تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دنده عقب بورس‌ها در اروپا

می متالز - بیشتر شاخص‌های اروپایی با ریزش بسته شدند.
دنده عقب بورس‌ها در اروپا

به گزارش می متالز، در تازه ترین دور تنش ها بین چین و آمریکا، مقامات آمریکایی اعلام کرده اند وضعیت ویژه برای هنگ کنگ را که امتیازات تجاری مخصوصی را برای این منطقه در نظر می گرفت لغو خواهند کرد. این اقدام به دنبال آن صورت می گیرد که لایحه امنیتی هنگ کنگ که طبق ادعای آمریکا، خودمختاری هنگ کنگ را نقض می کند در چین به تصویب رسید. شی جین پینگ- رئیس جمهور چین این لایحه را امضا کرد.

داده های اخیر اقتصادی منتشر شده حاکی از بهبود تدریجی سطح تقاضا در دو اقتصاد نخست جهان است. در آمریکا میزان فروش خانه ها در ماه می مجددا صعودی شده و در چین نیز با افزایش میزان صادرات، شاخص مدیران خرید نسبت به ماه گذشته بهبود محسوسی داشته است. اگرچه صادرات و واردات چین با سطح قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی دارد اما رشد تدریجی تجارت خارجی چین احتمال عادی شدن شرایط در سه ماهه پایانی سال را تقویت کرده است.

 

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸۵ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۲۵ هزار و ۸۱۲.۱۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۵۴ درصد افزایش تا سطح ۳۱۰۰.۲۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۸۷ درصد صعود در سطح ۱۰ هزار و ۵۸.۷۷ واحدی بسته شد.

 

بورس‌های اروپایی

در شرایطی که تولیدات صنعتی آلمان در بدترین وضعیت خود از زمان ثبت آمارهای مربوطه قرار دارد و میزان صادرات نیز به پایین ترین سطح دو دهه اخیر رسیده است، انتظار می رود رشد اقتصادی امسال آلمان به منفی ۶.۵ درصد برسد که ۱.۵ درصد کمتر از برآورد قبلی و بدترین عملکرد بزرگ ترین اقتصاد اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹-۱۹۴۵ میلادی) خواهد بود.

از سوی دیگر گزارش برخی منابع خبری از احتمال اعمال تعرفه ۳.۱ میلیارد دلاری روی محصولات وارداتی آمریکا از اروپا حکایت دارد. طبق اظهارات برخی منابع خبری، زیتون، کامیون و برخی مواد نوشیدنی که آمریکا از انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا وارد می‌کند، مشمول این تعرفه‌ها خواهند شد. ممکن است تعرفه گمرکی روی پنیر، ماست و تجهیزات هوایی وارداتی از اروپا نیز افزایش یابد. 

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۶۹.۷۴ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۶۴ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۳۱۰.۹۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۱۹ درصدی در سطح ۴۹۳۵.۹۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۴ درصد پایین رفت و به ۷۲۳۱.۴۰ واحد رسید.

 

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۱۶ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۲۵۱.۱۵ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۲ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۴۲۷.۱۹ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۱.۴۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۲۲۵.۴۹ واحد بسته شد.

روند مبادلات تجاری در آسیا کماکان تحت تاثیر شیوع کرونا قرار داشته است تا جایی که داده های منتشرشده نشان می دهد صادرات کره جنوبی در ماه ژوئن ۱۰.۹ درصد و میزان واردات نیز ۱۱.۴ درصد کاهش داشته است.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۳۳.۶۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

عناوین برگزیده