که ما حتی قانون داریم که دولت باید سالانه ۴ هزار میلیارد تومان بپردازد که این قانون هیچ وقت اجرا نشده است.

امام در خصوص وضعیت اوراق مشارکت بانک آینده و تسهیل آن توضیح داد: اوراق مشارکت سال ۹۷، هزار و ۳۰۰ میلیارد بود که دو بانک عامل آن بانک آینده و بانک صنعت و معدن بودند که تکلیف ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بانک آینده در حال مشخص شدن است و ۳۹۰ میلیارد تومان بانک صنعت و معدن تا آخر تیرماه، فروخته شده و واریز می‌شود. ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده به دلیل پیش‌بینی وثیقه صد میلیاردی سازمان املاک شهرداری و اینکه مورد تأیید بانک قرار نگرفته دچار مشکل شده بود که در آخرین وضعیت ۲۰ میلیارد تومان آن تا حدود دو هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود. در صورتی که منابع مالی از طریق اوراق مشارکت، مجتمع‌های ایستگاهی و بودجه‌های شهرداری تأمین شود ۱۲ ایستگاه جدید افتتاح خواهد شد.

وی به مصاحبه اخیر رئیس شورای شهر تهران و انتقاد وی از اینکه هیچ پروژه‌ای در مترو تهران طی سه سال گذشته به بهره‌برداری نرسیده است اشاره کرد و گفت: حق با ایشان است چراکه در ابتدای مدیریت شهری جدید نیز تأکید شورا و سایر مدیران شهرداری بر این بود که از منابع محدود برای تکمیل خطوط قبلی هزینه شود و همانطور که گفته شد خطوط نیمه کاره موجود حدود ۵۰ هزار میلیارد هزینه دارد و این توقع در سال پایانی شورا وجود دارد که خطوط جدید افتتاح شود. ما این توقع را جدی گرفتیم، اما طرح جامع مصوب ریلی در شهر تهران اواخر بهمن سال گذشته در شورای عالی ترافیک به تصویب رسید و دلیل تأخیر ما به خاطر همین مسئله بود.

مدیرعامل ادامه داد: تأکید ما این است که براساس اسناد بالادستی مصوب توسعه مترو را پیش ببریم به همین دلیل تاکنون توسعه خطوط جدید فعال نشده، اما در نظر داریم توسعه خط ۱۰ مترو را در میان چهار خط جدید (ایستگاه‌های قنات کوثر، بزرگراه بابایی، بزرگراه صدر، نمایشگاه بین المللی، میدان کاج، میدان کتاب، بزرگراه نیایش، بزرگراه شهید خرازی و در پایان ایستگاه وردآورد) در اولویت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه چهار خط دیگر باید برای مترو تهران ساخته شود و در کنار این خطوط دو خط اکسپرس نیز در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: تا ۲۱ سال دیگر با هزینه برآورد شده برای هر خط حدود ۲۰ هزار میلیارد به نرخ روز ساخته خواهد شد. خط ۱۰ به طور کلی ۴۲ کیلومتر خواهد بود و این خط مشکلات حمل و نقلی مناطق شمالی از جهت شرقی و غربی رفع می‌کند.

امام در خصوص منابع مالی توسعه خطوط مترو توضیح داد: تا پیش از این کمک‌های دولت و بودجه شهرداری برای ساخت مترو مورد توجه بوده که این منابع در سال‌های گذشته تضعیف شده است، اما برای احداث خط ۱۰ سرمایه گذاران اعلام آمادگی کردند. امیدواریم با پیشرفت مطالعات و بخش‌های عملیاتی احداث خط ۱۰ مترو که حد فاصل قنات کوثر تا وردآورد کرج است، آغاز شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه تصریح کرد:‌ براساس برآورد‌های انجام شده تا آخر سال ۹۸ بدهی‌های ۳۰ ساله مترو تهران با سود و جریمه به ۲۴ هزارد میلیارد تومان رسیده و اگر تعهدات قانونی دولت را هم احصا کنیم این عدد به بیش از این رقم می‌رسد. از محل یارانه صرفه‌جویی از سوخت ۱۶۰ میلیاد تومان از سوی وزارت نفت به این شرکت پرداخت شده که این رقم مربوط به یارانه منتهی به تابستان ۹۸ بوده و هنوز یارانه سال جدید پرداخت نشده است.

وی در خصوص وضعیت مترو پرند و توسعه آن در سال جدید هم گفت: مترو پرند از جمله پروژه‌هایی است که شرکت مترو تهران مسئولیت آن را بر عهده دارد. از مسیر ۵۰ کیلومتری این خط تا به حال ۳۱ کیلومتر آنکه منتهی به فرودگاه امام می‌شود افتتاح شده و با توسعه ۱۹ کیلومتر باقی مانده این خط به شهر پرند خواهد رسید و باعث اتفاقات خوبی برای شهروندان این منطقه خواهد شد. البته منابع شهرداری برای توسعه پرند خرج نمی‌شود.

امام از افتتاح ایستگاه برج میلاد در شهریور ماه خبر داد و افزود: افتتاح این ایستگاه به جهت وجود دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان میلاد حائز اهمیت است، همچنین به زودی ورودی مستقل ایستگاه نواب صفوی که تا پیش از این از ورودی ایستگاه خط دو استفاده می‌کرد، افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با اشاره به افتتاح ایستگاه‌های تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار، اشرفی اصفهانی و ستاری در خط شش، گفت: ایستگاه برج میلاد، نواب، محلاتی، قیام و آهنگ در خط ۷ در اولویت‌های این شرکت خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت افتتاح ایستگاه آزادگان نیز گفت: این پایانه برای ما حائز اهمیت است و از اولویت‌های سال گذشته ما بوده امیدوارم بخشی از فاز نخست آن تا آخر سال ۹۹ افتتاح شود.

امام در بخش دیگری از سخنان خود از نبود تولید ملی قطار مترو انتقاد کرد و گفت: سهم داخلی از ساخت قطار تاکنون ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد مابقی از چین وارد می‌شود که به نظرم با توجه به توان مهندسی کشور لازم است به تولید قطار ملی توجه شود.

عناوین برگزیده